Gå till innehåll

Skärmen startar ej


Majsan83

Recommended Posts

Hej!

Jag har en stationär data som jag försökt att starta idag. Kruxet är att skärmen säger bara ''No signal input'' fast alla kablar sitter rätt. Processorn låter knappt något,men på-knappen lyser.

Skärmen är en Videoseven Model Nr W17PS. Processorn är en gammal Packard bell product name xtreme 6345 model/type utow-ebe. Vet ej om det säger något. :)

Vad kan ha hänt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir det något pip-ljud eller blinkning med lysdioderna på tangentbordet? Om inte så skulle jag tro att det är nätaggregat, moderkort eller processor som har lagt av. Nätaggregat kollar man bäst med utbyte till något minst lika bra nätaggregat. Ett vanligt problem med gamla moderkort är att deras kondensatorer blir dåliga. De ser ut som små torn och ska vara platta och rena upptill och det ska inte ha läckt något nertill. Du kan se bilder på dåliga kondensatorer på http://www.badcaps.net/, http://www.badcaps.net/pages.php?vid=5 och http://techworld.idg.se/2.2524/1.123739

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rört något innan ''No signal input'' ??? Te.x. flyttat/städat runt för att få dator-hörnan ren & fin? Om man inte har rört något i kablar, så verkar det lite skumt, att grafikkortet har tagit stryk på något vis.

Det enda man kan göra, ta bort kabeln mellan datorn och skärmen. Rucka med försiktighet tillbaka i anslutningarna och starta om igen. Ingen signal då, kan vara grafikkortet! I och att det är en stationär dator, testa med att ta ur grafikkortet och sätt tillbaka detta, det behövs så lite ibland. OBS! ingen matning på när dessa steg görs. OBS!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Hej!

Jag har en stationär data som jag försökt att starta idag. Kruxet är att skärmen säger bara ''No signal input'' fast alla kablar sitter rätt. Processorn låter knappt något,men på-knappen lyser.

Skärmen är en Videoseven Model Nr W17PS. Processorn är en gammal Packard bell product name xtreme 6345 model/type utow-ebe. Vet ej om det säger något. :)

Vad kan ha hänt?

Jag hade samma problem med min dator, den gick igång men sen hände inget mer och skärmen visade "no signal input". Efter en massa tips om fel på grafikkort och fel på moderkort beslöt jag att testa del för del. Det visade vara så enkelt att kontaktpastan (eller vad det heter) som ska ge kontakt mellan moderkortet och processorn hade stelnat, höll knappt på att få isär dem. Rengjorde och satte dit ny pasta och nu funkar datorn som den ska igen. Nu är det ju inte säkert att ditt problem är lika enkelt, men kan vara värt att kolla, pastan kostar ändå bara 60-70 kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem med min dator, den gick igång men sen hände inget mer och skärmen visade "no signal input". Efter en massa tips om fel på grafikkort och fel på moderkort beslöt jag att testa del för del. Det visade vara så enkelt att kontaktpastan (eller vad det heter) som ska ge kontakt mellan moderkortet och processorn hade stelnat, höll knappt på att få isär dem. Rengjorde och satte dit ny pasta och nu funkar datorn som den ska igen. Nu är det ju inte säkert att ditt problem är lika enkelt, men kan vara värt att kolla, pastan kostar ändå bara 60-70 kr.

Har aldrig varit med om att man har någon "kontaktpasta" mellan processor och moderkort (men man lär något nytt varje dag så kanske det finns). Men jag misstänker att du menar kylpasta som ska ge bättre kontakt mellan processorn och kylflänsen, absolut inte mellan processorn och moderkortet eftersom man inte vill leda ner värme i moderkortet. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig varit med om att man har någon "kontaktpasta" mellan processor och moderkort (men man lär något nytt varje dag så kanske det finns). Men jag misstänker att du menar kylpasta som ska ge bättre kontakt mellan processorn och kylflänsen, absolut inte mellan processorn och moderkortet eftersom man inte vill leda ner värme i moderkortet. :)

Sorry, så klart du har rätt, det var inte mellan moderkort och processor utan mellan processorn och kylflänsen. Så jag antar du har rätt i att det var en kylpasta, kom inte ihåg mer än att den innehöll silver LOL.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...