Gå till innehåll

hårddisken arbetar återigen


Jack Bauer

Recommended Posts

vad trött man blir på datorer ibland alltså,

efter att ha tagit bort tjänsten som media player använder för att indexera musiken, så är det något annat som gör att datorns hårddisk arbetar frenetiskt efter uppstart.

hur tar man reda på vad den arbetar så intensivt med?

spelen hackar, internet laggar, och när man skall göra något så är det en fördröjning med ett par sekunder.

varför lugnar den inte ner sig om den hållt på ett tag och arbetat?

vad är det som är så krävande att den låser datorn så?

tycker ju att den är rätt kraftfull,och med mycket minne.

bifogar lite bilder från resursövervakaren, och fliken disk då den jobbar som mest,

samt uppstart från programmen ccleaner och revo uninstaller.

någon som utläsa något av detta?

post-7344-1262736207,63_thumb.jpg

post-7344-1262736218,9_thumb.jpg

post-7344-1262736236,43_thumb.jpg

post-7344-1262736245,74_thumb.jpg

post-7344-1262736254,68_thumb.jpg

Redigerad av Jack Bauer
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, testa att avaktivera tjänsten "Windows Media Player Network Sharing Service" (skriv services.msc i "kör")

Det kan med vara Windows Search där jobbar på, går med att avaktivera i tjänster.

Annars har den goda Black Viper nu sammanställd en lista med alla Windows 7 tjänster och vilka man kan avaktivera utan risk, på eget ansvar såklart och det är klokt att notera vad man gör efterhand man tweaker sig fram.

http://www.blackviper.com/Windows_7/servicecfg.htm

Hoppas det löser sig innan din HD går i spinn ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer med ovanstående talare... Du har ju avaktiverat Windows Media Player Network Sharing Service, men det kan som sagt även vara Windows sökfunktion som indexerar. Jag ser att du har Azureus igång... även om det inte är någon större aktivitet så får du tänka på att det programmet läser från disken när du delar ut filer och/eller tankar hem filer.

Ytterligare tjänster som kan köra disken på högvarv är virusprogram som scannar enligt schema, och även diskfragmenteraren.

Se över dina tjänster och ta även en titt på schemaläggaren.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen hade jag nog kollad genom uppstarten och fimpad vad som inte är tvingad att ha.

Realtek cpl (nås i kontrollpanelen)

Acer Powermamagment (nås i kontrollpanelen)

Igfx.tray onödigt om man inte byter skärminställning stup i kvarten

Igfx.persistance onödigt vad jag vet, testa att avaktivera den i uppstart

Java update, totalt onödig, det står överallt när Java uppdateras och för min del kollar jag bara ibland

Hotkey, testa att ta bort

Launch Manager, användar du denna feature? (snabbstart genom funktionsknapp) annars fimpa eländet.

Jo mindre jo bättre, keep it simple, det är min strategi överlag i livet ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer med ovanstående talare... Du har ju avaktiverat Windows Media Player Network Sharing Service, men det kan som sagt även vara Windows sökfunktion som indexerar. Jag ser att du har Azureus igång... även om det inte är någon större aktivitet så får du tänka på att det programmet läser från disken när du delar ut filer och/eller tankar hem filer.

Ytterligare tjänster som kan köra disken på högvarv är virusprogram som scannar enligt schema, och även diskfragmenteraren.

Se över dina tjänster och ta även en titt på schemaläggaren.

// Manneman

ok, ge gärna förslag på hur man gör det också...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hej, testa att avaktivera tjänsten "Windows Media Player Network Sharing Service" (skriv services.msc i "kör")

Det kan med vara Windows Search där jobbar på, går med att avaktivera i tjänster.

Annars har den goda Black Viper nu sammanställd en lista med alla Windows 7 tjänster och vilka man kan avaktivera utan risk, på eget ansvar såklart och det är klokt att notera vad man gör efterhand man tweaker sig fram.

http://www.blackviper.com/Windows_7/servicecfg.htm

Hoppas det löser sig innan din HD går i spinn ;)

guiden är ju på engelska :blink:

vart tar man bort windows search?

Redigerad av Jack Bauer
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

jag vet ju inte vad jag kan stänga av,eftersom jag inte vet vad de olika sakerna är till för.

det var ju därför jag bifogade bilderna på min dators diskaktivitet, och tjänster.

bra att man får tips på vad det är, men det hjälper ju inte mig när jag inte vet det.

om ni kommer med förslag,ge gärna tips på VART i windows man ställer in detta,

samt hur man skall gå till väga.

konstigt, nu i morse jobbar den som vanligt.

nu fattar man ju ännu mindre.

Redigerad av Jack Bauer
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hett tips:

F-Secure! Har det AV-programmet på jobbet och det är resurskrävande. Man blir rätt irriterad på det, speciellt när man, som jag, håller på att skyffla filer över nätet.

/G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

ok,där hittade man alla tjänster,verkar vara ett bra ställe i windows 7.

men vad heter indexeringen,och är det något annat man kan stänga av såhär direkt?

hittade att windows defende var kvar,trots att jag tagit bort det i lägg till/ta bort program.

det är väl bara att stoppa den tjänsten eller?

Redigerad av Jack Bauer
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Indexeringen heter Windows Search och kan inaktiveras. Samma med Windows Defender som inte behöver avinstalleras, utan kan inaktiveras under tjänster. Indexeringen behövs kanske, om du vill hitta och söka efter dokument eller annat på datorn. Jag valde istället SuperCat som också funkar i Vista och gör samma sak, som indexeringen i Windows. Programmet har jag använt länge på mina XP-datorer. Om det funkar under Win 7 vet jag inte. Problemet med Windows Search är ju att den ständigt går. SuperCat kör man då och då när man vet att ändringar gjorts på datorn och genomsökningen och indexeringen tar bara någon minut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok nu verkar det dock ha löst sig,kan ju vara så att det var windows defender som ställde till det.

har avaktiverat den,och får hålla tummarna att det bara var så enkelt.

annars får jag återkomma i denna tråden om det uppstår mer problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...