Gå till innehåll

Seg dator efter "krash"


Robema

Recommended Posts

För en vecka sedan hade jag någon form av "datorkrash", nu har datorn blivit segare än tuggummi, oavsett vad man än gör med den.

Jag ska ta historien från början så kanske det blir lättare att se in i problemet.

Det hela började med datorn hängde sig när man skulle öppna något program, ibland några minuter men till slut hjälpte bara "Norsk reset".

Efter ett par sådana resets vägrade datorn starta över huvud taget, och till slut hittades inget operativsystem, så jag startade installations cd'n och körde Återställningskonsollen med BootCfg /rebuild kommandot.

Försökte sedan köra en rep med hjälp av nyinstallations alternativet, då visade sig ett nytt fenomen, den hårddisk som varit C (jag har 4 st installerade) hette nu E och den "nya" C hade naturligtvis inget operativ system.

Stängde nu av datorn och kopplade fysiskt ur alla diskar utom den gamla C, vid nytt startförsök hittades inget operativsystem på den disken heller.

I med cd'n igen och körde chkdsk, inga fel hittades (den är för övrigt nästan ny), kopplade åter in övriga diskar och i brist på ideer gjorde jag ett nytt startförsök, förvåningen var stor när datorn faktiskt startade, om än fruktansvärt långsamt.

Började med en komplett virusgenomsökning, ett virus hittades och avlägsnades men detta gjorde ingen skilnad, körde verktyget felkontroll vid nästa uppstart och valde att automatiskt reparera eventuella fel, detta tog nästan 7 timmar för en 500 Gb disk med bara 50 Gb på ! (något som inte stämmer här va?).

Nästa tanke var att någon drivrutin blivit korrupt och låg och spökade, köpte ett program som scannar av hårdvaran och kollar efter uppdateringar.

Det hittade 27 drivrutiner som var för gamla och uppdaterade dessa, men inte heller det gjorde någon skilnad,.Datorn är som sagt segare än tuggummi, att packa upp en Rar fil som tidigare tog ca 10 minuter tar nu kanske 50 minuter, det räcker med att starta Internet Explorer för att processor fläkten ska börja gå på fullvarv.

En annan lite konstig sak är att om jag kollar processer i aktivitetshanteraren när datorn håller på med någon långdragen seg uppgift är det inte är någon process som tar ovanligt mycket kraft eller minne.

Snälla, hjälp mig med lite tips och råd angående detta problem, det driver mig till vansinne!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla vad det är för överföringshastighet till hårddisken:

Högerklick på Den här datorn - Egenskaper - Maskinvara - Enhetshanteraren

Några röda eller gula symboler som kryss, frågetecken eller utropstecken?

Tryck på + framför IDE ATA/ATAPI-styrenheter

Dubbelklicka på Primär IDE-kanal - Avancerade inställningar

Vad står det i Aktuellt överföringsläge?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har frågetecken för "Ljudenhet på high definition audio buss", det är det integrerade ljudkortet som slutade fungera för några månader sedan, är ersatt med ett Soundblaster PCI kort, det är satt som inaktiverat.

För aktuellt överföringsläge står det för enhet 0 Ultra DMA mode 2 och för enhet 1 Ultra DMA mode 4

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har frågetecken för "Ljudenhet på high definition audio buss", det är det integrerade ljudkortet som slutade fungera för några månader sedan, är ersatt med ett Soundblaster PCI kort, det är satt som inaktiverat.

För aktuellt överföringsläge står det för enhet 0 Ultra DMA mode 2 och för enhet 1 Ultra DMA mode 4

Mod 2 är normalt för CD/DVD-enheter om nu en sådan skulle vara kopplad som enhet 0 (Master) i din dator, ovanligt men visst förekommer det, men även 4 är lite långsamt eftersom 5 är mer normalt. Ett lägre värde betyder att Windows har dragit ner på läs- och skrivhastigheten pga av många felläsningar. Jag lutar också åt att hårddisken har gjort sitt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Systemdisken är som sagt kollad och ok, både den och nätaggregatet (450w) är inte mer än ca 2 månader gamla, det utesluter ju inte att det är fel på dom men inte förstahands valet kanske.

Hur DVD läsare och brännare är inkopplat har jag ingen aning om, det är inget som jag ändrat på.

Om någon av dom andra diskarna är på väg att ge upp, kan det då dra ner läs/skriv hastigheten för samtliga diskar? Den äldsta disken, används bara för lagring av lite film och musik, klickar och surrar ganska högljut när den slår av och på, kanske ett tecken?

Detta "Ultra DMA mode" är det altså något som windows själv ställer in, skulle det automatiskt sättas till ett högre värde om en korrupt disk kopplades ur?

Jag fick se nu att under IDE ATA/ATAPI-styrenheter i enhetshanteraren har jag 2 st primär IDE kanal och 2 st sekundär IDE kanal, ska det vara så??

Redigerad av Robema
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chkdsk/felkontroll är ingen komplett hårddisktest utan vill man ha det så får man köra hårddisktillverkarens testprogram.

Detta "Ultra DMA mode" är det altså något som windows själv ställer in, skulle det automatiskt sättas till ett högre värde om en korrupt disk kopplades ur?
Windows sänker värdet när det blir många läsfel från disken och det är enskilt för varje hårddisk resp. CD/DVD-enhet. Man kan tvinga tillbaks ett högre värde genom att följa avsnittet Workaround på http://support.microsoft.com/kb/817472.
Jag fick se nu att under IDE ATA/ATAPI-styrenheter i enhetshanteraren har jag 2 st primär IDE kanal och 2 st sekundär IDE kanal, ska det vara så??
Vet du vad du har för sorts anslutningar till dina hårddiskar och CD/DVD-enheter, SATA eller PATA (ATA/IDE)?

Du kan kolla överföringslägena för samtliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Diskarna är SATA, hur kollar man hastigheten för DVD enheterna?

Vill samtidigt passa på att komplettera med en fråga till, datorn var från början utrustad med 2 st 160 Gb diskar, dessa finns kvar men är för närvarande helt tomma.

Den disk som tidigare var C står fortfarande som systemdisk, jag kan inte få bort det, den går inte att formatera om.

Kan detta ställa till problem?

Länken till microsoft support finns inte längre, något förslag hur jag hittar den infon?

Ett litet tillägg, jag har nu tagit hem och kört ett diagnosverktyg (från WD) på samtliga diskar, inga fel hittades.

Kan jag nu utesluta denna felkälla eller kan det finnas fel som diagnosen inte hittar?

Jag får göra ytterligare ett tillägg här.

Först körde jag den så kallade smart testen på diskarna, alla var som sagt ok.

Har nu även kört en extended test (mycket tidsödande), det gick bra på 3 av dom men för den disken som jag nämnde inte gick att formatera skulle testen ta 20 timmar (dess tvilling tog 15-20 minuter), något är skumt här.

Nu har även överföringsläget för den första primära IDE-kanalen gått över till PIO, vad nu det innebär.

Redigerad av Robema
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då verkar det som att det i BIOS är inställt att det ska se ut som att de SATA-anslutna enheterna är anslutna via PATA i stället, för IDE ATA/ATAPI-styrenheter är egentligen till för PATA-anslutna enheter. Du bör hitta alla dina hårddiskar och DVD-enheter genom att kolla alla dina primära och sekundära kanaler.

Länken till Microsoft har råkat få en punkt på slutet så det blir nog bra om man tar bort den http://support.microsoft.com/kb/817472

Jag har sett trådar där hårddisktillverkarens testprogram tyckt att hårddisken var bra men att något program liknande HD Tune hittade problem, och att datorn blev bra efter utbyte av hårddisk.

PIO är ett extremt långsamt överföringsläge. Börja med att byta ut kabeln till den hårddisken och gör Microsofts workaround för att tvinga upp överföringsläget. Se om det sedan går att göra extended test på den hårddisken. Om det blir problem igen så är det nog fel på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då verkar det som att det i BIOS är inställt att det ska se ut som att de SATA-anslutna enheterna är anslutna via PATA i stället, för IDE ATA/ATAPI-styrenheter är egentligen till för PATA-anslutna enheter. Du bör hitta alla dina hårddiskar och DVD-enheter genom att kolla alla dina primära och sekundära kanaler.

Dom första raderna du skrev, se citat, är rena grekiskan för mig.

En liten förklaring tack, är det en inställning i BIOS som går att ändra? i så fall, ska jag ändra den?

Nu funkade länken till MS support bättre, jag har följt guiden och nu gick hastigheten för den första primära upp till mode 6, men den andra primära ligger fortfarande på mode 2 för enhet 0 och mode 4 för enhet 1.

Hinner nog inte öppna burken och koppla bort disken idag, får ta det under morgondagen, återkommer med resultatet.

Det känns som om vi är något på spåret........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den första meningen är bara en bakgrund och inte nödvändig att förstå och det är inte heller något som ska åtgärdas. Men det handlar om att det finns två typer av anslutningar till hårddiskar och CD/DVD-enheter, SATA och PATA. IDE ATA/ATAPI-styrenheter är egentligen avsedda att användas endast för PATA-anslutna enheter, men eftersom du har så många IDE-kanaler så verkar det som att även dina SATA-anslutna enheter finns där.

Med de siffror du anger så skulle jag tro att den andra primära kanalens enhet 0 är en CD/DVD-enhet, kanske även enhet 1, eftersom mode 2 är normalt för CD/DVD-enheter men nyare sådana kan nog tänkas klarar av en högre mod, t ex 4.

Blev det mer förståeligt?

Jag åker bort i morgon em.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bios ?

Inställningar som RAID/AHCI alternativt RAID/ATA om sådana finnes. ?

Kanske nya drivrutiner till SATA/ATA "Controller".

Och eftersom det är 1:a April och påsken närmar sig,, ska jag iväg och skjuta lite påskharar..

:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Altså, det här börjar driva mig till vansinne!

Visst datorn blev klart mycket snabbare när jag fick upp hastigheten till Ultra DMA mode 6, provade med att packa upp samma RAR fil igen på drygt 4 Gb, tog förut 50 min och nu 5 min.

Nya problem dyker dock upp, det går inte att ta bort NÅGON av dom 4 diskarna! Provade först med att avinstallera och koppla ur den 160 GB disk som det verkar vara något skumt med, datorn startade inte, hittar inget operativ system, trots att den disken är tom (men kallas systemdisk).

Planerna var att ta ur en av dom andra diskarna och sätta i ett externt USB cabinet, provade att avinstallera och ta bort den, datorn startar inte, fel i disk konfigurationen.

Det finns 4 SATA anslutningar på moderkortet, spelar det någon roll vilka man använder om inte alla 4 är anslutna?

Det verkar ju dessutom vara något skumt med Windows installationen, kan den ha lagt MBR på den "tomma" 160 Gb disken? Om jag väljer att visa dolda filer dyker följande 5 upp:

boot -Konfigurationsinställningar, Bootfont-BIN fil, NTDETECT- Ms Dos program, ntldr-systemfil.

Alla drivrutiner är uppdaterade, angående BIOS så kan jag inte hitta något på tillverkarens supportsida (Fujitsu Siemens)

Eventuella inställningar för RAID/AHCI alternativt RAID/ATA, var hittar jag det om det nu finns?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittar Bios kanske genom att trycka på vissa tex. F1 - - F12, eller med en kombination av tangenter.

I Bios går det att stänga av SATA kanaler tex. "Sata 0,, Sata 1" osv.

Prova den vägen med en hårddisk i taget.. Kostar ingenting att prova,,, mer än jobb.

Att det finns drivrutiner hos tillverkarna, behöver nödvändigtvis inte betyda att de är de senaste.

Måste iväg den 1:a April och springa efter haren,, fick slut på ammunition.

:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kanske bootsektorn har hamnat på 160 GB disken

annars kan det vara som jag tidigare nämnt att nätaggregatet spökar

och ger oregelbundna fel

Ja, jag tycker det verkar som om Master boot record hamnat på en annan disk än operativsystemet, hur nu det kunnat ske?

Någon som vet om detta går att reparera?

Angående drivrutinerna så har jag inte hämtat dom från datortillverkaren, utan använt ett program som scannar hårdvaran och letar upp senaste verisionen, funkar klockrent.

Att komma in i BIOS är inte något nytt , men däremot kännde jag inte till möjligheten att stänga av SATA kanaler, testar detta vid lämpligt tillfälle.

Det känns ändå skumt att det inte går att koppla bort någon av dom andra diskarna heller, dom innehåller inga dolda systemfiler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om det blivit någonslags "krock",, har själv råkat ut för liknande.

Var då tvungen att rensa allt i systemet. Samt att, var då även tvungen att stänga av och på Sata kanaler.

Är nu osäker i vilken ordning och hur Sata avläses.Har för mig att att det Sata avläses från 0 och uppåt.

Placerade hursomhelst OS:et i Sata 0, dvs, stängde av övriga Sata kanaler vid ominstallation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill helst undvika en ominstallation, har gjort det två gånger senaste halvåret på grunda av annat krångel så jag är inte så sugen på det igen!

Går det inte att reparera MBR och lägga det på C disken, sedan koppla bort den disken som innehåller MBR nu?

Alla tips och ideer välkommna för att slippa ominstallera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är lite osäker om "Fixmbr" löser problemet :

http://www.microsoft.com/resources/documentation/windows/xp/all/proddocs/en-us/bootcons_fixmbr.mspx?mfr=true

Har själv använt mig av Super Grub när "Fixmbr" inte har fungerat.

http://www.supergrubdisk.org/

Det finns även "reparations diskar" i stil med :

http://www.paragon-software.com/home/rk-express/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Super Grub - Recover your Linux boot, fungerar det på windows? En parallell Linux installation var igentligen grunden till alla problem jag haft senaste halvåret, bara namnet ger mig sura uppstötningar.

Paragon rescue kit låter mer intressant, dessutom gratis, är det någon som provat det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Försent, jag tröttnade och löste problemet den "hårda vägen", dvs en ominstallation.

Provade först med rescue kit 9.0 (Paragon). Körde repararion av BOOT, med alla diskar inkopplade, kopplade sedan bort den disken som jag tänkt ta ur, samma problem datorn startar inte.

Kopplade sedan även ur den disk där MBR hamnat och körde en ny rep av BOOT, men näää ingen förändring, så jag kopplade in alla fyra diskar igen.

Nu hände det något spännande, plötsligt kunde datorn inte starta med alla diskarna heller, för NU FATTADES DET NÅ'N J-A .dll FIL som tydligen försvunnit av sig själv!

Måttet rågat, bort med allt utom C disken, i med XP skivan och starta om på ruta ett. Så nu funkar det igen, för närvarande med två diskar i drift, tur att man har backup på allt som inte går att ersätta.

Krånglet har istället flyttat till min serverdator som inte kan varken läsa eller skriva till USB disken, ser den bara som en "död" enhet, men det är en annan historia.

Jag tror att jag ska leta upp en gammal skrivmaskin på loppis, krånglar aldrig!

Glömde säga, tack till alla som försökt lösa problemet åt mig.

Redigerad av Robema
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Robema!

Blev lite nyfiken. Vad använder du datorn till egentligen?

Dum fråga kanske.

Själv har jag 3 datorer.

En till släktforskning. Årsmodell 2001. Är som om den var ny. Compaq EVO 310.

En till diverse bildbehandling, ja vi kan säga mest digital bild och ljudhantering. Den är årsmodell 2005. Dell dimension 5000.

Dessa ovan kör jag WinXP Pro på.

En Toshiba Satellit Pro laptop årsmodell 2008, som jag nyligen installerat Windows 7 Ultimate på. På den kör jag och experimenterar med virtuella installationer av olika OS i VMware Workstation. Även digitalbildbehandling, går på den, samt mina filmer hanteras på denna superba laptop.

Skrivmaskinsidén kanske inte är så dum ändå. smile.gif

Redigerad av OlleBull
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Robema!

Blev lite nyfiken. Vad använder du datorn till egentligen?

Dum fråga kanske.

smile.gif

Tja, vad använder man en dator till?

Jag skulle nog vilja säga det mesta som går att göra med den, förrutom kolla film, se på tv och spela musik, detta har vi andra bättre grejor för (länge leve WiFi).

Eller du kanske menade serverdatorn? Den står på enbart för att köra två program i det interna nätverket. Är nog för övrigt ungefär samma årgång som din Dell, men det räcker gott för det här ändamålet.

Redigerad av Robema
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...