fredde Posted February 2, 2010 Share Posted February 2, 2010 (edited) Problem att få kontakt mellan Acer W7 x64 och router Dir-655 firmware 1.21 eu. Om jag kopplar förbi routern och direkt till modemet fungerar det. Det fungerar även via tråd från annan vistadator och via trådlöst från en vista laptop. Har provat att pinga routern men det ges inget svar. Edited February 3, 2010 by fredde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
singlemalt Posted February 2, 2010 Share Posted February 2, 2010 Vilken IP har du i datorn? Den borde vara 192.168.0.??? någonting, och routern 192.168.0.1 Är DHCP aktiverat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted February 2, 2010 Share Posted February 2, 2010 (edited) Jag har firmware 1.32NA i min. Tidigare hade jag samma som du, och då hade jag massor med skumma fel då och då. Det är en engelsk programvara, men det får du stå ut med. Nu är det aldrig några problem. Det har tidigare funnits dns problem i tidigare programva. Edited February 2, 2010 by Venoms Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fredde Posted February 2, 2010 Author Share Posted February 2, 2010 (edited) Vilken IP har du i datorn? Den borde vara 192.168.0.??? någonting, och routern 192.168.0.1Är DHCP aktiverat? [ Borde vara de ip du nämner men tyvärr inte. Men borde bli ungefär så här Edited February 2, 2010 by fredde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fredde Posted February 2, 2010 Author Share Posted February 2, 2010 Jag har firmware 1.32NA i min. Tidigare hade jag samma som du, och då hade jag massor med skumma fel då och då. Det är en engelsk programvara, men det får du stå ut med. Nu är det aldrig några problem. Det har tidigare funnits dns problem i tidigare programva. Står "NA" för amerikansk-engelsk? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted February 2, 2010 Share Posted February 2, 2010 Den senaste firmware på svenska D-links sidaär 1.30EUb08 Men om andra datorer fungerar mot routern så borde det ju inte bero på något firmware-problem. Har nätverkskabeln varit använd i något sammanhang där det är säkert att den är hel? Har du prövat med olika kontakter på routern? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats H Posted February 2, 2010 Share Posted February 2, 2010 (edited) Står "NA" för amerikansk-engelsk? Det kan lika väl vara en del av revisonsbeteckningen!! En annan fråga som kanske ngn som känner till IPV 4 o IPV 6, kan svara på, skall IPV 6 vara aktiverat, skall det inte vara IPV4?? (se bilderna i inlägg4) Kanske helt fel ute här?? Edited February 2, 2010 by Mats H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted February 2, 2010 Share Posted February 2, 2010 Ta 1.32NA, = North America... På den länk som jag visade dig finns den att ladda ner, de europeiska har fortfarande alla sjukdommar som åtgärdats 1.32. Du kan även hämta den från den amerikanska dlink sidan... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Japanmannen Posted February 2, 2010 Share Posted February 2, 2010 (edited) Står "NA" för amerikansk-engelsk? North America kanske ? En annan fråga som kanske ngn som känner till IPV 4 o IPV 6, kan svara på, skall IPV 6 vara aktiverat, skall det inte vara IPV4?? (se bilderna i inlägg4) Kanske helt fel ute här?? Ser ut så här hos mig. Har firmware 1.33NA i min svenskköpta DIR-655. Fungerar till 100%. Edited February 2, 2010 by Japanmannen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats H Posted February 2, 2010 Share Posted February 2, 2010 (edited) Ser ut så här hos mig. Har firmware 1.33NA i min svenskköpta DIR-655. Fungerar till 100%. Ja där hade jag fel! Sorry! Edited February 2, 2010 by Mats H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
singlemalt Posted February 2, 2010 Share Posted February 2, 2010 [ Borde vara de ip du nämner men tyvärr inte. Men blir så här Kan du köra ipconfig /all så ser vi lite mer av hur den är konfigurerad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fredde Posted February 2, 2010 Author Share Posted February 2, 2010 Kan du köra ipconfig /all så ser vi lite mer av hur den är konfigurerad. Kommer här: ipconfig_all.txt Jag har firmware 1.32NA i min.Tidigare hade jag samma som du, och då hade jag massor med skumma fel då och då. Bra du lade ut länk för Dlinks amerikanska hemsida är inte den bästa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
singlemalt Posted February 2, 2010 Share Posted February 2, 2010 Det ser ut som du inte har någon IPv4 utan bara IPv6, kolla inställningarna för kortet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fredde Posted February 2, 2010 Author Share Posted February 2, 2010 Det ser ut som du inte har någon IPv4 utan bara IPv6, kolla inställningarna för kortet. Jag har samma som du förutom Comodo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
singlemalt Posted February 2, 2010 Share Posted February 2, 2010 Du har protokollet för IPv4 med i egenskaperna för kortet, men det finns inte med när du listar med ipconfig /all. Det jag kommer på just nu är att det är något fel på drivrutinen, prova att ta bort och installera om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
