Gå till innehåll

Oljud vid start av datorn


Recommended Posts

När datorn startas upp så hörs ett onaturligt och ganska högt oljud. När Windows startats upp så återgår det till sitt normala ljudtillstånd och ger knapp ifrån sig något ljud (som det ska vara).

Vad beror det här på? Kan det vara början till någon hårddisk krasch?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har gjort det vid nåt tillfälle men var svårt att höra var ifrån det kom. Det låter ganska mycket överallt i lådan.

Jag tror det är nåt med nån av hårdiskarna. Ska ta och plugga ur samtliga och plugga in dem en och en nån dag. Låter det fortfarande även efter jag pluggat ur extra diskarna så är det antagligen systemdisken eller något annat som spökar.

Återkommer efter testerna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jättesvårt att komma fram till vad det kan bero på om man inte hör det. Det enda man egentligen kan bidra med är förslag på vad det kan vara med de symtomen du anger.

Hårddiskar som börjar bli slitna ger ifrån sig ett "knarrande" ljud. Är en hårddisk på väg att riktigt ge upp är det oftast ett klickande ljud som låter. Å andra sidan så borde inte datorn starta ordentligt om det är systemdisken som låter så illa.

Nätaggregatet är också en möjlighet... det kan mycket väl ha en förmåga att låta mer under uppstart än när allt är färdigladdat. Jag rekommenderar det inte, men att på något sätt sakta ner fläkten under ett kort kort ögonblick är ett sätt att undersöka om det är det som spökar.

Andra möjligheter är grafikkortsfläkten eller en eventuell chassifläkt. Och naturligtvis processorfläkten. Samma sak där... försök att dämpa varvtalet genom att ge fläkten lite motstånd... då hör du om det nämnda ljudet avtar. Du får under inga omständigheter stoppa fläktarna helt... att beakta är som vanligt att inte röra några komponenter utan att ha avjordat dig först. Sen är det ju spänning i datorn... akta dig så du inte får en kyss.

Jag brukar själv använda tryckluft på burk och blåsa MOT fläktens bana så den får motstånd, men ack så lite. Hör man att oljudet ändras då så är saken biff.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det. Jag ska kolla genom lite saker och köra uteslutningsmetoden när lite mer tid ges. Återkommer senare om det. Just nu är det god natt som gäller, Jobbat hela natten och måste sova nån timme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar vara något knas i baken med själva fläkten. Är inte helt säker än men skall undersökas närmare. Skumt att ljudet bara uppkommer när man startar upp datorn. När det väl startats upp och Windows är i gång blir det normalt igen med knappt något ljud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...