Gå till innehåll

Ljudet fungerar ej!


Recommended Posts

Hej!

Igår så fick jag min nya grafikkort Radeon HD 5850.

För cirka 1 timma sen kopplade jag den och sitter med den just nu. Efter att jag hade installerad drivrutiner till grafikkoret så slutade ljudet fungerar.

Det står att min standard ljud är "Digitalt ljud (S/PDIF)". Men det är inte det.

Vad kan problemet vara?

Jag använder mig av Windows 7 64-bit.

Moderkortet är "MSI P55-CD53, P55, Socket-1156, DDR3"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå till ATI´s hemsida och ta hem den nyaste versionen av drivrutinen för kortet. Sedan så skall ljudet komma tillbaka.

Länk:

http://support.amd.com/us/psearch/Pages/psearch.aspx?type=2.4.1&product=2.4.1.3.42&contentType=GPU+Download+Detail&ostype=Windows+7+-+64-Bit+Edition&keywords=&items=20

God fortsättning på julfirandet.

Redigerad av Sunshine
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå till ATI´s hemsida och ta hem den nyaste versionen av drivrutinen för kortet. Sedan så skall ljudet komma tillbaka.

Länk:

http://support.amd.com/us/psearch/Pages/psearch.aspx?type=2.4.1&product=2.4.1.3.42&contentType=GPU+Download+Detail&ostype=Windows+7+-+64-Bit+Edition&keywords=&items=20

God fortsättning på julfirandet.

Nope, det hände inget. Installerade senaste drivrutinen men ingen ljud kom tillbaka.

...annars högerklicka på ljudikonen i systemfältet och öppna inställningarna... där markerar du "Högtalare" i stället för det digitala ljudet.

Kan inte markera "Högtalare". Det står "Ej inkopplad".

Ska jag testa ladda ner drivrutinen till den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr, så gick det inte och markera som du sa.

Men jag laddade ner drivrutinen så jag fick "Högtalaren" som standard uppspelningsenhet. Fortfarande så kommer det ingen ljud, har testat med andra högtalare blir samma fel.

Så det är ingen fel med högtalarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du kopplade in det nya grafikkortet...

Eftersom det är ett PCI-E kort, eller jag antar det utan att titta närmare i alla fall, så sitter det närmast jumprarna för frontpanelen högtalarutgångarna i fram. Kontrollera att ingen sladd har lossnat från kontaktblocket.

Om du använder det inbyggda ljudkortet, (baksidan), se till att högtalarna sitter i det gröna uttaget.

Den enda möjligheten att få digitalt ljud är om du antingen har en extra kontakt i bakpanelen som du kopplat in på moderkortet, eller att du har en coax eller optisk kabel till externt ljudsystem.

Kontrollera bios om du inte använder digitalt ljud om du kan avaktivera detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr, så gick det inte och markera som du sa.

Det tyder ju på att något är fel i hårdvaran... lite som det Venoms är inne på. Du får kolla om alla kontakter sitter som dom skall på mammakortet!

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga då, Var kopplar du in dina högtalare, fram på lådan eller bak i moderkortet?

Att koppla in sladdarna till uttaget i fram är inte det enklaste, eftersom du måste bestämma dig för vilken typ av system du tänker använda.

På fronten, Azalia vilket betyder att du får meka lite, om du inte har en färdig frontpanel.

I moderkortet (på baksidan), Chip integrated by Realtek® ALC889, då får du ladda ner en drivrutin till ditt chipset för moderkortet och Realtek ALC899 drivrutin.

Realtek drivrutinen bör då vara för x64 eftersom du använder det...

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...