singlemalt Posted February 2, 2010 Share Posted February 2, 2010 (edited) Kan det vara nåt sånt här kanske? Edit: När jag ser tillbaka i tråden så kan du ju ansluta direkt mot modemet men inte till routern så det måste var något annat. Du har inte lagt till några begränsningar i routern, som mac-adresser t.ex? Laptop Ethernet Adapters - Some Only 32 Bit Just be careful if you want to use X-64 version of Windows 7 and are connected via a WIRED LAN connection. A lot of laptops use the VIA VELOCITY gigabit ethernet adapters. These are mainly 32 bit and WON'T WORK on x-64 (including x-64 VISTA) VIA Velocity Gigabit Ethernet Controllers - VIA Technologies, Inc. Wireless usually works and you can use a PCI express adapter or a usb==>lan adapter in these cases. If you have a Networking card similar to those listed in the Via velocity link then don't even THINK about trying to find 64 bit drivers for these. Edited February 2, 2010 by singlemalt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
si3rra Posted February 3, 2010 Share Posted February 3, 2010 (edited) eftersom ditt kort säger att du har ip adress: 169.254.234.70 så betyder detta att den EJ fått något DHCP lån från din router. Kolla helt enkelt logger i routern om varför den inte ger ut något lån till datorn, Mac adress filter? är DHCP poolen för liten? Har du associerade IP -> MAC adresser och att den du anget för denna mac är upptagen? nekas datorn att få IP på grund av något annan begränsning? Kolla så att TCP/IP (ipv4)'s inställningar står på automatiskt prova ange routerns interna ip adress som DHCP server Edited February 3, 2010 by si3rra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fredde Posted February 3, 2010 Author Share Posted February 3, 2010 (edited) eftersom ditt kort säger att du har ip adress: 169.254.234.70 så betyder detta att den EJ fått något DHCP lån från din router. Håller med. Kolla helt enkelt logger i routern om varför den inte ger ut något lån till datorn, Mac adress filter? är DHCP poolen för liten? Har du associerade IP -> MAC adresser och att den du anget för denna mac är upptagen? nekas datorn att få IP på grund av något annan begränsning? Någon som ser något problem här? Har ju poolen på betydlig fler ip än som behövs. log.txt Kolla så att TCP/IP (ipv4)'s inställningar står på automatisktprova ange routerns interna ip adress som DHCP server Det gör den Edited February 3, 2010 by fredde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fredde Posted February 3, 2010 Author Share Posted February 3, 2010 (edited) Kan det vara nåt sånt här kanske? Edit: När jag ser tillbaka i tråden så kan du ju ansluta direkt mot modemet men inte till routern så det måste var något annat. Du har inte lagt till några begränsningar i routern, som mac-adresser t.ex? Det är inte Via-velocity i problem-datorerna. Jag kör mac-adressering, se tidigare svar. Edited February 3, 2010 by fredde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted February 3, 2010 Share Posted February 3, 2010 INFO] Wed Feb 03 10:18:14 2010 Access denied to LAN system with MAC address 90FBA62AD224står det i logfilen du klistrade in förut. Så förfrågan om lån av IP-adress kommer fram till routern men stoppas av routern. Men bara för idag och inget alls i loggen för igår, men för 21 december? Fast 21 december är kanske något datum som blev som default efter firmware-bytet. Har du konfigurerat MAC-filtrering i routern, dvs finns det någon lista som anger exakt vilka MAC-adresser som är tillåtna att ansluta? Det är inte den lista du har bifogat förut utan en annan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
si3rra Posted February 3, 2010 Share Posted February 3, 2010 DHCP Lease time var väldigt hög, sätt den till 60 eller 120 minuter för att få adresserna som "lediga" om dem inte används. Prova även ta bort den aktuella dator från DHCP reservation list och se om den kan få ett annat ip än det du tänkt dig där i listan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fredde Posted February 3, 2010 Author Share Posted February 3, 2010 står det i logfilen du klistrade in förut. Så förfrågan om lån av IP-adress kommer fram till routern men stoppas av routern. Men bara för idag och inget alls i loggen för igår, men för 21 december? Fast 21 december är kanske något datum som blev som default efter firmware-bytet. Har du konfigurerat MAC-filtrering i routern, dvs finns det någon lista som anger exakt vilka MAC-adresser som är tillåtna att ansluta? Det är inte den lista du har bifogat förut utan en annan. Har inte ändrat firmware ännu. Ändrade klockan nu i förmiddag för den hade ändrat sig. Allting som står i loggen har hänt idag senaste timmarna även om loggen säger 21 dec Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
si3rra Posted February 3, 2010 Share Posted February 3, 2010 DHCP Lease time var väldigt hög, sätt den till 60 eller 120 minuter för att få adresserna som "lediga" om dem inte används. Prova även ta bort den aktuella dator från DHCP reservation list och se om den kan få ett annat ip än det du tänkt dig där i listan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
singlemalt Posted February 3, 2010 Share Posted February 3, 2010 Helt klart är ju att du får en Access denied to LAN system with MAC address 90FBA62AD224 från routern trots att datorn ligger med i listan över tillåtna enheter. Om du tillfälligt stänger av DHCP reservation, kan du få en IP då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fredde Posted February 3, 2010 Author Share Posted February 3, 2010 (edited) Tack för hjälpen. Skulle varit snabbare med att byta firmware. Bytte till 1.30EUb08 och då fungerade det direkt. Edited February 3, 2010 by fredde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts