Gå till innehåll

hjälp med min hd


Recommended Posts

hej har 2 diskar som suttit i min nas d-link 323 som jag sålt utan diskar .nu är mitt problem i efterhand att jag inte kopierat över mina diskar till datan innan jag sålde den.

kan man kommaåt detta nu på något sätt? så jag får mina filer att funka igen.verkar som det va ett annat format när dom satt i min nas d-link 323

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Är det den här modellen och du har kört med Raid 0 så måste diskarna monteras som Raid 0 för kunna läsas.

Förmodligen samma för JBOD om dom inte har separata filtabeller.

DNS-323 har plats för upp till två SATA-hårddiskar på 3,5" med valfri kapacitet2. Det behövs inga verktyg eller kablar för att installera hårddisken/hårddiskarna, vilket förenklar installationsprocessen avsevärt. Genom att det finns fyra olika hårddisklägen kan användare och administratörer välja den konfiguration som bäst uppfyller deras behov:

* Standardläge: skapar två hårddiskar som är åtkomliga var och en för sig.

* JBOD: de båda hårddiskarna förenas linjärt för maximalt utnyttjande av utrymmet.

* RAID 0: de båda diskarna förenas via "stripad" konfiguration, vilket ger högsta prestanda och möjliggör hastigheter på upp till 184Mbps läshastighet och 120Mbps skrivhastighet vid användning av en Gigabit Ethernet-anslutning3.

* RAID 1: diskarna speglar varandra (i backupsyfte). Om en disk som konfigurerats som RAID 1 slutar att fungera, fortsätter den felfria disken att fungera som en enskild disk tills den havererade disken ersatts.

Redigerad av singlemalt
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej det är så att jag sålde 323 igår och tog bara ut diskarna ur den .kom på sen att jag kommer ju inte åt sakerna på diskarna när jag sålt 323 an vet att dom är i detta format

* JBOD: de båda hårddiskarna förenas linjärt för maximalt utnyttjande av utrymmet för det valde jag när jag satte i dom i nasen .så nu är det problem för mej .tänkte man bara kunde sätta i diskarna i pc men det funkade inte får inte upp något

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är JBOD = Just a Bunch Of Disks, så borde du kunna se innehållet om du monterar diskarna i datorn och startar på en Linux dist typ ubuntu eller liknande, så att du kan spara innehållet.

Det är sannolikt så att det är filallokeringstabellen som inte stämmer med din dator, och då kan du heller inte se innehållet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nu vet jag inget om din dator, men det borde ju gå att raid-konfa dom som JBOD igen... även när dom sitter i datorn. Var bara uppmärksam så att dom inte formateras vid en sådan manöver.

Alternativt det som Venoms är inne på... men jag hade nog startat på en PuppyLinux LiveCD, och monterat bägge diskarna där. Sedan bör det inte vara några problem att kopiera filerna.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...