Gå till innehåll

Blockerade filer vid nedladdning


tomash

Recommended Posts

När vi får bifogade filer i Outlook Express så blir de numera blockerade (så var det väl inte tidigare?). Man får då gå in på egenskaper för filen och ta bort blockeringen. Det är inte så kul att behöva göra detta manuellt då vi får många bifogade filer. Om man glömmer detta låser sig vårt backup-program när det kommer till en blockerad fil och kan endast stoppas genom att via aktivitetshanteraren stoppa processen. Vidare får vi till och från stopp när man försöker överföra en blockerad fil via det lokala nätverket. Finns det något ställe där man kan gå in och ta bort funktionen blockera filer så att man slipper manuell borttagning i efterhand? Vi kör Norton Internet Security 2010 men det är nog oskyldigt eftersom i filegenskaperna står det att Windows har blockerat filen för att skydda datorn. Vi kör XP SP3 med de senaste uppdateringarna.

/Tomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror nog det är Norton som är boven i alla fall, problemet du beskriver är identiskt med det jag hade tidigare med Zone Alarm.

Så gå igenom inställningarna för Norton.

Redigerad av cjb
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har chattat med Norton-supporten men dom har förståss aldrig hört talas om problemet fast vi märkte det ungefär när vi uppdaterade till NIS 2010. Möjligen kunde jag försöka med att avbocka Download Intelligence men det verkar inte speciellt sannolikt att det är det som är problemet. Vad menas egentligen med att filen är blockerad? Det går ju att spara den och öppna den. Jag har fått samma mail skickat till dels XP/OE-datorn där den bifogade filen blev blockerad och dels till en WIN7/Windows Live Mail-dator där filen inte blev blockerad. Kan man köra Live mail under XP, bara för att testa i alla fall?

/Tomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Outlook express blockerar div filer från att laddas hem som tillägg i ett sätt att öka säkerheten. Det du ser i mailet är "bara" länkar till det som inte finns med.

du kan, som ett test, byta filändelse till något annat t.ex .txt för att se om outlookexpress är boven. Om den släpper igenom.. är det sannolikt oe som felar, om den inte släpper igenom, är problemet NIS, eftersom den bör kunna se igenom den finten...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu installerat Windows Live Mail och fick då inkorgen och övriga inställningar från OE överförda. Om jag då öppnade bilagor som var blockerade i OE så var dom nu inte blockerade då jag öppnade dom i Live Mail! Det är roligt nästan jämt med datorer. Det verkar som det var något tjafs mellan NIS 2010 och OE men eftersom det fungerar med Live Mail så tänker jag inte leta vidare

/Tomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...