Gå till innehåll

Ny hårdvara - operativsystemet?


DoDaDa

Recommended Posts

Hej alla glada!

Så här ligger det till:

Jag laddade genom MSDNAA (?) ner Windows 7, installerade det på min dator och allt var frid och fröjd. I fredags kom min bror på besök och han sa då att han inte längre behövde sin dator som han förvarade hos oss. Därför gav han den till mig.

På den datorn var XP installerat, men jag rensade hårddiskarna i samband med installation av W7, samma nyckel som jag har installerat på min gamla dator. Installationen gick utan minsta problem, men nu idagarna har ag börjat få upp ett litet meddelande om att windosw inte går att registrera.

Det jag har gjort är att jag har försökt ringa till "Microsoft Activation Center" (020-1400015), första gången fick jag frågan hur många datorer som min nyckel var installerad på, och jag svarade två. Fick svaret att "din nyckel inte hade stöd för så många datorer" eller liknande svar. Så jag provade att ringa igen, men efter att ha angett mitt installations-ID så får jag responsen att min nyckel är något i stil med "ogiltig".

Har jag nu förstört för mig själv genom att sagt att jag använder samma nyckel på två datorer? Den har blivit svartlistad nu, eller? Och inte kan jag heller komma i kontakt med Microsoft support för de säger att min nyckel är ogiltig. Då menar jag alltså e-post kontakt.

Tack på förhand!

post-11719-1260638527,48_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla glada!

Så här ligger det till:

Jag laddade genom MSDNAA (?) ner Windows 7,

1. Är det på din dator eller på din brors dator som du får upp felmeddelandet?

2. Det du har är ju en licens där du gratis kan ladda ner ett program på grund av att din skola/universitet/högskola tillhör det akademiska programmet (t.ex. KTH i Stockholm eller Chalmers i Göteborg) och du är student på något sådant lärosäte. Eftersom jag inte är inskriven på något av dessa lärosäten vet jag inte riktigt hur licensförfarandet går till där MEN är det möjligt för dig att ladda ner windows 7 IGEN och få en ny nyckel eller produkt-id? Om det inte är möjligt vet jag dessvärre inte riktigt vad du kan göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Är det på din dator eller på din brors dator som du får upp felmeddelandet?

2. Det du har är ju en licens där du gratis kan ladda ner ett program på grund av att din skola/universitet/högskola tillhör det akademiska programmet (t.ex. KTH i Stockholm eller Chalmers i Göteborg) och du är student på något sådant lärosäte. Eftersom jag inte är inskriven på något av dessa lärosäten vet jag inte riktigt hur licensförfarandet går till där MEN är det möjligt för dig att ladda ner windows 7 IGEN och få en ny nyckel eller produkt-id? Om det inte är möjligt vet jag dessvärre inte riktigt vad du kan göra.

1. Jag har inte startat den min gamla dator sedan jag fick den nya. Så med andra ord är det på den dator jag fick av min bror som meddelandet kommer upp. (Men har inte kollat på den gamla)

2. Jag har möjlighet att ladda ner igen, men tyvärr är det då samma nyckel.

Kanske det är möjligt att skriva in en felaktig nyckel (påhittad) på den gamla datorn och möjligen försöka registrera den på nytt. För att på så sätt säga till Microsoft att "den här nyckeln används inte längre på två olika datorer"? Eller eventuellt installera vista på den gamla?

Annars för jag väl försöka hitta något nummer att ringa Microsoft så det förhoppningsvis reds ut.. Fast jag vill gärna slippa sitta i köer och krångla med automatisk tele tjänst...

EDIT: Skrev ju förut att jag inte kunna kontakta Microsoft, men jag hade tydligen missat en stor knapp där man kunde klicka för att hoppa över steget där man anger sin nyckel. Så nu ska jag testa det alternativet och se hur det går.

EDIT 2: Då måste man tydligen betala... Jävla skit.

Redigerad av DoDaDa
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På den datorn var XP installerat, men jag rensade hårddiskarna i samband med installation av W7, samma nyckel som jag har installerat på min gamla dator. Installationen gick utan minsta problem, men nu idagarna har ag börjat få upp ett litet meddelande om att windosw inte går att registrera.

Handlar detta om att registrera Windows eller att aktivera Windows vilket är två helt skilda saker.

Då det skrivs i flera stycken om registrering så är väl det inget att bråka med MS om, eftersom registrering är frivillig.

Redigerad av OlleBull
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Handlar detta om att registrera Windows eller att aktivera Windows vilket är två helt skilda saker.

Då det skrivs i flera stycken om registrering så är väl det inget att bråka med MS om, eftersom registrering är frivillig.

Aktivering handlar detta om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

din licens är nog bara för en dator men när du ringer till Microsoft så kan du "trycka" fel när du matar in koden så den inte stämmer, då kommer du nog bli kopplad... :)

Ok, jag ska prova med det! Tack för tipset!

BTW, e det möjligt att avaktivera Windows 7 på gamla datorn? För jag kan lika bra installera vista på den.

Redigerad av DoDaDa
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...