Gå till innehåll

Plats för fler hårddiskar?


T@wo

Recommended Posts

Hej,

har fått följande hårddisk på 1500GB:

http://www.seagate.com/www/en-us/products/desktops/barracuda_hard_drives/barracuda_7200.11/#tTabContentSpecifications

Men jag har inga sladdar så ska köpa en "el" sladd och en "data" sladd till den imorgon.

Men saken är att när jag kollade på mitt moderkort och där dom andra sladdarna går in i från mina andra hårddiskar så ser jag ingenstans vart jag kan koppla in min nya hårddisk? Finns det flera olika uttag eller kan jag bara ha max 3 hårddiskar till moderkortet?

Moderkortet är följande:

http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=q8RE9mdlDnDHRRRR&templete=2

Undrar även vad sladdarna heter som jag ska köpa till hårddisken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt Spec för moderkortet kan du ha följande:

6 st Sata Hårddiskar

2 st externa diskar med esata uttag

Kablarna du skall ha till interna diskar är följande: SATA

Esata diskarna är det följande kabel till: ESATA

Ok, tackar. Kollar lite noggrannare imorgon då på moderkortet. Sladden till den interna disken var ju inte så dyr men ska man inte ha två stycken olika sladdar? En för ström och en för dataöverföring?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kan du köpa ett kontrollerkort med fler portar på. Men med tanke på strömförbrukning och värmeutveckling tycker jag det verkar dumt, eller åtminstone onödigt, att trycka in ens så många som 6st. Köp hellre ett externt hårddiskchassi att ha någon/några i om du tvunget ska ha så många.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste nog säga emot Nicklas här. Externa diskar är skräp... sämmre på alla vis faktiskt! Det finns nog inte en datorpryl som går sönder så ofta, som externa diskar. Dessutom är prestanda under all kritik, jämfört med interna diskar. USB-gränssnittet är helt enkelt långsammare. Tryck in allt som går i burken, innan du du börjar bygga på utsidan! Kolla så att strömförsörjning och kylning räcker till först!

http://www.enermax.outervision.com/index.jsp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste nog säga emot Nicklas här. Externa diskar är skräp... sämmre på alla vis faktiskt! Det finns nog inte en datorpryl som går sönder så ofta, som externa diskar. Dessutom är prestanda under all kritik, jämfört med interna diskar. USB-gränssnittet är helt enkelt långsammare. Tryck in allt som går i burken, innan du du börjar bygga på utsidan! Kolla så att strömförsörjning och kylning räcker till först!

http://www.enermax.outervision.com/index.jsp

Även jag har lite svårt att förstå varför jag ska bygga på utanför chassit när jag har ett stort som klarar av att ha en del hårdvara i sig.

Gjorde en ungefärlig beräkning på den länken du skickade och fick ett värde på 500-550W och eftersom jag har ett nätaggregat med 1000W så tror jag inte det är någon fara med några extra hårddiskar. Sen tycker jag själv att kylningen är ganska bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även jag har lite svårt att förstå varför jag ska bygga på utanför chassit när jag har ett stort som klarar av att ha en del hårdvara i sig.

Gjorde en ungefärlig beräkning på den länken du skickade och fick ett värde på 500-550W och eftersom jag har ett nätaggregat med 1000W så tror jag inte det är någon fara med några extra hårddiskar. Sen tycker jag själv att kylningen är ganska bra.

Bara att tuta och köra då! ;) Kolla disktempen med något lämpligt program... allt under 50 grader är okey!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...