Gå till innehåll

Datorn hängde sig och sen gick den inte att starta. HAL.dll borta!


Fiddeflygare

Recommended Posts

Hej alla.

För en vecka sen ungefär så låste sig jobbdatorn riktigt ordentligt. Explorer gick inte starta m.m. så jag startade om datorn och fick upp att HAL.dll var skadad eller inte fanns.

Det jag gjorde då var att kopiera in HAl.dll i System32 katalogen igen eftersom den helt plötsligt inte fanns längre och efter det startade datorn utan några större problem. Däremot har jag nu lite konstiga fel.

Guider för att hämta bilder ur digitalkameror fungerar inte, den hittar kameran i den här datorn men sen säger guiden att den inte kan hitta enheten. (finns antagligen fler guider som inte fungerar som de ska. jag har bara inte behövt använda dem än.)

När datorn har en nätverkssladd inkopplad tar det längre tid innan skrivbordet kommer fram än vanligt vid inloggning.

Fick installera om explorer för att få igång det igen och nu kommer inte sidförslag fram längre som de alltid har gjort innan och det stänger ner på grund av problem när man kollar hotmail, aftonbladet m.m. Har även provat att installera om SP3 för att försöka avhjälpa problemen men det har inte heller hjälpt. Finns det något sätt att få datorn att bete sig normalt igen och är det någon mer som har råkat ut för att dll filen bara försvunnit?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Filen hal.dll har i allra högsta grad med hantering av hårdvaruförfrågningar att göra och det är därför du upplever problem med vissa enheter. Det får mig att undra vilken hal.dll du kopierade in (versionsnummer) och varifrån du kopierade in den?

Den enda filen jag hade till hands låg på min privata dator hemma. Hade inte så mycket till val då jag var tvungen att få igång datorn.

Versionsnumret har jag inte och kan inte läsa ut det direkt heller. Kan tyvärr inte bifoga den heller..

Hemdatorn är en stationär Dell dator och jobbdatorn är en HP compaq nc8430. Är det möjligt att få tag på rätt dll-fil någonstans?

Redigerad av Fiddeflygare
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för filen. Har dock precis upptäckt att det är fler filer som saknas i system 32 katalogen :( . Bland annat filer till enhetshanteraren m.m. Vet inte hur man ska lösa detta utan att behöva formatera och installera om allt ihop.

Någon som har några förslag på möjligheter att återställa system32 katalogen utan att installera om Windows?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skulle kunna prova kommandot sfc /scannow i kommandotolken. Det skall normalt återställa alla viktiga systemfiler. Har du tillgång till en XP-skiva så stoppar du i den innan du kör kommandot.

Efter att windows har jobbat klart kan du kolla resultatet genom att ta fram loggfilen till skrivbordet med kommandot...

findstr /c:"[sR]" %windir%\logs\cbs\cbs.log >%userprofile%\Desktop\sfcresultat.txt

Du bör köra en koll på Windows Update efteråt... det kan hända att vissa uppdateringar måste installeras på nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju fundera lite på vad anledningen till att filer saknas kan vara. Det kan bero på att något område på hårddisken gick sönder. I så fall är det extra viktigt med säkerhetskopior av viktiga filer samt att därefter testa hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

e-son: Jag ska testa och se om det går ikväll. :) Har en XP-skiva från dell till datorn hemma så förhoppningsvis funkar det med den. :)

Cecilia: Jag vet inte riktigt hur man gör för att testa hårddisken.. har du några tips på hur? Känns som att det inte borde vara hårddisken som slutat fungera. Den är knappt 2 månader gammal. Men den förra slutade boota efter en månad och den var bara någon månad gammal den med. Kanske får kolla på andra tillverkare av diskar om det visar sig att denna också gått sönder. Det skumma med det är dock att jag har en kollega med exakt samma dator, hårddisk och setup som mig och han har inte haft några problem med sin dator :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man har ju garanti och reklamationsrätt som man ska utnyttja om hårddiskar går sönder. Visst händer det att hårddiskar fort går sönder men att två stycken skulle gå sönder efter bara någon månad är ju väldigt ovanligt och då kan man ju fundera på om det snarare är kabeln som inte är bra. Hur yttrade sig problemet med den förra hårddisken?

Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...