Gå till innehåll

"Standardgateway är inte tillgänglig"


Recommended Posts

Hej,

har installerat om mitt operativsystem idag och har Windows 7 Ultimate 64bit just nu. Passade även på att uppgradera drivrutinerna för ljudkort, moderkort med mera.

Problemet är att mitt internet på den datorn hela tiden försvinner och kommer ej tillbaka om jag inte felsöker genom att använda "Nätverksdiagnostik i Windows" och då kanske jag har det i max en minut innan det försvinner igen...Då den hittar felet som kallas "Standardgateway är inte tillgänglig" så löser den det liksom men dock endast i nån minut max.

Det konstiga var att det fungerade felfritt efter installationen så jag tror det kan ha uppkommit ur nån drivrutinsinstallation och jag gissar på att det har någonting med moderkortet att göra... Jag installerade en drivrutin till mitt moderkort och det är följande:

NVIDIA Chipset Package Driver V15.46 for 64bit Windows 7.(WHQL)

och låg under kategorin "Chipset" och jag är rätt säker på att det är den som stökar men är inte helt 100.

Gick även in i enhetshanteraren för att kolla om det var något problem med nätverkskortet men det verkade det inte som om det var men under fliken "Nätverkskort" så kommer det 2 stycken "Networking Controller" och ska det verkligen vara det? Dom har följande namn:

NVIDIA nForce Networking Controller

NVIDIA nForce Networking Controller#2

Kan jag ha trasslat till det någonting här då jag har två stycken med nästan identiska namn?

Jag vet att det inte är internet som strular då jag har det helt fungerande på datorn som står precis bredvid och i min telefon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Dock så får jag inte ihop det med ütorrent så behöver nog lite hjälp med vad som kan vara problemet där... Problemet kvarstår, det bryts på bara någon minut så fort det står på.

Redigerad av T@wo
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att det är någonting som spökar mellan NVIDIA nForce Networking Controller och ütorrent? Testade att installera om ütorrent men inställningarna försvann inte så finns det någon som vet hur man gör för att få tillbaka dom ursprungliga inställningarna i ütorrent?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fått det att fungera nu med ütorrent och sånt men det hela är väldigt instabilt... Kan man köra någon slags "scan" av nätverket, modemet, router, datorn och nätverkskortet etc etc...?

Med instabilt menar jag att när jag till exempel vill använda webbläsaren så fungerar knappt ütorrent eller vise versa, eller att Windows Live Messenger loggas ut då jag till exempel startar ütorrent eller att allting bara blir segt av någon konstig anledning. Har kollat med bredbandskollen och min hastighet är som den ska vara både upp och nerladdning.

Kan det vara att jag har för många enheter kopplade till nätverket samtidigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så att du behöver byta portar i uTorrent eftersom din ISP blockerar orginalen... detta naturligtvis beroende på vilken isp du har.

Vad är "isp" och hur gör jag med det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under inställningar -> Anslutning kan du välja port att använda eller slumpa fram varje gång...

Hursomhelst, använd en port som inte är standard, och tillåt i brandväggen.

Sedan för att få bättre bandbredd får du laborera med upp och nerladdningshastigheten samt hur många samtidiga anslutningar och nerladdningar du ska köra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...