Gå till innehåll

"Enter password"


crappy

Recommended Posts

Stort problem. Tvärstopp

När jag startar så kommer det upp ett krav på "Enter password" Detta innan Windows startar

Vid försök att starta i felsäkert läge, eller att gå till setup är det samma krav.

Jag uppdaterade till 7:an för en vecka sedan och har inte haft några problem förrän nu

Hoppas det är någon som kan något om det här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har tydligen lyckats få till ett bios-lösenord... kan bara aktiveras/avaktiveras i just bios!

Det låter inte bra. Eftersom jag inte kommer dit?

Men hur kan man bara "få till" ett bios lösenord? Eftersom jag mig veterligen inte varit inne i bios. Lappen är bara 5 månader så jag har inte haft något skäl att uppdatera eller ändra. Speciellt inte igår.

Om jag nu inte kommer dit, vad göra?

F*n (ursäkta)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har det hänt nyligen utav sig självt, så att säga? I så fall kan man möjligen misstänka någon form av malware...! :unsure: Vet inte säkert om det finns något som kan åstadkomma en ändring i bios, men någon annan förklaring kan jag inte komma på. Är det piratgods du har användt för att uppgradera, så kan det möjligen varit "preparerat" från början.

Ominstallation lär troligen inte fungera, eftersom datorn inte ens inleder bootsekvensen utan lösenord. Har du fått uppgraderingen på legal väg, så kanske leverantören kan hjälpa dig. Har du provat att bara trycka Enter när lösenordsboxen kommer upp?

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter inte bra. Eftersom jag inte kommer dit?

Men hur kan man bara "få till" ett bios lösenord? Eftersom jag mig veterligen inte varit inne i bios. Lappen är bara 5 månader så jag har inte haft något skäl att uppdatera eller ändra. Speciellt inte igår.

Om jag nu inte kommer dit, vad göra?

F*n (ursäkta)

ps:

Akta dig att leka med bios lösen i laptop, det brukar sitta sk security chip som om du inte ha rätt lösenord och försöker några gånger med fel lösenord kommer maskinen att våra låst pergament där du blir tvången att bytta hela moderkort med nytt security chip

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har det hänt nyligen utav sig självt, så att säga? I så fall kan man möjligen misstänka någon form av malware...! :unsure: Vet inte säkert om det finns något som kan åstadkomma en ändring i bios, men någon annan förklaring kan jag inte komma på. Är det piratgods du har användt för att uppgradera, så kan det möjligen varit "preparerat" från början.

Ominstallation lär troligen inte fungera, eftersom datorn inte ens inleder bootsekvensen utan lösenord. Har du fått uppgraderingen på legal väg, så kanske leverantören kan hjälpa dig. Har du provat att bara trycka Enter när lösenordsboxen kommer upp?

Japp den bara låste sig av sig själv. Startat om ett antal gånger tidigare vid uppdateringar och liknade.

Det är en legal Windows 7:a jag har uppdaterat med så de ska inte vara några problem.

Enter löste inga problem

ps:

Akta dig att leka med bios lösen i laptop, det brukar sitta sk security chip som om du inte ha rätt lösenord och försöker några gånger med fel lösenord kommer maskinen att våra låst pergament där du blir tvången att bytta hela moderkort med nytt security chip

Dig vill jag inte ens lyssna på :)

Ett skämt i bedrövelsen obv.

Det här låter riktigt riktigt illa. Vad göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här låter riktigt riktigt illa. Vad göra?

Jag har dessvärre ingen lösning. Eftersom datorn är såpass ny, tycker jag att du skall kontakta försäljningsstället och be dom lösa problemet... egna påhitt skulle faktiskt kunna förvärra läget genom att sätta garantierna ur spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste att man kan testa följande, kanske funkar: Prova att trycka ned CTRL + F1, F10 eller F12 , det nollställer lösenodet på en del moderkort. Värt ett försök i alla fall? Eller plocka ur batteriet till BIOS och vänta 20-30 sek, sen sätt i och starta datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste att man kan testa följande, kanske funkar: Prova att trycka ned CTRL + F1, F10 eller F12 , det nollställer lösenodet på en del moderkort. Värt ett försök i alla fall? Eller plocka ur batteriet till BIOS och vänta 20-30 sek, sen sätt i och starta datorn.

Ej på en laptop "SECURITY CHIP RESETTAS INTE OM MAN TA UTT BATERI" den låser laptop och kräver bytte av modekort med nytt SECURITY CHIP som är hårdvara programmerat till en modekort, Det går ej bara bytta SECURITY CHIP !!!

Meningen med det är att om du inte har rätt lösenord dator ska vara bestående obrukbar, samma gäller bitlocker på disken.

Redigerad av Adrian_se
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har det hänt nyligen utav sig självt, så att säga? I så fall kan man möjligen misstänka någon form av malware...! :unsure: Vet inte säkert om det finns något som kan åstadkomma en ändring i bios, men någon annan förklaring kan jag inte komma på.

Jag har i alla fall inte komma ihåg att jag har sett något om något sådant skadligt program. Trots allt så är ju de som skriver skadliga program normalt intresserade av att datorn åtminstone fungerar hyfsat så att datorn fortsätter visa annonser, skicka spam eller vad det nu är som leverantören av det skadliga programmet får in pengar för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vi utesluta att det verkligen inte rör sig om Bitlocker? Jag har inte personligen använt det och vet inte hur det ter sig med lösenord osv.

Att ponera att det skulle vara ett virus eller malware som aktiverat lösenordet i BIOS känns knappt aktuellt. Precis som föregående talare så finns där ingen vinning för någon att låsa ut datorn på detta sättet, det hade varit mer lönsamt att skicka ut uppgifter och dränka dig i annonser osv.

Har någon tillgång till din dator på arbetet eller liknande? En god vän till mig råkade ut för detta för något år sen. Det visade sig att en elev på skolan han jobbar, hade fått sitta vid hans jobb-notebook under en halv lektion. Ja, resten kan ni ju räkna ut själva.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad är det för fabrikat / modell på "lappen"

"prova F2" direkt efter du tryckt på startknappen.Om det är Bios Admin password så kommer den fortfarande kräva lösenord.

http://www.uktsupport.co.uk/reference/biosp.htm

"notera"

Vissa vet ej vilka, tillåter bara 3 kod försök innan den låser sig totalt.

och som tidigare nämnts var försiktig med bios

mvh

boxxen

Redigerad av boxxen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gahhh

Jag köpte datorn på företaget, då får man bara tre månaders garanti :(

om det är möjligt att på det företaget att det finns någon typ av "superbrukare" it avd, som kanske har svaret på ditt lösenord.

det kan också vara hårddisk lås, behöver inte vara bios.

Redigerad av boxxen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du ta ett kort på hur det ser ut? Lättare att se, än bara visas text om faluren!

Om nu det är i BIOSET lösen sitter, så går det att ta ur batteriet och starta om datorn, stänga av och sätta tillbaka batteriet, starta om igen. Skulle inte detta fungera, så tar man bort batteriet och vänta i 24 timmar innan man sätter tillbaka detta och startar om.

Att bara ta bort batteriet påverkar inte garanti, om man inte är vårdslös.

Redigerad av Sunshine
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...