Gå till innehåll

diverse frågor om laptop..


Recommended Posts

Hej!

Köpte min laptop igår...

och ja har aldrig haft en laptop tidigare så ja e ny gällande det.. så ja har ett par frågor.

1. Ja har nu strömkabeln och batteriet samtidigt nu när ja har min laptop igång...

ska ja ha det? eller kan ja ta ur batteriet nu medans ja har strömkabeln i?

med tanke på att, annars laddas batteriet hela tiden nu när datorn är igång?

2.. ja sitter och spelar en hel del och märker då att det blir väldigt varmt i datorn och på skrivbordet när ja spelar...

är det något ja bör oroa mig över?

// Byvander

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gällande batteriet så har jag själv upptäckt på senare tid att man INTE behöver ha det i när spänningskabeln/laddaren är kopplad. Huruvida detta är beroende på märke/modell vet jag inte. Jag blev dock förvånad att så var fallet.

Du behöver nog inte vara oroad över värmen. För säkerhets skull kan du införskaffa ett laptopställ men tillhörande fläkt. Det finns en del olika på marknaden och det kostar inte överdrivet mycket. På så sätt har du garderat dig för märken i underlag samt att du får lite extra kylning till datorn.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Köpte min laptop igår...

och ja har aldrig haft en laptop tidigare så ja e ny gällande det.. så ja har ett par frågor.

1. Ja har nu strömkabeln och batteriet samtidigt nu när ja har min laptop igång...

ska ja ha det? eller kan ja ta ur batteriet nu medans ja har strömkabeln i?

med tanke på att, annars laddas batteriet hela tiden nu när datorn är igång?

2.. ja sitter och spelar en hel del och märker då att det blir väldigt varmt i datorn och på skrivbordet när ja spelar...

är det något ja bör oroa mig över?

// Byvander

God kväll!

Angående punkt 2: Vill man inte spendera pengar på att införskaffa laptopställ med fläkt, så kan man enkelt hitta på något som höjer laptoppen ett par cm över skrivbordet t.ex. Man får ta till sin uppfinningscellerna till hjälp, kanske någon gör det så bra att det blir patent åxå? Good Luck!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God kväll!

Angående punkt 2: Vill man inte spendera pengar på att införskaffa laptopställ med fläkt, så kan man enkelt hitta på något som höjer laptoppen ett par cm över skrivbordet t.ex. Man får ta till sin uppfinningscellerna till hjälp, kanske någon gör det så bra att det blir patent åxå? Good Luck!

Hej! Ang. lapstopställ, ett grytställ från IKEA för några tior kan fungera. Tvärsgående rostfria stålribbor på små gummiben. :rolleyes:

essin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga, om man nu kör utan batteri, och endast med elkabel, är det då inget som kan försvinna från datorn ??.

Tänker bla på att när datorn är avstängd, och man kanske inte andvänder den på några dagar, och då batteriet uttaget.

LB

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga, om man nu kör utan batteri, och endast med elkabel, är det då inget som kan försvinna från datorn ??.

LB

Hej LB!

Nej, batteriet har inget med operativsystemet att göra. En isatt kabel för vägguttag fungerar liksom ett batteri. Skulle strömmen brytas tvärt, så lagras all data, förhoppningsvis som den skall. I sällsynta fall så kan nålen som läser av HD:n haka upp sig och inte ställa sig i rätt position, men jag har dock ej varit med om detta. Så, Du kan lungt köra utan batteri/uttaget, men varför? Batteriet laddas ju om datorn är ansluten till 220-240 volts uttaget!

Redigerad av Sunshine
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör man en laptop som stationär behöver ju inget batteri sitta i. Vissa laptops med stora skärmar släpar man ju inte runt med. Kör själv en Toshiba med 17 tums skärm och batteriet plockade jag bort ganska snart och så ska det vara enligt leverantören. Mindre bärbara, kanske används i TV-soffan eller i sängen och då är batteriet nödvändigt, annars är det bara att plocka bort det. Datorn funkar ju lika bra utan batteri, med strömadapter. Batteriet genererar också mer värme.

Redigerad av OlleBull
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Ang. lapstopställ, ett grytställ från IKEA för några tior kan fungera. Tvärsgående rostfria stålribbor på små gummiben. :rolleyes:

essin

Grillgallret från ugnen hjälpte bra när sonen spelade mycket på en bärbar för några år sedan. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

En annan sak som är mycket viktig att tänka på då det gäller speciellt bärbara datorer.

Se till att där är mycket god ventilation runtom om den bärbara.

Täpp inte till luft/ventilationshålen som finns runt om på den bärbara datorn.

Ha den aldrig liggandes/ståendes på tyger eller annat brännbart material.

Ha den aldrig liggandes/ståendes direkt i knät.

Listan kan göras lång :)

//Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

behöver verkligen en fläkt/kylare märker jag ;)

så ja har kollat runt lite på nätet nu och har hittat ett par stycken..

http://www.jula.se/notebook-kylare-134770

och

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=135123031

men vet inte vilken ja ska välja..

så snälla hjälp... vilken skall ja välja??

// Byvander

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...