Gå till innehåll

WLAN-anslutning fungerar ej mot Dovado UMR


Sir_N

Recommended Posts

Jag har en nyinköpt Dovado UMR router, den fungerar utmärkt med mitt Icon505 mobila bredbandsmodem. Routerns mjukvara är uppdaterad till den senaste versionen 4.1.1, 17 dec 2009.

Jag har 10 Mb/s fiber/CAT5 till en Tilgin 342 IP-tfn-box. Jag har dynamisk IP-adress från min ISP (Alltele).

När jag ansluter Dovadon till WAN så får jag ingen kontakt med nätet och jag har växlat till "Ethernet cable in WAN port" i routern! Med min gamla Netgear WGR614 fungerar det utmärkt och det gör det ÄVEN när jag sätter Netgearen mellan IP-boxen och Dovadoroutern!!

Jag har även provat att koppla förbi IP-boxen, men med lika dåligt resultat:

Jag var till butiken och bytte till en annan ny Dovadorouter, men med samma dåliga resultat! Jag har kollat inställningar, bytt LAN-kablar, gjort fabriksreset, provat med och utan mobilmodem isatt, men inget hjälper.

Någon som har erfarenhet av denna router eller har en idé om vad jag kan göra (annat än att försöka nå supporten i dessa helgtider...)?

/Sir_N

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi får se om jag hänger med här... :rolleyes:

Du har en router (Dovado umr) som du kopplat ditt usb-modem (Icon 505) med isp-Alltele. Har du kontakt med internet här?

Har du gjort alla inställningar enl anvisningarna, kopplat in en dator till en LAN-port och följt wizarden?

Vi fortsätter efter detta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Venoms!

Först; rubriken blev lite fel, skall stå "WAN" inte "WLAN", men den går inte editera...

Vi får se om jag hänger med här... :rolleyes:

Och ändå la jag ner så mycket tid på att försöka vara tydlig... ;)

Du har en router (Dovado umr) som du kopplat ditt usb-modem (Icon 505) med isp-Alltele. Har du kontakt med internet här?

Har du gjort alla inställningar enl anvisningarna, kopplat in en dator till en LAN-port och följt wizarden?

Mobila bredbandsmodemet har Telia som ISP och det fungerar utmärkt.

På WAN-porten är en fast 10 Mb/s-lina kopplad via en IP-telefonibox (Tilgin).

Jag har konfigurerat många olika routrar och tillhör sorten som hjälper folk med datorer mm, så jag är inte direkt ovan, men jag har läst manualen. Med DHCP brukar de flesta routrar fungera i default fabriksläge.

Jag har 2 olika datorer kopplad till routern, ingen får nät när jag kopplar Dovadon till den fasta linan. Som jag skrev i första inlägget så fungerar det fasta nätet om jag kopplar: 10 Mb/s =>IP-box=>Netgear router=>Dovado=>PC.

Well, du behöver inte lägga pannan i alltför djupa veck, jag hade en förhoppning att någon annan Dovadoägare hade löst nöten eller hade ett tips!

/Sir_N

Redigerad av Sir_N
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får Dovadon någon IP-adress för WAN-porten när den är ansluten till IP-telefoniboxen?

När man har ADSL så behöver man normalt stänga av modemet i 20 minuter (Telia) i samband med att man byter utrustningen som är ansluten till modemet för att utrustningen i telefonstationen ska vara beredd på att kommunicera med en annan utrustning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får Dovadon någon IP-adress för WAN-porten när den är ansluten till IP-telefoniboxen?

När man har ADSL så behöver man normalt stänga av modemet i 20 minuter (Telia) i samband med att man byter utrustningen som är ansluten till modemet för att utrustningen i telefonstationen ska vara beredd på att kommunicera med en annan utrustning.

Hej Cecilia!

Nu har jag gjort en mer noggrann "utredning", man måste tydligen göra en restart mellan varje ändring för att inte gamla siffror skall vara kvar.

Nej, Dovadoroutern får inga IP-adresser när den är kopplad direkt till IP-tfn.boxen, den får inte datum heller. Dessutom så "flämtar" WAN-LEDen, det gör den inte när Netgearroutern är kopplad mellan IP-boxen och Dovadon. Bifogar 2 bilder från routerdata.

Det verkar som om Tilgin Wood 342 och Dovado UMR inte gillar varann utan kräver en "fredsmäkalare" mellan sig! :)

Jag får ta ett varv med supporten i morgon. Nu är planen att bara använda mobilt bredband, men jag vill ju gärna att routern går att köra via ethernet också.

/Sir_N

post-1185-1261954886,96_thumb.jpg

post-1185-1261954893,82_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser att IP-telefoniboxen delar ut lokala IP-adresser. Stänger du av den när du byter router?

Det är också viktigt att Dovadon inte har en IP-adress för LAN-gränssnittet som ligger i samma undernät (subnet) som dess WAN-gränssnitt, dvs den näst sista siffergruppen måste vara olika.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allteles support påstår att IP-telefoniboxen går transparent, jag anslöt IP-telefoniboxen direkt till PCn och fick då en IP4v-adress som: 95.155.xxx.xxx samma som jag får från www.whatismyip.se.

Men jag håller med dig, det ser ut som Dovadon får en 192.168-adress från boxen!

Ibland har jag stängt av IP-boxen när jag bytt router, men det har inte gjort någon skillnad. Nu har jag provat att stänga av alla utrustning i över 1 timme, startade först IP-boxen och när den kommit igång så startade jag Dovadoroutern, men det gjorde ingen skillnad.

Nu har jag pratat med Dovados support, men de avhandlar bara vanliga inställningsfel, så jag fick en mailadress till teknikersupporten. Få se vad de kan tänkas komma med för förslag!

Du (och andra) får förstås även komma med tips, det uppskattas alltid!

/Sir_N

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Nu är Dovadoproblemet löst! OBS! Fel i rubriken, skal vara "WAN-anslutning..."

Min lokala ISP fick låna min router och kunde se att:

001967: Jan 18 13:07:53.207 CET: DHCPD: option 12 is malformed.
Sniffade då på detta och fann vad vi kan tolka att det är något fel på option 12 som är hostname, skall vara min 1 tecken långt + hostname, om inget hostname existerar skall inte option skickas med. I detta fall är värdet satt till 0 vilket i så fall är fel.
Vad jag kan förstå så är det lika för två olika accessformer i vårt nät, bägge har dock ciscoswitchar av olika modeller ME3400 och 4500.

Just nu kör jag med firmware 4.1.2.1436 Beta1 build 844. Dovado har kompenserat mig för allt arbete och strul.

/Sir_N

Redigerad av Sir_N
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...