Gå till innehåll

ominstallations problem


Fanny

Recommended Posts

jag har en bärbar dator som har windows xp där det står nått om FAT 32

jag har försökt att ominstallera denna dator med min windows xp skiva

men den tar inte emot min version av windows xp.

varför funkar det inte att ominstallera ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Fanny

Låter som datorns hårddisk är formaterad till FAT32 vilket verkar lite ofördelaktigt då det finns mycket & vinna om du formaterar om den via Windows XP installations CD till filformat NTFS istället. Läsvärt om FAT32, NTFS m.m.

:)

Gör så här när du är redo för en installation av XP; Starta datorn med XP CD'n instoppad i släden och tryck ner valfri tangent direkt vid starten när du ser "press any key to start with CD".

Följ därefter instruktionerna på skärmen ifrån installationsprogrammet för att göra en "clean install" och när du når fram till avsnittet om partitioner och formatering så tar du bort allting som finns på disken och låter formatera om den till NTFS (detta brukar ta en bra stund & man får vänta några minuter) Om allt går som på räls så ska där snart finnas ett nytt och fräscht XP installerat.

Kom bara ihåg att du har din produktnyckel för XP tillhands innan du ger dig i kast med & installera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har en bärbar dator som har windows xp där det står nått om FAT 32

jag har försökt att ominstallera denna dator med min windows xp skiva

men den tar inte emot min version av windows xp.

varför funkar det inte att ominstallera ?

På vilket sätt funkar det inte att ominstallera, går det inte att starta från CDn, kan installationsprogrammet inte hitta hårddisken, aktiveringen fungerar inte eller vad?

Är det en XP-skiva som kom med datorn eller som du skapat själv med hjälp av ett program i datorn?

Vad är det för dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Fanny

Låter som datorns hårddisk är formaterad till FAT32 vilket verkar lite ofördelaktigt då det finns mycket & vinna om du formaterar om den via Windows XP installations CD till filformat NTFS istället. Läsvärt om FAT32, NTFS m.m.

:)

Gör så här när du är redo för en installation av XP; Starta datorn med XP CD'n instoppad i släden och tryck ner valfri tangent direkt vid starten när du ser "press any key to start with CD".

Följ därefter instruktionerna på skärmen ifrån installationsprogrammet för att göra en "clean install" och när du når fram till avsnittet om partitioner och formatering så tar du bort allting som finns på disken och låter formatera om den till NTFS (detta brukar ta en bra stund & man får vänta några minuter) Om allt går som på räls så ska där snart finnas ett nytt och fräscht XP installerat.

Kom bara ihåg att du har din produktnyckel för XP tillhands innan du ger dig i kast med & installera.

Hej !

När jag stoppat in cd:n i datorn så händer det inget alls datorn tar inte emot cd:n.

Så jag kan inte göra ett dugg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tackar för alla svar som jag fick

men jag törs inte gå in & pilla i datorn när det är sådana

här avancerade saker. Är ej så kunnig på just detta område

så jag får försöka ta hjälp av nån som är mer kunnig inom detta

område.

Redigerad av Fanny
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta bärbara datorer har ju en särskild återställning till leveransskick som man startar genom att trycka på någon särskild tangent så fort datorn startar. Har du kollat vad det står i datormanualen när det gäller ominstallation?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej !

När jag stoppat in cd:n i datorn så händer det inget alls datorn tar inte emot cd:n.

Så jag kan inte göra ett dugg.

Hej!

Låter/ser ut som att det är i BIOS:et är inställt att hårdisken startar först och sedan andra enheter! Har Du tordas att kolla i bios och eventuellt ändra, så att CD enheten ligger först som start?

Mvh// Sunshine

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej !

När jag stoppat in cd:n i datorn så händer det inget alls datorn tar inte emot cd:n.

Så jag kan inte göra ett dugg.

Ok, förstår att de inte vill sig riktigt. Om det nu inte är något fel på CD enheten (brännaren/läsaren) och det funkar att spela upp innehåll ifrån CD skivor, har du provat andra än Windows skivan?

I såfall om där inte finns några problem annars, så skulle jag vilja säga att det egentligen kvittar om det nu inte går att starta skivan samtidigt som du befinner dig inloggad på datorn och den är igång.

Det enda du behöver göra är att lägga i Windows CD'n i släden då datorn är igång som en förberedelse och därefter startar du bara om datorn för att genom detta trigga igång installationsprocessen utan att vara inloggad på datorn.

När datorn då startar med skivan i släden så aktiverar du igång processen genom att trycka ner valfri tangent då du ser på skärmen en fråga på Engelska "om du vill starta med CD, tryck ner valfri tangent".

Skulle detta meddelande inte visas på skärmen och skivan inte startar igång, ja då blir de att gå in i Bios och ändra startordningen. Ifall inte någon har ändrat inne i Bios tidigare på datorn, så är det högst osannolikt att dessa saker har ändrats helt av sig självt, då brukar de fungera bra att starta via CD.

I mina öron låter det som datorn kan va lite äldre eftersom du nämner FAT32, troligt är ju då att det saknas återställningspartitioner med tillhörande moderna finesser och en enkel Windows installationsskiva kan ju funka väl så gott om behov finns för att återfå systemet vid god vigör igen. Vad som finns vet du säkert bäst själv.

Håller tummarna :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...