Gå till innehåll

wddm service not runnig


carjoh

Recommended Posts

Hej,

vilket Windows 7 har du?

Har du installerat något program som utnyttjar grafik innan detta hände, alternativt någon Western Digital extern hårddisk?

Du kanske behöver uppdatera ditt grafikkorts drivrutiner.

http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Display_Driver_Model

Finns lite olika svar på detta om man söker lite på nätet.

Kanske inte någon lösning här i mitt svar,

men ge mera information om din dators konfiguration, så kommer säker någon på vad du behöver göra.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jo vi har en Western Digital extern hårddisk.

Datorn är en Dell Inspiron 545 med W7 Home Premium 32 bitar, pentium Dual Core 2,60Ghz, 3072 MB Ram. Om jag tittar på dxdiag så står det drivrutinsmodell WDDM 1,0.

Vet inteom jag fick med allt som kan tänkas behövas..

Vad innebär felmeddelandet? Jag har inte märkt att något inte funkar som det ska..än iallafall...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda hem och installera den senaste grafikdrivrutinen till ditt kort. Eftersom vi inte vet om det är ett radeon eller nvidia är det svårt att hjälpa dig hitta...

Oavsett, bör du uppdatera drivrutinen då w7 är ganska kräsen när det gäller grafik, speciellt med nvidia har jag upplevt. Du behöver en wddm 1.1...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hej!

Tack för era svar! Vad jag förstått så är detta drivrutinerna..:Card name: Intel® G33/G31 Express Chipset Family

Har kollat på Dell och via servictagen hittat uppdatering. Där är dock en del att välja på.. Uppdaterar och hoppas att felmeddelandet försvinner.

Hör av mig igen.

Måste bara säga att jag är väldigt tacksam för er kunskap och den tid ni lägger här. Har haft hjälp av er tidigare och det känns bra att veta att man kan vända sig hit!

Mvh

Tillägg: Nu är man trött i huvudet- var hittar jag vilka drivrutiner det är? När jag provade att uppdatera enl ovan så säger ett medd att detta operativsystem stöds inte installationen avslutas. Suck...

Redigerad av carjoh
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

har du provat att uppdatera drivrutinen via Kontrollpanelen/System och enhetshanteraren?

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för era svar! Vad jag förstått så är detta drivrutinerna..:Card name: Intel® G33/G31 Express Chipset Family

Har kollat på Dell och via servictagen hittat uppdatering. Där är dock en del att välja på.. Uppdaterar och hoppas att felmeddelandet försvinner.

Hör av mig igen.

Måste bara säga att jag är väldigt tacksam för er kunskap och den tid ni lägger här. Har haft hjälp av er tidigare och det känns bra att veta att man kan vända sig hit!

Mvh

Tillägg: Nu är man trött i huvudet- var hittar jag vilka drivrutiner det är? När jag provade att uppdatera enl ovan så säger ett medd att detta operativsystem stöds inte installationen avslutas. Suck...

Om du berättar vad det är för service tag så kan vi ju hjälpa dig bättre med att hitta rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

har du provat att uppdatera drivrutinen via Kontrollpanelen/System och enhetshanteraren?

Mvh

Mats H

Provade och valde automatisk sökning - fick svar att drivrutinen är den senaste.

Hämtade ändå hem filen från Dell, packade upp, men när jag ska köra setup säger den att jag harden senaste versionen av programmet, att den jag försöker hämta är äldre och om jag verkligen vill fortsätta.

Har nu också fått problem att att installera ett nyinköpt Sims 2 spel. Mailade supporten och de rekommenderar också att uppdatera drivrutinen.

Mvh Carina

Bifogar dxdiag om det är till någon nytta. Om den inte bör ligga ute så låt mig veta så tar jag bort den igen...

DxDiag.txt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

du har DirectX 11.

Viken drivis är det du hämtat från Dell?

Enligt ditt DxDiag.txt så har du Driver Model: WDDM 1.0, och den bör vara version 1.1.

Det skulle lösa ditt problem enligt länken från Cecilia.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Gick in på Dell, med servicetag, vidare till bildskärmskort, och hämtade den som heter Intel-drivrutin, "Gäller för G31/G32 ...." Version 7.15.10.1472 A00. Denna skulle ju då var äldre än den som jag redan har, enl meddelandet jag fick när jag försökte installera filen jag hämtat hem.

Har även varit inne på Intels sida och kört Intel Driver update utility. Får besked att "Your driver is current".

Var hämtar jag då uppdatering?

Cecilia: skickade servicetagen till dig i ett meddelande... Kanske onödigt men ....

TACK alla för att ni engagerar er!

Mvh Carina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den drivrutin du nämner är så vitt jag förstår chipset-drivrutinen. När jag matar in din service tag (modell 545MT), Win7 32-bitars och kollar på Bildskärmskort (grafikkort) får jag inte upp det du skriver utan några andra alternativ. Datormodellen verkar ha levererats med flera olika bildskärmskort:

Radeon HD3450, Radeion HD4350

Nvidia GT220

Nvidia M114n/ML114n, Nividia G320

I Enhetshanteraren bör det framgå under bildskärmskort vilket du har.

Hämtade ändå hem filen från Dell, packade upp, men när jag ska köra setup säger den att jag harden senaste versionen av programmet, att den jag försöker hämta är äldre och om jag verkligen vill fortsätta
Antagligen en drivrutin från Windows Update som är installerad, ibland fungerar de sämre fast de har ett nyare datum.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enl, din DxDiag.txt, har du den senaste chipsetdrivrutinen med grafikstöd fån intel "8.15.10.1930", fast den är egentligen till vista....

Mitt förslag är som följer..

Ladda hem directX från microsoft.

Avinstallera den direktX som du har installerad.

Gör en Clean Boot:

Clean Boot:

1. Klicka Start -> Sök... -> Skriv "MSCONFIG" -> (utan duttar), Klicka OK

2. På "Allmänt" fliken, välj, "Selektiv Start"

3. Avmarkera "Läs in Systemtjänster"

4. Avmarkera "Läs in Automatstart objekt"

5. Välj Tjänster fliken.

6. Längst ner, markera "Dölj Alla Microsoft Tjänster"

7. Efter du markerat den, Avmarkera alla rutor i fönstret eller klicka på knappen "Inaktivera Alla"

8. Tryck OK

9. Tryck "Starta om"

När du startat datorn, installera directX som du laddat hem från microsoft.

Starta om och återställ det du gjorde i msconfig.

OBS! Kom ihåg att återställa (Markera/Avmarkera) alla rutor du ändrat på efter det du gjort vad du ska.

Allt för att ditt system ska vara så säkert som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Venoms: Jag känner mig hur dum som helst.. men jag hittar inte någon directX. Har kollat via avinstallera program på kontrollpanelen, och via sök funktionen vid startflaggan. Kan jag bara installera den hämtade filen efter att ha gjort ändringarna i msconfig?

Hittar i söken bara något som heter direct x eula anteckning, som ligger i EA-games mappen, men som sagt en anteckning.

Cecilia : Under enhetshanteraren står bildskärmskort Intel G31/G33... På support sidan, med servicetagen står det kortet som 6:e uppifrån under bildskärmskort.

Mvh Carina

Redigerad av carjoh
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
Venoms: Jag känner mig hur dum som helst.. men jag hittar inte någon directX. Har kollat via avinstallera program på kontrollpanelen, och via sök funktionen vid startflaggan. Kan jag bara installera den hämtade filen efter att ha gjort ändringarna i msconfig?

:P Du behöver inte känna dig dum för det... jag ser den inte heller så felet får jag ta på mig, sorry.

Ja, installera den bara.

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Nu har jag installerat directX, och även av - + ominstallerat WD smartware. Och felmeddelandet när datorn startas upp verkar vara BORTA!

TACK ALLA snälla som hjälpt mig.

En sista fråga bara. Hur funkar det med bildskärmskortet. Datorn är ny, den Dell jag beskrivet, dock, kom jag på, att skärmen är till den "gamla datorn", 19" LG, något år gammal, har haft den till en xp dator. Har det betydelse vad gäller bildskärmskortet...

Mvh Carina

P S: Dock har det inte hjälpt problemet med sims spelet men det har väl förmodligen inte haft ett samband.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

nej jag tror inte att din "gamla" skärm ska påverka, normalt hittar Windows rätt drivrutin för din skärm.

Du kan ju eventuellt prova att installera Sims i felsäkert läge.

Kul att ditt problem löste sig.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

När det gäller ditt spel, kan du högerklicka -> Egenskaper, välj kompatibilitet.

Markera: "Kör detta programmet i kompatibilitetsläge för", välj Xp sp3.

Markera även längst ner: "Kör det här programmet som administratör".

Nu tror jag att du kan installera även detta. :)

Edit:

Naturligtvis är det spelets installationsfil *.exe som detta gäller.

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...