Gå till innehåll

Hårddisken inkonsekvenskonrolleras


Recommended Posts

Har en fråga gällande min hårddisk. På senare tid har min c-enhet börjat inkonsekvenskontrolleras vid uppstart. Det händer kanske en gång i veckan och absolut inga fel hittas... inte heller har jag några problem med datorn på något sätt. Inte ens vid påtvingad kontroll hittar den något fel över huvudtaget.

Det är möjligt att detta har förekommit länge, men det är först på senare tid som jag lagt märke till det då jag satt mig med morgonkaffet när jag slagit på datorn.

Är det någon som vet vad detta kan bero på och om jag kan öka intervallen som denna kontrollen genomförs? Om det är så att detta är en inställning så måste jag ju kunna ändra det. Jag måste tappert erkänna att jag inte är bekväm med schemaläggaren, så en mer detaljerad beskrivning vore bra.

Jag kör Windows 7 x86 som är helt uppdaterad.

Tacksam för ideér och förslag.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Att chkdsk går igång vid varje boot utan hitta något fel, brukar betyda att datorn inte stängts ner på ett korrekt sätt, men jag har vid ett flertal tillfällen varit med om att det helt enkelt har blivit något fel på funktionen, som jag aldrig har hittat någon förklaring eller lösning till.

Du bör till att börja med kolla disken med disktillverkarens kontrollprogram, så att det verkligen inte är något fel på disken. Visar den sig vara okey och chkdsk ändå fortsätter att kicka in vid boot, kan du stänga av autocheck, och istället köra en manuell kontroll ifall du misstänker diskfel.

Du stänger av autocheck med kommandot chkntfs /x c: ...där du byter ut C mot aktuell enhetsbokstav.

Edit:

En ominstallation av Windows har alltid löst problemet för mig, men det är alltså ingen panik med det om man gör som ovan.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara pga filsystemet eller rättare sagt fel i filsystemet, gör en kontroll och ev reparation.

Kan också bero på (även om det är långsökt) fukt, eller kondens på disken nu när det är så varmt ute. Om datorn är startad och det är varmt i luften bildas det kondens när du stänger av, vilket skulle kunna leda till felkontroll när du startar. Men som jag sa är det en långsökt tanke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

Kommandot du beskriver... finns det som ett alternativ under t ex msconfig? Mest för att verifiera att jag stängt av det.

Jag får ju bara detta typ 1 gång i veckan... så att det skulle vara något fel känns inte realistiskt. Men vem vet? Jag får grönt ljus oavsett vilken diagnos jag än kör och jag upplever som sagt inga problem alls.

// Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tack!

Kommandot du beskriver... finns det som ett alternativ under t ex msconfig? Mest för att verifiera att jag stängt av det.

// Mange

Inte i msconfig, men du kan kolla i registret...

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager

...standardvärdet på "BootExecute" är autocheck autochk *

...med avstängd autocheck skall det vara autocheck autochk /k:c *

Edit:

Korrekt sätt att stänga av autocheck, är i kommandotolken... inte att ändra i registret! Efterkontroll kan man göra i registret.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar E-son! Jag lär mig alltid något med dig "på tråden".

Jag skulle kunna kontra med en sak... vid närmare eftertanke så hänger faktiskt detta "problemet" ihop med att jag dagen innan har misslyckats med filöverföring mellan iTunes och min iPhone. Det har resulterat i att jag fått tvinga avstängning av iTunes. Kan inte svära på att det är varje gång men det är det enda problemet jag haft med datorn.

Kan detta ha påverkat datorn så att det upplevs som fel på disken?

Venoms... menar du att detta kommandot bara gäller för en uppstart och att det återställs sedan?

Långsökt men ändå...

M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

jo... tvingad avstängning brukar resultera i inkonsekvenskontroll.

Edit:

Jag kanske missuppfattade nu... jag menar tvingad avstängning av datorn... inte något program. Att tvingad avstängning av något program skulle orsaka inkonsekvenskontroll verkar rätt osannolikt.

... menar du att detta kommandot bara gäller för en uppstart och att det återställs sedan?

Kommandot är permanent... tills du startar den igen genom att köra en manuell kontroll på disken ifråga.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej nej... inte tvingad avslutning av Windows... bara iTunes (via aktivitetshanteraren). Det hänger sig med jämna mellanrum vid filöverföring. Men det hänger sig som jag aldrig upplevt det tidigare.... får oftast logga ut och in från Windows för att slutföra synkningen med iPhone.

// Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nej nej... inte tvingad avslutning av Windows... bara iTunes (via aktivitetshanteraren). Det hänger sig med jämna mellanrum vid filöverföring. Men det hänger sig som jag aldrig upplevt det tidigare.... får oftast logga ut och in från Windows för att slutföra synkningen med iPhone.

// Mange

Mjoo... iTunes har väl aldrig gjort någon människa glad... :rolleyes:

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Venoms... menar du att detta kommandot bara gäller för en uppstart och att det återställs sedan?

Om du öppnar ett kommandfönster och skriver: chkntfs /?, får du alla alternativ, och där står precis som jag skrev.

Jag har aldrig provat kommandot, så jag kan inte tala av erfarenhet här, e-son har antagligen rätt men jag förstod det som att det bara gällde för en omstart, och sedan när programmet ska köras enl schema nästa gång så kontrolleras även de avstängda enheterna. Fast om man inte har något schema... som sagt jag har aldrig provat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du öppnar ett kommandfönster och skriver: chkntfs /?, får du alla alternativ, och där står precis som jag skrev.

Jag har aldrig provat kommandot, så jag kan inte tala av erfarenhet här, e-son har antagligen rätt men jag förstod det som att det bara gällde för en omstart, och sedan när programmet ska köras enl schema nästa gång så kontrolleras även de avstängda enheterna. Fast om man inte har något schema... som sagt jag har aldrig provat.

Tackar för detta...

Och tack till e-son också för snabb hjälp en lördagsmorgon!

Önskar er en härlig lördag!

// Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...