PCGuiden Posted April 23, 2010 Share Posted April 23, 2010 Jag har på min SE Vivaz aktiverat Geotaggning och ser när jag tar bilden att en satellit blinkar rött men sedan händer inget mer .... Vad skall man egentligen göra med den funktionen .... Hjälp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicklas Posted April 23, 2010 Share Posted April 23, 2010 Jag har aldrig testat det själv men... Det innebär att koordinater för var bilden togs sparas som metadata i bilden. Om du tar egenskaper på den i Utforskaren kanske du kan se dem där, åtminstone kan du se en massa annan liknande information där. För att ha någon verklig nytta av det måste man nog ha någon mjukvara som kan koppla ihop bilden/koordinaterna med en karta. Jag tror Google Earth kan göra det t.ex. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted April 23, 2010 Share Posted April 23, 2010 Man behöver ett program som kan läsa EXIF-data... som t.ex FastStone Image Viewer. Det finns även progam speciellt för EXIF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
boxbo Posted April 23, 2010 Share Posted April 23, 2010 En artikel som förklarar lite hur du använder det finns på Microsoft Proffesional photography http://www.microsoft.com/prophoto/expressionmedia2/articles/geotagging.aspx det finns flera artiklar om geotaggning där. Var informationen finns på svenska har jag ingen direktlänk till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PCGuiden Posted April 23, 2010 Author Share Posted April 23, 2010 Tack för alla svaren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts