zen-TAO Posted November 13, 2009 Share Posted November 13, 2009 (edited) Hej. Undrar om man utan att det skapar någon form av problem kan flytta programmet taskmgr.exe (aktivitetshanteraren) från mappen win32 till Autostart? (eller kan man flytta det till programmappen. Jag vill även kunna se det i program och funktioner där man ser vilka program som går i gång vid start.) Som det är nu måste jag starta programmet manuellt varje gång. Jag har nämligen alltid aktivitetshanteraren öppen när datorn är igång för att jag vill se den "gröna fyrkanten" längst ned till höger, dvs se hur mycket datorn arbetar. Hälsningar zentao Edited November 13, 2009 by zen-TAO Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
si3rra Posted November 13, 2009 Share Posted November 13, 2009 (edited) Ja det kan bli problem men du borde kunna skapa en genväg till taskmgr och sen lägga den i autostart. Skulle nog för enkelhetens skulle rekommendera dig att leta tag på något program från 3dje part som kan visa systeminfomration nere vid klockan eller ännu smidigare kanske använda en sidebar gadget som ger dig informationen du vill se? Edited November 13, 2009 by si3rra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted November 13, 2009 Share Posted November 13, 2009 Du kan använda det här registertillägget om du vill! TaskmgrAutoRun.reg Windows Registry Editor Version 5.00 [HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run] "Taskmanager"="C:\\Windows\\System32\\taskmgr.exe /autoRun" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zen-TAO Posted November 14, 2009 Author Share Posted November 14, 2009 Tack för informationen. Men - e-son - vad gör jag med den text-raden, skall den "läggas" någonstans? zentao Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted November 14, 2009 Share Posted November 14, 2009 (edited) Enklast är väl om du laddar ner filen jag bifogat... och klickar igång den! Kodraderna är bara till för dom som hellre tillverkar sina .reg-filer själva! Det är alltså en körbar fil, som ser till så att Aktivitetshanteraren kommer att autostarta i fortsättningen. Tröttnar du på det, kan du använda den jag bifogar här! DeleteTaskmgrAutoRun.reg Windows Registry Editor Version 5.00 [HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run] "Taskmanager"=- Edited November 14, 2009 by e-son Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted November 14, 2009 Share Posted November 14, 2009 Att använda Process Explorer kunde vara ett alternativ, men i Vista och 7 måste man väl godkänna dess drivrutin i UAC? Kan ju bli störande att tvingas göra det var gång man startar datorn… Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zen-TAO Posted November 16, 2009 Author Share Posted November 16, 2009 Hej. Tack så mycket e-son för båda filerna. Men de verkar inte gå att spara hem för att senare öppna dem. Jag får endast upp ett nytt fönster i Firefox med texten när jag klickar på länken. I vanliga fall kan jag utan problem hämta filer och spara dem var jag vill. Men kanske är det inte en sådan länk/fil? Jag är väl en hyfsat duktig användare, men ibland "tiltar" det som nu. Vad gör jag? zentao Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted November 16, 2009 Share Posted November 16, 2009 (edited) Hej. Tack så mycket e-son för båda filerna. Men de verkar inte gå att spara hem för att senare öppna dem. Jag får endast upp ett nytt fönster i Firefox med texten när jag klickar på länken. I vanliga fall kan jag utan problem hämta filer och spara dem var jag vill. Men kanske är det inte en sådan länk/fil? Jag är väl en hyfsat duktig användare, men ibland "tiltar" det som nu. Vad gör jag? zentao Vet inte vad du har hittat på då.... här är det inga problem att ladda ner filerna. Prova med Internet Explorer kanske? Edit: Jag lyckas faktiskt inte heller spara ner filerna med FF... webläsaren verkar inte fatta att det är en nedladdningsbar fil... hittar inga andra alternativ än att spara länk (htm). Korkat beteende som får mig att undra ännu mer vad som är så fantastiskt bra med Firefox. Edited November 16, 2009 by e-son Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gsb Posted November 16, 2009 Share Posted November 16, 2009 Annars kan man ju helt enkelt göra en genväg till taskmgr.exe i startmenyn under Autostart/Startup. /G Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted November 16, 2009 Share Posted November 16, 2009 Men de verkar inte gå att spara hem för att senare öppna dem. Jag får endast upp ett nytt fönster i Firefox med texten när jag klickar på länken. När du har fått upp fönstret med texten så väljer du Arkiv - Spara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zen-TAO Posted November 17, 2009 Author Share Posted November 17, 2009 Återigen - tack för all information. Jag valde den "enkla" vägen och skapade en genväg för taskmgr.exe i Autostart. Det fungerar utmärkt. zentao Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
work Posted November 17, 2009 Share Posted November 17, 2009 Jag säger bara AnVir Task Manager http://www.anvir.com/taskmanagerfree Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts