Gå till innehåll

Recommended Posts

Long time no see men nu har datorn börjat låsa sig igen när jag starta datorn.

Hade ni någon computer cleaning guide?

Jag har testat min hårddisk med HD tune och den gav min HD godkänt så det är inte de som spökar fast det är något som gnisslar mer eller mindre hela tiden i min burk. Sen låser den sig som sagt när jag ska starta datorn. Inte jämt men ofta.

/Cacke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HD Tune är en mycket översiktlig test av hårddisken. Om man verkligen vill vara säker på att hårddisken mår bra behöver man testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Gnissel kan ju också komma från någon fläkt och om det är någon fläkt som inte fungerar som den ska kan det ge värmeproblem vilket kan orsaka låsningar. Ta av sidoplåten och försök avgöra varifrån ljudet kommer.

Tror du att låsningarna beror på någon infektion av skadliga filer eftersom du har skrivit i det här forumet? Det är ju inte så vanligt att det yttrar sig på det viset. Ett första steg i så fall är väl att köra några online-skanningar med olika antivirusprogram samt ett par antispionprogram (anti-malware). Jag har länkar till några sådana på min webbsida http://sites.google.com/site/ceblstockholm/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag lägger in en ny fråga i min tråd:

2 frågor 1 om mitt internet och 1 om ZoneAlarm Free

Vad är det som använder mitt Internet precis hela tiden fast jag stänger av alla program som jag har startat?

Har skannat datorn med AVG Free och diverse andra program och online scanning.

Kan inte ens se Voddler hack fritt fast jag har BBB 100 med nätverkssladd rakt i väggen?

Hur ställer jag in ZoneAlarm Free så den avgör själv vad som ska tillåtas och inte? måste hålla på och välja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Kanske Voddler

3. Det är bara du som kan avgöra om ett visst program ska ha tillgång till internet, ingen annan kan avgöra om du tycker att t ex Adobe Reader ska komma åt internet. Så många program har du väl inte i datorn som vill åt internet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur det är med ZoneAlarm men brandväggar har ju ofta så man kan kryssa i att den ska komma ihåg ens svar för respektive program i framtiden. Då går det ju ganska snabbt att lära upp den och sedan slipper man frågor tills något nytt/skumt dyker upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var inga fel på min Samsung HD emligt Drive Fittnes test. Lyckades köra det

Måste vara fläkt och för gammal Windows Installation med mycket rester av sånt som man har haft installerat som gör att datorn låser sig.

Sen jag bytte brandvägg så är det inte så mycket trafik.

Tog ett av programmen som finns på sidan du tipsa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...