Gå till innehåll

Registrera om Windows 7 på annan dator


truls01

Recommended Posts

Jag har köpt och installerat Windows 7 home premium uppgradering på en av mina datorer (dator 1). Den andra har fortfarande Vista (dator 2)

Jag har nu köpt även Windows 7 Ultimate (ej uppgradering)

Jag vill nu:

Installera Windows 7 Ultimate på dator 1 (inga problem antar jag, bara att installera över befintlig Windows 7 home premium och verifiera nyckel)

Uppgradera dator 2 med den licens jag hade för dator 1 och det är här jag har frågor hur man bör går tillväga?

Hur släpper jag den licensnyckel jag redan registrerat på dator 1 så jag kan återanvända den på dator 2?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte släppa licensnyckeln på något särskilt sätt utan du installerar med den nyckeln igen. Om Microsoft då tycker att det misstänkt och vill höra en förklaring för att godkänna aktiveringen så kommer du att bli ombedd att ringa upp dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte släppa licensnyckeln på något särskilt sätt utan du installerar med den nyckeln igen. Om Microsoft då tycker att det misstänkt och vill höra en förklaring för att godkänna aktiveringen så kommer du att bli ombedd att ringa upp dem.

Fungerar det så även om det är en OEM-version (vet inte om denna är det)? Trodde att en sådan "gifter" sig med en dator och aldrig går att installera på en annan dator.

Redigerad av Tisu
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När Vista-licensen kom ut så stod det i licensvillkoren att OEM-licensen hörde ihop med den dator där den installeras först. I intervjuer så preciserade Microsoft att med dator så menade de framförallt moderkortet, dock om ens moderkort gick sönder så fick man byta ut det mot ett likvärdigt om då t ex processor och RAM-minnen var oförändrade, däremot så fick man inte passa på att göra en större uppgradering när moderkortet gick sönder dvs byta ut moderkort och processor mot något bättre/snabbare och för att ha kvar OEM-licensen.

Jag har inte detaljstuderat licensvillkoren sedan dess för att se om de har blivit omskrivna när det gäller detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hört/läst samma sak.

Frågan är ju om microsoft märker att man byter moderkort tex...

Loggas det när man aktiverar win tro ?

Det registreras jämte serienumret på moderkortet... eller kritisk hårdvara överlag för den delen. Samma sak gäller för processorn, OEM-licensen måste förnyas/omaktiveras.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När Vista-licensen kom ut så stod det i licensvillkoren att OEM-licensen hörde ihop med den dator där den installeras först. I intervjuer så preciserade Microsoft att med dator så menade de framförallt moderkortet, dock om ens moderkort gick sönder så fick man byta ut det mot ett likvärdigt om då t ex processor och RAM-minnen var oförändrade, däremot så fick man inte passa på att göra en större uppgradering när moderkortet gick sönder dvs byta ut moderkort och processor mot något bättre/snabbare och för att ha kvar OEM-licensen.

Jag har inte detaljstuderat licensvillkoren sedan dess för att se om de har blivit omskrivna när det gäller detta.

Här kan ni läsa mer!!

http://search.microsoft.com/results.aspx?form=MSHOME&mkt=sv-SE&setlang=sv-SE&q=oem+licens

http://www.microsoft.com/sverige/license/about.mspx

http://support.microsoft.com/gp/oemsupport_1/sv

I övrigt vet jag att det går att fysiskt installera en Win 7 OEM, på en dator som tidigare hade en t.ex. Vista OEM. Inga problem att aktivera Win 7 licensen.

Hurvida detta är i enlighet med licensvillkoren låter jag andra bedömma.

Mvh

Mats H

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 månader senare...

Har en OEM version av Win 7 och en dator fick problem med moderkortet så jag installerade Windows på en ny hårddisk + nytt moderkort och ny processor.

Enligt en del andra forum så kunde jag kyssa min Windowslicens adjö eftersom en OEM licens inte kan flyttas. Att betala 2.000 kr för en ny licens kändes mindre kul. :(

Den automatiska aktiveringen vägrade att godkänna min licenskod, men den manuella aktiveringen via telefon fungerade.

Så Microsoft verkar inte helt kinkiga när det gäller OEM licenser och flyttning till nya datorer. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...