Gå till innehåll

Molnet / cloud ?


Recommended Posts

Enkel fråga som säkert har en lång och krånglig förklaring, vad är "molnet"?

och vad har en privatperson för nytta av molnet?

Den lilla uppfattning jag fått om detta är att det är samma som distributed computing, alltså att beräkningar utförs i ett datacenter istället för

av en utplacerad klientdator!?

Och vaddå köra program i molnet, jag vill väl köra mina program på min egen dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hotmail är väl en molnapplikation det också.

Ett företag har ju oftast sin egen mejlserver, ofta en Exchangeserver där alla mejl lagras direkt utan att passera någon komplett lagring ute på internet. Om ett företag skulle använda Gmail eller Hotmail så skulle de inte behöva ha en egen server utan använda sig av Microsofts resp. Googles servrar för lagring av deras mejl och då skulle man säga att de har flyttat sin mejlserver till molnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skapa och dela med dig av ditt arbete online

Skapa, redigera och lägg upp snabbt

Importera dina befintliga dokument, kalkylblad och presentationer eller skapa helt nya.

Öppna och redigera från var som helst

Allt du behöver är en webbläsare. Dina dokument lagras säkert på nätet.

Dela med dig av ändringar i realtid

Bjud in andra till dina dokument och gör ändringar tillsammans, samtidigt.

Detta kan kallas för att arbeta i molnet

essin ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkel fråga som säkert har en lång och krånglig förklaring, vad är "molnet"?

och vad har en privatperson för nytta av molnet?

Den lilla uppfattning jag fått om detta är att det är samma som distributed computing, alltså att beräkningar utförs i ett datacenter istället för

av en utplacerad klientdator!?

Och vaddå köra program i molnet, jag vill väl köra mina program på min egen dator.

http://blogg.tkj.se/antivirus-cloud-computing/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den lilla uppfattning jag fått om detta är att det är samma som distributed computing, alltså att beräkningar utförs i ett datacenter istället för

av en utplacerad klientdator!?

Och vaddå köra program i molnet, jag vill väl köra mina program på min egen dator.

Är inte distributed computing mer som klustring där flera datorer arbetar tillsammans? Vilket servrar visserligen kan göra i ett datacenter men jag tror inte det var så du menade. Jag tror du tänkte rätt.

Centraliserade resurser på Internet som ger vinster som bättre skalbarhet, förenklad administration, minskade krav på lokal prestanda, minskat underhåll, ökad tillgänglighet, förenklad integration mellan olika tjänster osv osv... som i slutändan ska leda till sparade pengar. Nåt sånt tror jag man skulle kunna sammanfatta molntjänster med. Som integritetmedveten privatperson kan man lätt se nackdelar med det, som ekonomiskt ansvarig för ett gigantiskt företag är det kanske lättare att se fördelarna.

Nyttan för en privatperson idag är väl främst att slippa bry sig om installation och uppdateringar.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...