MaB Posted January 8, 2010 Share Posted January 8, 2010 Innan releasen av Windows 7 utlovades en Family Pack licens som skulle ge rättighet att installera Windows 7 home Premium på 3 datorer för ca 1500:-. Sverige var ett av de länder som skulle få denna licensmöjlighet. Vad hände sedan?? Jag har sökt med ljus och lykta men hittar bara gamla referenser från augusti -09 eller tidigare. Återförsäljarna har inte en aning vad jag pratar om. Vet någon vad som hände med detta? Gjorde microsoft en kovändning? Jag har 6 datorer hemma som jag gärna skulle uppgradera för att köra enhetligt operativ på, men det kommer jag inte att göra om det skulle kosta mig runt 7-8000:-. Landar priset på runt 3000:- är det en annan femma..... MVH MaB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nirvasher Posted January 8, 2010 Share Posted January 8, 2010 (edited) Tror aldrig det kom hit, eftersom jag hittar inget på det. Det går att köpa från vissa nätbutiker, dock enbart på engelska samt att det är en uppgraderingsversion! Kolla mer här för återförsäljare: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=507048 Edited January 8, 2010 by Frezze Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jesper Holmberg (msft) Posted January 8, 2010 Share Posted January 8, 2010 "Erbjudandeperioden är slut då Windows 7 Home Premium-uppgraderingen med Family Pack endast fanns tillgänglig i en begränsad upplaga." Detta enligt http://cc.bingj.com/cache.aspx?q=family+pack&d=4556371946965045&mkt=en-US&setlang=en-US&w=2b4569d9,65e3717e Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nirvasher Posted January 8, 2010 Share Posted January 8, 2010 (edited) "Erbjudandeperioden är slut då Windows 7 Home Premium-uppgraderingen med Family Pack endast fanns tillgänglig i en begränsad upplaga." Detta enligt http://cc.bingj.com/cache.aspx?q=family+pack&d=4556371946965045&mkt=en-US&setlang=en-US&w=2b4569d9,65e3717e Fortfarande gäller det enbart på engelska, i vilket fall. Dock hade vissa butiker några exemplar kvar, som jag länkade till. Edited January 8, 2010 by Frezze Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hakbr Posted January 9, 2010 Share Posted January 9, 2010 Innan releasen av Windows 7 utlovades en Family Pack licens som skulle ge rättighet att installera Windows 7 home Premium på 3 datorer för ca 1500:-. Sverige var ett av de länder som skulle få denna licensmöjlighet. Vad hände sedan?? Jag har sökt med ljus och lykta men hittar bara gamla referenser från augusti -09 eller tidigare. Återförsäljarna har inte en aning vad jag pratar om. Vet någon vad som hände med detta? Gjorde microsoft en kovändning? Jag har 6 datorer hemma som jag gärna skulle uppgradera för att köra enhetligt operativ på, men det kommer jag inte att göra om det skulle kosta mig runt 7-8000:-. Landar priset på runt 3000:- är det en annan femma..... MVH MaB Hej hej Som Frezze skriver så finns det fortfarande gott om FamilyPack att köpa på nätbutikerna. Har själv kollegor som handlat på Inet och dom levererar snabbt (kostar idag 1 390 kr + frakt). Family Pack är på engelska och är en uppgraderingsversion vilket innebär att du alltid måste ha en tidigare installation av Windows på din dator när du installerar FamilyPack. Dock blir det alltid frågan om en ren installation eftersom man inte kan uppgradera en svensk Vista eller XP till en engelsk Win 7. Din gamla installation kommer som default att sparas på din primära HD i en mapp med namnet "Windows.old" och där kommer också alla dina filer att finnas kvar om du behöver hämta dom manuellt. Att använda det inbyggda migreringsvektyget för personliga data är dock att rekommendera men kom ihåg att det INTE fungerar mellan 32- och 64-bitars versioner av de olika operativsystemen! Om du vill göra en ren installation på en ny/blank HD behöver du se till att din gamla HD med det gamla operativet på finns på datorn (som sekundär disk förslagsvis) så installationsprogrammet kan verifiera att du har en licens sedan tidigare. Win 7 Home Premium stöder dessvärre inte language pack men om du googlar på "Vistalizator" så löser du det eventuella problemet enkelt... :-) Lycka till Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted January 9, 2010 Share Posted January 9, 2010 Win 7 Home Premium stöder dessvärre inte language pack men om du googlar på "Vistalizator" så löser du det eventuella problemet enkelt... :-) Oavsett protester nu... OM man väljer att använda Vistalizator så bryter man mot licensavtalet och i teorin gör sin Windows ogiltig. Händer det sen att MS släpper uppdateringar som känner av man "fibblat" så kan man inte komma med ursäkter. Samma sak var det när Vista kom... Det hände att det införskaffades Vista Basic... med ett tweak eller en applikation så aktiverade man Aero i just Basic-versionen. Samma sak var det då... man förbrukade sin licens genom att bryta mot avtalet. // Manneman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MaB Posted January 10, 2010 Author Share Posted January 10, 2010 Tack för alla svar. De bekräftar det jag redan misstänkte. Jag hade också hittat butikerna med engelska versioner. Överväger att köpa ett par sådana även om det optimala hade varit svenska varianter för kidzens skull. Gillar framförallt möjligheten att ansluta till Windows Media Player från nätet. MVH MaB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fogerty4evr Posted January 10, 2010 Share Posted January 10, 2010 Oavsett protester nu... OM man väljer att använda Vistalizator så bryter man mot licensavtalet och i teorin gör sin Windows ogiltig. Händer det sen att MS släpper uppdateringar som känner av man "fibblat" så kan man inte komma med ursäkter. Samma sak var det när Vista kom... Det hände att det införskaffades Vista Basic... med ett tweak eller en applikation så aktiverade man Aero i just Basic-versionen. Samma sak var det då... man förbrukade sin licens genom att bryta mot avtalet. // Manneman Ja, o summan av det hela är att väldigt många kommer att köra med piratkopior av sjuan då det är för dyrt att köpa för väldigt många. Och piratkopior funkar ju väldigt bra. Personligen så tycker jag att pyttemjuks priser är alldeles för höga. Det kan väl knappast bara vara jag som tycker det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zub Posted January 10, 2010 Share Posted January 10, 2010 Ne håller med precis. Dom skulle ha en familjelicens som stödjer 5 datorer kanske, och rimligt pris 2-3000. Ska man köpa licens för licens så blir det ju en 10000 papp för en familj. Kanske låter många med 5, men en vanlig en bärbar sen några till barnen, det plockar snart iväg. Så bättre priser helt klart, det skulle ju få mig att bli positiv till att köpa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted January 10, 2010 Share Posted January 10, 2010 pyttemjuks Hehe... alltid klockren. Kärt barn har många namn... // Mange Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts