winsjuan Posted June 26, 2010 Share Posted June 26, 2010 Nu är jag riktigt frusterad över att min nyinköpa laptop fryser skärmbilden i tid och otid! Ibland hinner man bara arbeta 10 min och ibland över 1 h. Idag har den i princip hängt sig 10 ggr! Det som händer är att skärmbilden helt plötsligt fryser. Är inte helt säker men ibland undrar jag om det bara är själva "skärmen" som knasar och att datorn jobbar på ändå för har ett mobilt modem som blinkar med sina olika anslutningsblink... Det enda man kan göra när det här uppstår är att hålla inne on/off-knappen och börja om från början, känns så klart inte bra då detta inte bör vara bra för datorn i längden... Snälla, är det någon som har bra tips och idéer om vad detta kan bero på och hur man får bukt på det?!? Det är en Fujitsu Lifebook NH570 med i5 M430 2,27 GHz Win7 home premium 64 bitars, 6 GB Ram och Nvidia GeForce GT 330M Windows är uppdaterat med allt det senaste. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats H Posted June 26, 2010 Share Posted June 26, 2010 (edited) Hej, har du kontrollerat att du har de senaste drivrutinerna för ditt grafikkort? Sök på Nvidias hemsida. Du kan också göra en kontroll av minnet i datorn, skriv minne i sökrutan, och du får fram minnestetsten. Ladda ner HDtune och kör en kontroll av din HD. Finner du några fel i din hårdvara, vilket du också kan diagnostisera från Åtgördscenter, så åberopa din garanti. Mvh Mats H Edited June 26, 2010 by Mats H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted June 26, 2010 Share Posted June 26, 2010 Som ett tillägg till ovan.. uppdatera BIOS och moderkortsdrivrutiner etc som finns på fj's hemsida Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
si3rra Posted June 26, 2010 Share Posted June 26, 2010 Kan du kika i aktivitetshanteraren om du har något program som går upp och använder väldigt mycket CPU, detta kan göra att andra fönster fryser. CTRL+ALT+DEL och välj aktivitetshanteraren, och sedan fliken processer och klicka på CPU. Vilka är det som är på topp där, och som har den högsta siffrorna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted June 26, 2010 Share Posted June 26, 2010 Som ett tillägg till ovan.. uppdatera BIOS och moderkortsdrivrutiner etc som finns på fj's hemsida För att göra det enkelt så har Fujitsu tagit fram ett program som heter DeskUpdate för automatisk uppdatering av drivrutiner och annat från Fujitsu. Kolla om du inte hittar något sådant i Start-menyn. Men det går också att ladda ner från Fujitsus webbplats http://se.fujitsu.com/support/downloads.html klicka fram Lifebook NH570 så dyker det upp en länk "DeskUpdate: Automatic driver update". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
winsjuan Posted June 27, 2010 Author Share Posted June 27, 2010 Hej, har du kontrollerat att du har de senaste drivrutinerna för ditt grafikkort? Sök på Nvidias hemsida. Du kan också göra en kontroll av minnet i datorn, skriv minne i sökrutan, och du får fram minnestetsten. Ladda ner HDtune och kör en kontroll av din HD. Finner du några fel i din hårdvara, vilket du också kan diagnostisera från Åtgördscenter, så åberopa din garanti. Mvh Mats H Har provat att ta de senaste drivrutinerna från Nvidias hemsida men där hänvisar de direkt tillbaka till Fujitsu. Har även testat att uppdatera grafikkort därifrån. Körde "Cecilias" tips (DeskUpdate) och det enda som behövde uppdateras var något med Bluetooth:en ... Har nu även kört HDtune, är inte så haj på det här så "förstår" inte Benchmark resultatet... Däremot verkar den ha hittat något under fliken Health. Där står det nämligen (gulmarkerad): (05) Reallocated Sector Count 199 (Current) 199 (Worst) 140 (Threshold) 6 (Data) warning (Status) Vad tusan innebär det?!? Provar även att köra Error scan på HDtune så länge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
winsjuan Posted June 27, 2010 Author Share Posted June 27, 2010 Kan du kika i aktivitetshanteraren om du har något program som går upp och använder väldigt mycket CPU, detta kan göra att andra fönster fryser. CTRL+ALT+DEL och välj aktivitetshanteraren, och sedan fliken processer och klicka på CPU. Vilka är det som är på topp där, och som har den högsta siffrorna? Det verkar bara vara Aktivitetshanteraren och HDtune som körs just nu för det är bara de som ändrar siffror, de övriga står på 00 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
singlemalt Posted June 27, 2010 Share Posted June 27, 2010 Har provat att ta de senaste drivrutinerna från Nvidias hemsida men där hänvisar de direkt tillbaka till Fujitsu. Har även testat att uppdatera grafikkort därifrån. Körde "Cecilias" tips Nvidia brukar inte hänvisa till datortillverkaren om det finns nya drivrutiner, den senaste för din del är. Verde Notebook Release 256 Version: 257.21 WHQL Release Date: 2010.06.15 Operating System: Windows Vista 64-bit, Windows 7 64-bit http://www.nvidia.com/object/notebook-win7-winvista-64bit-257.21-whql-driver.html Jag kör samma version utan problem, så testa om du inte redan kör den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats H Posted June 27, 2010 Share Posted June 27, 2010 Har provat att ta de senaste drivrutinerna från Nvidias hemsida men där hänvisar de direkt tillbaka till Fujitsu. Har även testat att uppdatera grafikkort därifrån. Körde "Cecilias" tips (DeskUpdate) och det enda som behövde uppdateras var något med Bluetooth:en ... Har nu även kört HDtune, är inte så haj på det här så "förstår" inte Benchmark resultatet... Däremot verkar den ha hittat något under fliken Health. Där står det nämligen (gulmarkerad): (05) Reallocated Sector Count 199 (Current) 199 (Worst) 140 (Threshold) 6 (Data) warning (Status) Vad tusan innebär det?!? Provar även att köra Error scan på HDtune så länge. Hej, här kan du hitta lite förklaringar, tyvärr på engelska, men återkom om det är något du undrar över. http://en.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T. Mvh Mats H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted June 27, 2010 Share Posted June 27, 2010 Har nu även kört HDtune, är inte så haj på det här så "förstår" inte Benchmark resultatet... Däremot verkar den ha hittat något under fliken Health. Där står det nämligen (gulmarkerad): (05) Reallocated Sector Count 199 (Current) 199 (Worst) 140 (Threshold) 6 (Data) warning (Status) Vad tusan innebär det?!? Provar även att köra Error scan på HDtune så länge. Kan du bifoga en bild (skärmdump, Skärmklippverktyget) på Benchmark-sidan? Men det på Health-fliken kan indikera att det är något problem med din hårddisk. Du bör kolla om det i Fujitsus SystemDiagnostics (finns på samma webbsida som DeskUpdate om du inte hittar det i datorn) finns någon mer noggrann test av hårddisken. Om den rapporterar fel så vänder du dig till säljaren för en reklamation av datorn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
winsjuan Posted June 27, 2010 Author Share Posted June 27, 2010 Nvidia brukar inte hänvisa till datortillverkaren om det finns nya drivrutiner, den senaste för din del är. Verde Notebook Release 256 Version: 257.21 WHQL Release Date: 2010.06.15 Operating System: Windows Vista 64-bit, Windows 7 64-bit http://www.nvidia.com/object/notebook-win7-winvista-64bit-257.21-whql-driver.html Jag kör samma version utan problem, så testa om du inte redan kör den. Aha, på så vis, jag valde ju så klart att den skulle hitta själv... men tackar. Har nu laddat ner drivrutinen och installerat den MEN när jag går in och kollar på Egenskaperna för grafikkortet så står det fortfarande Version 8.16.11.8798 och sen står det 2009-11-13 över. Men tror du att senaste versionen ändå har blivit installerad? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted June 27, 2010 Share Posted June 27, 2010 Du måste avinstallera de gamla drivrutinerna från "Kontrollpanelen/Avinstallera ett program" först enligt nVidia-manér... efter omstart ska du sen installera de nya. // Mange Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
singlemalt Posted June 28, 2010 Share Posted June 28, 2010 Normalt så behöver man inte avinstallera den gamla drivrutinen nu för tiden, det sköter Nvidias installationsprogram om, men gör som Manneman skriver för säkerhets skull. Får du inte in den nya då, så kan det bero på skrivrättigheter. Var uppmärksam på eventuella felmeddelanden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
winsjuan Posted June 28, 2010 Author Share Posted June 28, 2010 Okej, då provar jag med att avinstallera och sedan installera den nya drivrutinen. Men det blir inget galet om man väljer att avinstallera hela (alltså inkl skärm)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
singlemalt Posted June 28, 2010 Share Posted June 28, 2010 Nej, i värsta fall går du tillbaka till VGA-upplösning tillfälligt (640x480). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.