Gå till innehåll

Win7 skärmbilden fryser


winsjuan

Recommended Posts

Nu är jag riktigt frusterad över att min nyinköpa laptop fryser skärmbilden i tid och otid!

Ibland hinner man bara arbeta 10 min och ibland över 1 h. Idag har den i princip hängt sig 10 ggr! :(

Det som händer är att skärmbilden helt plötsligt fryser. Är inte helt säker men ibland undrar jag om det bara är själva "skärmen" som knasar och att datorn jobbar på ändå för har ett mobilt modem som blinkar med sina olika anslutningsblink...

Det enda man kan göra när det här uppstår är att hålla inne on/off-knappen och börja om från början, känns så klart inte bra då detta inte bör vara bra för datorn i längden... :(

Snälla, är det någon som har bra tips och idéer om vad detta kan bero på och hur man får bukt på det?!?

Det är en Fujitsu Lifebook NH570 med i5 M430 2,27 GHz Win7 home premium 64 bitars, 6 GB Ram och Nvidia GeForce GT 330M

Windows är uppdaterat med allt det senaste.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hej,

har du kontrollerat att du har de senaste drivrutinerna för ditt grafikkort? Sök på Nvidias hemsida.

Du kan också göra en kontroll av minnet i datorn, skriv minne i sökrutan, och du får fram minnestetsten.

Ladda ner HDtune och kör en kontroll av din HD.

Finner du några fel i din hårdvara, vilket du också kan diagnostisera från Åtgördscenter, så åberopa din garanti.

Mvh

Mats H

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du kika i aktivitetshanteraren om du har något program som går upp och använder väldigt mycket CPU, detta kan göra att andra fönster fryser.

CTRL+ALT+DEL och välj aktivitetshanteraren, och sedan fliken processer och klicka på CPU.

Vilka är det som är på topp där, och som har den högsta siffrorna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som ett tillägg till ovan.. uppdatera BIOS och moderkortsdrivrutiner etc som finns på fj's hemsida

För att göra det enkelt så har Fujitsu tagit fram ett program som heter DeskUpdate för automatisk uppdatering av drivrutiner och annat från Fujitsu. Kolla om du inte hittar något sådant i Start-menyn.

Men det går också att ladda ner från Fujitsus webbplats http://se.fujitsu.com/support/downloads.html klicka fram Lifebook NH570 så dyker det upp en länk "DeskUpdate: Automatic driver update".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

har du kontrollerat att du har de senaste drivrutinerna för ditt grafikkort? Sök på Nvidias hemsida.

Du kan också göra en kontroll av minnet i datorn, skriv minne i sökrutan, och du får fram minnestetsten.

Ladda ner HDtune och kör en kontroll av din HD.

Finner du några fel i din hårdvara, vilket du också kan diagnostisera från Åtgördscenter, så åberopa din garanti.

Mvh

Mats H

Har provat att ta de senaste drivrutinerna från Nvidias hemsida men där hänvisar de direkt tillbaka till Fujitsu. Har även testat att uppdatera grafikkort därifrån. Körde "Cecilias" tips (DeskUpdate) och det enda som behövde uppdateras var något med Bluetooth:en ...

Har nu även kört HDtune, är inte så haj på det här så "förstår" inte Benchmark resultatet... :(

Däremot verkar den ha hittat något under fliken Health. Där står det nämligen (gulmarkerad):

(05) Reallocated Sector Count 199 (Current) 199 (Worst) 140 (Threshold) 6 (Data) warning (Status)

Vad tusan innebär det?!?

Provar även att köra Error scan på HDtune så länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du kika i aktivitetshanteraren om du har något program som går upp och använder väldigt mycket CPU, detta kan göra att andra fönster fryser.

CTRL+ALT+DEL och välj aktivitetshanteraren, och sedan fliken processer och klicka på CPU.

Vilka är det som är på topp där, och som har den högsta siffrorna?

Det verkar bara vara Aktivitetshanteraren och HDtune som körs just nu för det är bara de som ändrar siffror, de övriga står på 00

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har provat att ta de senaste drivrutinerna från Nvidias hemsida men där hänvisar de direkt tillbaka till Fujitsu. Har även testat att uppdatera grafikkort därifrån. Körde "Cecilias" tips

Nvidia brukar inte hänvisa till datortillverkaren om det finns nya drivrutiner, den senaste för din del är.

Verde Notebook Release 256

Version: 257.21 WHQL

Release Date: 2010.06.15

Operating System: Windows Vista 64-bit, Windows 7 64-bit

http://www.nvidia.com/object/notebook-win7-winvista-64bit-257.21-whql-driver.html

Jag kör samma version utan problem, så testa om du inte redan kör den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har provat att ta de senaste drivrutinerna från Nvidias hemsida men där hänvisar de direkt tillbaka till Fujitsu. Har även testat att uppdatera grafikkort därifrån. Körde "Cecilias" tips (DeskUpdate) och det enda som behövde uppdateras var något med Bluetooth:en ...

Har nu även kört HDtune, är inte så haj på det här så "förstår" inte Benchmark resultatet... :(

Däremot verkar den ha hittat något under fliken Health. Där står det nämligen (gulmarkerad):

(05) Reallocated Sector Count 199 (Current) 199 (Worst) 140 (Threshold) 6 (Data) warning (Status)

Vad tusan innebär det?!?

Provar även att köra Error scan på HDtune så länge.

Hej,

här kan du hitta lite förklaringar, tyvärr på engelska, men återkom om det är något du undrar över.

http://en.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu även kört HDtune, är inte så haj på det här så "förstår" inte Benchmark resultatet... :(

Däremot verkar den ha hittat något under fliken Health. Där står det nämligen (gulmarkerad):

(05) Reallocated Sector Count 199 (Current) 199 (Worst) 140 (Threshold) 6 (Data) warning (Status)

Vad tusan innebär det?!?

Provar även att köra Error scan på HDtune så länge.

Kan du bifoga en bild (skärmdump, Skärmklippverktyget) på Benchmark-sidan?

Men det på Health-fliken kan indikera att det är något problem med din hårddisk. Du bör kolla om det i Fujitsus SystemDiagnostics (finns på samma webbsida som DeskUpdate om du inte hittar det i datorn) finns någon mer noggrann test av hårddisken. Om den rapporterar fel så vänder du dig till säljaren för en reklamation av datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nvidia brukar inte hänvisa till datortillverkaren om det finns nya drivrutiner, den senaste för din del är.

Verde Notebook Release 256

Version: 257.21 WHQL

Release Date: 2010.06.15

Operating System: Windows Vista 64-bit, Windows 7 64-bit

http://www.nvidia.com/object/notebook-win7-winvista-64bit-257.21-whql-driver.html

Jag kör samma version utan problem, så testa om du inte redan kör den.

Aha, på så vis, jag valde ju så klart att den skulle hitta själv... :) men tackar. Har nu laddat ner drivrutinen och installerat den MEN när jag går in och kollar på Egenskaperna för grafikkortet så står det fortfarande Version 8.16.11.8798 och sen står det 2009-11-13 över. Men tror du att senaste versionen ändå har blivit installerad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt så behöver man inte avinstallera den gamla drivrutinen nu för tiden, det sköter Nvidias installationsprogram om, men gör som Manneman skriver för säkerhets skull.

Får du inte in den nya då, så kan det bero på skrivrättigheter. Var uppmärksam på eventuella felmeddelanden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...