Nicklas Posted March 20, 2010 Share Posted March 20, 2010 Ska beställa en ny notebook til en bekant och ett av huvudkraven är att det ska gå att spela backpacker på den. Så någon som har erfarenhet av spelet Backpacker, främst 3'an med dess expansioner, på modern dator? Spelet är ju gjort för typ Windows 98-XP för femtielva år sedan, går det att få igång på Windows 7? I värsta fall får man ju slänga in något gammalt Windows i en virtuell maskin men hoppas på att det inte ska behövas. Tips på liknande spel som ni tror kan vara ett plåster på såret om Backpacker inte skulle gå igång mottages också tacksam. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted March 20, 2010 Share Posted March 20, 2010 Jag har BackPacker 2, och i systemkraven nämns Windows 3.1 och 95. Inget för ett 64-bitarssystem Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicklas Posted March 20, 2010 Author Share Posted March 20, 2010 Systemkravet för Backpacker 3 är: Win 98/ME/2000/XP Pentium II 400MHz 128MB RAM 3D Grafikkort med 8MB RAM 1GB HD 4X CD-Rom. Om det är till någon hjälp. OT: JoWa varför ser din avatar så arg ut? Den brukade väl vara glad... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted March 21, 2010 Share Posted March 21, 2010 (edited) I värsta fall får man ju slänga in något gammalt Windows i en virtuell maskin men hoppas på att det inte ska behövas. Funkar det inte direkt i W7 så funkar det säkert i XP-mode.... som numera kan köras utan krav på hårdvaruvirtualisering. Edit: Ang. XP-mode utan hårdvaruvirtualisering...! http://www.alltomxp.se/forum/index.php/topic/21340-koera-gamla-32-bitars-spel-i-xp-mode-fast-windows-7-64b/page__view__findpost__p__156059 Edited March 21, 2010 by e-son Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted March 21, 2010 Share Posted March 21, 2010 Aha, då är väl 3:an ett 32-bitarsprogram 2:an nöjer sig med 20 mb ledigt på disk. 6,5 mb ledigt ram. 486dx66 eller snabbare. Avataren: Kände för att använda Aliencat-originalet, som ingår i foobar2000-logotypen och -ikonen. Tidigare hade jag en egenhändigt modifierad foobar2000-ikon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicklas Posted March 21, 2010 Author Share Posted March 21, 2010 (edited) Funkar det inte direkt i W7 så funkar det säkert i XP-mode.... som numera kan köras utan krav på hårdvaruvirtualisering. Jo kompabilitetslägena hade jag såklart tänkt testa. Men tackar för den där länken, ska fördjupa mig i den också om det inte löser sig direkt utan problem. @JoWa: Jag gillade den glada bättre. Edited March 21, 2010 by Nicklas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted March 21, 2010 Share Posted March 21, 2010 (edited) Jo kompabilitetslägena hade jag såklart tänkt testa. Men tackar för den där länken, ska fördjupa mig i den också om det inte löser sig direkt utan problem. XP-mode är inte riktigt samma sak som kompatibilitetslägena! Du kör programmet virtuellt istället... helt sömlöst! Detta utan att installera en komplett virtuell maskin, i VPC. Läs mer på denna länken! Edited March 21, 2010 by e-son Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicklas Posted March 21, 2010 Author Share Posted March 21, 2010 Förlåt jag var lite yrvaken, jag vet ju vad XP-mode är. Flyktigt i alla fall eftersom jag aldrig använt det, så ska grotta ner mig i den länken senare. Tack igen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts