Gå till innehåll

Hur renraka Windows-XP


2stroke

Recommended Posts

Start - msconfig - Autostart

Avbocka de rader som motsvarar (samma filnamn):

O4 - HKLM\..\Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\system32\NvCpl.dll,NvStartup

O4 - HKLM\..\Run: [nwiz] nwiz.exe /install

O4 - HKLM\..\Run: [CTHelper] CTHELPER.EXE

Ovanstående är program som har med inställningar för grafikkort resp. ljudkort. De flesta brukar inte ha behov av att kunna ändra dem via en ikon vid klockan utan vara fullt nöjda att gå via Kontrollpanelen för att göra ändringar och så behöver inte ovanstående program startas automatiskt.

Har ni någon iPhone eller iPod? Om inte så kan du avbocka:

O4 - HKLM\..\Run: [AppleSyncNotifier] C:\Program\Delade filer\Apple\Mobile Device Support\bin\AppleSyncNotifier.exe

Mycket få människor använder Bonjour från Apple och om du inte vet om att du gör det så avinstallera det på vanligt sätt.

Programmet X-Ray My PC brukar anses vara ett olämpligt, eventuellt rent av skadligt, program. Avinstallera det. Efter en omstart av datorn ta bort mappen (om den fortfarande finns kvar) C:\Program\XrayMyPC

Skanna med HijackThis och bocka för:

O20 - Winlogon Notify: 603b49da382 - C:\WINDOWS\system32\__c004C8C9.dat (file missing)

Avsluta alla andra program.

Tryck Fix checked.

Speccy, SiSoftware Sandra och SIW är program som visar ungefär samma sak. Det är normalt onödigt att ha mer än ett av dem installerat. Eftersom SiSoftware Sandra har lagt in en automatisk uppstart, vilket verkar onödigt med den typen av program, föreslår jag att du avinstallerar det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 89
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

Postad (redigerade)

Start - msconfig - Autostart

Avbocka de rader som motsvarar (samma filnamn):

O4 - HKLM\..\Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\system32\NvCpl.dll,NvStartup

O4 - HKLM\..\Run: [nwiz] nwiz.exe /install

O4 - HKLM\..\Run: [CTHelper] CTHELPER.EXE

Ovanstående är program som har med inställningar för grafikkort resp. ljudkort. De flesta brukar inte ha behov av att kunna ändra dem via en ikon vid klockan utan vara fullt nöjda att gå via Kontrollpanelen för att göra ändringar och så behöver inte ovanstående program startas automatiskt.

Har ni någon iPhone eller iPod? Om inte så kan du avbocka:

O4 - HKLM\..\Run: [AppleSyncNotifier] C:\Program\Delade filer\Apple\Mobile Device Support\bin\AppleSyncNotifier.exe

Mycket få människor använder Bonjour från Apple och om du inte vet om att du gör det så avinstallera det på vanligt sätt.

Programmet X-Ray My PC brukar anses vara ett olämpligt, eventuellt rent av skadligt, program. Avinstallera det. Efter en omstart av datorn ta bort mappen (om den fortfarande finns kvar) C:\Program\XrayMyPC

Skanna med HijackThis och bocka för:

O20 - Winlogon Notify: 603b49da382 - C:\WINDOWS\system32\__c004C8C9.dat (file missing)

Avsluta alla andra program.

Tryck Fix checked.

Speccy, SiSoftware Sandra och SIW är program som visar ungefär samma sak.

Det är normalt onödigt att ha mer än ett av dem installerat.

Eftersom SiSoftware Sandra har lagt in en automatisk uppstart,

vilket verkar onödigt med den typen av program,

föreslår jag att du avinstallerar det.

Grönt = OK

Nu är allt ovan gjort.

Vilket utav Speccy / SIW skall jag ha kvar ?

:( Plötsligt har även "Paint" försvunnit...

Det finns inte kvar i start menyn under tillbehör ! :(

Vad har hänt ?

Går det att få tillbaka ?

____________________________________________________________

Gjorde en ny log fil efter ovan gjorda ändringar :

Logfile of Trend Micro HijackThis v2.0.4

Scan saved at 20:54:05, on 2010-08-08

Platform: Windows XP SP3 (WinNT 5.01.2600)

MSIE: Internet Explorer v8.00 (8.00.6001.18702)

Boot mode: Normal

Running processes:

C:\WINDOWS\System32\smss.exe

C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe

C:\WINDOWS\system32\services.exe

C:\WINDOWS\system32\lsass.exe

C:\WINDOWS\system32\svchost.exe

C:\WINDOWS\System32\svchost.exe

C:\Program\Lavasoft\Ad-Aware\AAWService.exe

C:\WINDOWS\Explorer.EXE

C:\Program\Alwil Software\Avast5\AvastSvc.exe

C:\WINDOWS\system32\RUNDLL32.EXE

C:\Program\Delade filer\Java\Java Update\jusched.exe

C:\Program\ALWILS~1\Avast5\avastUI.exe

C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe

C:\Program\Delade filer\Apple\Mobile Device Support\bin\AppleMobileDeviceService.exe

C:\Program\Java\jre6\bin\jqs.exe

C:\WINDOWS\system32\nvsvc32.exe

C:\Program\Microsoft\Search Enhancement Pack\SeaPort\SeaPort.exe

C:\WINDOWS\System32\MsPMSPSv.exe

C:\Program\Lavasoft\Ad-Aware\AAWTray.exe

C:\Program\Trend Micro\HiJackThis\HiJackThis.exe

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://se.msn.com/

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.google.se/

R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157

R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Search_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896

R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896

R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Länkar

O2 - BHO: AcroIEHelperStub - {18DF081C-E8AD-4283-A596-FA578C2EBDC3} - C:\Program\Delade filer\Adobe\Acrobat\ActiveX\AcroIEHelperShim.dll

O2 - BHO: Search Helper - {6EBF7485-159F-4bff-A14F-B9E3AAC4465B} - C:\Program\Microsoft\Search Enhancement Pack\Search Helper\SEPsearchhelperie.dll

O2 - BHO: Windows Live inloggningshjälpen - {9030D464-4C02-4ABF-8ECC-5164760863C6} - C:\Program\Delade filer\Microsoft Shared\Windows Live\WindowsLiveLogin.dll

O2 - BHO: Java Plug-In 2 SSV Helper - {DBC80044-A445-435b-BC74-9C25C1C588A9} - C:\Program\Java\jre6\bin\jp2ssv.dll

O2 - BHO: Windows Live Toolbar Helper - {E15A8DC0-8516-42A1-81EA-DC94EC1ACF10} - C:\Program\Windows Live\Toolbar\wltcore.dll

O2 - BHO: JQSIEStartDetectorImpl - {E7E6F031-17CE-4C07-BC86-EABFE594F69C} - C:\Program\Java\jre6\lib\deploy\jqs\ie\jqs_plugin.dll

O3 - Toolbar: &Windows Live Toolbar - {21FA44EF-376D-4D53-9B0F-8A89D3229068} - C:\Program\Windows Live\Toolbar\wltcore.dll

O4 - HKLM\..\Run: [NvMediaCenter] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\system32\NvMcTray.dll,NvTaskbarInit

O4 - HKLM\..\Run: [sunJavaUpdateSched] "C:\Program\Delade filer\Java\Java Update\jusched.exe"

O4 - HKLM\..\Run: [MSConfig] C:\WINDOWS\PCHealth\HelpCtr\Binaries\MSConfig.exe /auto

O4 - HKLM\..\Run: [avast5] C:\Program\ALWILS~1\Avast5\avastUI.exe /nogui

O4 - HKLM\..\Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\system32\NvCpl.dll,NvStartup

O4 - HKCU\..\Run: [ctfmon.exe] C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe

O4 - HKUS\S-1-5-19\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\System32\CTFMON.EXE (User 'LOKAL TJÄNST')

O4 - HKUS\S-1-5-20\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\System32\CTFMON.EXE (User 'NETWORK SERVICE')

O4 - HKUS\S-1-5-18\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\System32\CTFMON.EXE (User 'SYSTEM')

O4 - HKUS\.DEFAULT\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\System32\CTFMON.EXE (User 'Default user')

O9 - Extra button: Blogga detta - {219C3416-8CB2-491a-A3C7-D9FCDDC9D600} - C:\Program\Windows Live\Writer\WriterBrowserExtension.dll

O9 - Extra 'Tools' menuitem: &Blogga detta i Windows Live Writer - {219C3416-8CB2-491a-A3C7-D9FCDDC9D600} - C:\Program\Windows Live\Writer\WriterBrowserExtension.dll

O9 - Extra button: (no name) - {e2e2dd38-d088-4134-82b7-f2ba38496583} - C:\WINDOWS\Network Diagnostic\xpnetdiag.exe

O9 - Extra 'Tools' menuitem: @xpsp3res.dll,-20001 - {e2e2dd38-d088-4134-82b7-f2ba38496583} - C:\WINDOWS\Network Diagnostic\xpnetdiag.exe

O9 - Extra button: @C:\Program\Messenger\Msgslang.dll,-61144 - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program\Messenger\msmsgs.exe

O9 - Extra 'Tools' menuitem: @C:\Program\Messenger\Msgslang.dll,-61144 - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program\Messenger\msmsgs.exe

O15 - Trusted Zone: *.mcafee.com

O16 - DPF: {0742B9EF-8C83-41CA-BFBA-830A59E23533} (Microsoft Data Collection Control) - https://support.microsoft.com/OAS/ActiveX/MSDcode.cab

O16 - DPF: {17492023-C23A-453E-A040-C7C580BBF700} (Windows Genuine Advantage Validation Tool) - http://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=39204

O16 - DPF: {5ED80217-570B-4DA9-BF44-BE107C0EC166} (Windows Live Safety Center Base Module) - http://cdn.scan.onecare.live.com/resource/download/scanner/wlscbase6770.cab

O16 - DPF: {6414512B-B978-451D-A0D8-FCFDF33E833C} (WUWebControl Class) - http://update.microsoft.com/windowsupdate/v6/V5Controls/en/x86/client/wuweb_site.cab?1146156069530

O16 - DPF: {6C269571-C6D7-4818-BCA4-32A035E8C884} (Creative Software AutoUpdate) - http://www.creative.com/softwareupdate/su/ocx/15101/CTSUEng.cab

O16 - DPF: {6E32070A-766D-4EE6-879C-DC1FA91D2FC3} (MUWebControl Class) - http://update.microsoft.com/microsoftupdate/v6/V5Controls/en/x86/client/muweb_site.cab?1220376667234

O16 - DPF: {E2883E8F-472F-4FB0-9522-AC9BF37916A7} - http://platformdl.adobe.com/NOS/getPlusPlus/1.6/gp.cab

O16 - DPF: {E56347B0-6C2B-4C2E-939F-EE513EAC80BC} (Creative Product Registration ActiveX Control Module) - https://register.creative.com/register/OCXs/CtORWebClientNoMFC.cab

O16 - DPF: {EF791A6B-FC12-4C68-99EF-FB9E207A39E6} (McFreeScan Class) - http://download.mcafee.com/molbin/iss-loc/mcfscan/3,0,0,6067/mcfscan.cab

O16 - DPF: {F6ACF75C-C32C-447B-9BEF-46B766368D29} (Creative Software AutoUpdate Support Package) - http://www.creative.com/softwareupdate/su/ocx/15105/CTPID.cab

O22 - SharedTaskScheduler: Browseui preloader - {438755C2-A8BA-11D1-B96B-00A0C90312E1} - C:\WINDOWS\System32\browseui.dll

O22 - SharedTaskScheduler: Component Categories cache daemon - {8C7461EF-2B13-11d2-BE35-3078302C2030} - C:\WINDOWS\System32\browseui.dll

O23 - Service: Apple Mobile Device - Apple Inc. - C:\Program\Delade filer\Apple\Mobile Device Support\bin\AppleMobileDeviceService.exe

O23 - Service: avast! Antivirus - AVAST Software - C:\Program\Alwil Software\Avast5\AvastSvc.exe

O23 - Service: avast! Mail Scanner - AVAST Software - C:\Program\Alwil Software\Avast5\AvastSvc.exe

O23 - Service: avast! Web Scanner - AVAST Software - C:\Program\Alwil Software\Avast5\AvastSvc.exe

O23 - Service: Tjänsten Google Update (gupdate) (gupdate) - Google Inc. - C:\Program\Google\Update\GoogleUpdate.exe

O23 - Service: Java Quick Starter (JavaQuickStarterService) - Sun Microsystems, Inc. - C:\Program\Java\jre6\bin\jqs.exe

O23 - Service: Lavasoft Ad-Aware Service - Lavasoft - C:\Program\Lavasoft\Ad-Aware\AAWService.exe

O23 - Service: NVIDIA Display Driver Service (NVSvc) - NVIDIA Corporation - C:\WINDOWS\system32\nvsvc32.exe

--

End of file - 7162 bytes

Redigerad av 2stroke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket utav Speccy / SIW skall jag ha kvar ?
Är det ena lättare än det andra att förstå eller hitta i?
Plötsligt har även "Paint" försvunnit...

Det finns inte kvar i start menyn under tillbehör ! :(

Vad har hänt ?

Går det att få tillbaka ?

Ingen aning om vad som hänt. Inget du har gjort med HijackThis och msconfig kan påverka det. Kan du gå till mappen C:\Windows\system32 med Den här datorn eller Utforskaren? I så fall titta efter om där finns en fil som heter mspaint.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

1. Är det ena lättare än det andra att förstå eller hitta i ?

2. Ingen aning om vad som hänt.

Inget du har gjort med HijackThis och msconfig kan påverka det.

Kan du gå till mappen C:\Windows\system32 med Den här datorn eller Utforskaren ?

I så fall titta efter om där finns en fil som heter mspaint.

1. OK , Jag behåller det som jag tycker är mest användar vänligt.

2. Jooo, Den hittar jag när jag går dit, Hur får jag tillbaka den i startmenyn ?

3. När jag är inne på C: så ser jag en massa rader ( ofta med kryptiska tecken dock inte alltid ) som är i BLÅ text istället för som vanligt i SVART.

Vad är detta för något ?

Redigerad av 2stroke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Bra :)

2. Sådant där är lite svårt att komma ihåg hur man gjorde i en Windows-version som man inte har haft på två år, så jag är inte säker på att följande fungerar i XP. Någon annan som vet vad som fungerar i XP?

Om du högerklickar på mspaint, har du då något val som heter något med "Fäst på start-menyn" eller någon liknande? I så fall välj det. Det gör Paint blir synligt direkt när du trycker på Start-knappen, inte riktigt som det var förut men det är enkelt.

Ett annat alternativ är att du högerklickar på mspaint och väljer skapa genväg. Sedan drar du iväg med den skapade genvägen till Start-knappen. När du håller genvägsikonen ovanför Start-knappen öppnas Start-menyn. Sedan håller du genvägen ovanpå "Alla program" så att den menyn öppnar sig. Därpå likadant med "Tillbehör" och när den öppnar sig släpper du genvägen där.

3. Blå text visar att filen eller mappen är komprimerad för att spara utrymme. Nackdelen är att det då blir långsammare att öppna eller starta filen och därför ska bara sådant som man sällan öppnar/startar vara komprimerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2. Ett annat alternativ är att du högerklickar på mspaint och väljer skapa genväg. Sedan drar du iväg med den skapade genvägen till Start-knappen. När du håller genvägsikonen ovanför Start-knappen öppnas Start-menyn. Sedan håller du genvägen ovanpå "Alla program" så att den menyn öppnar sig. Därpå likadant med "Tillbehör" och när den öppnar sig släpper du genvägen där.

3. Blå text visar att filen eller mappen är komprimerad för att spara utrymme. Nackdelen är att det då blir långsammare att öppna eller starta filen och därför ska bara sådant som man sällan öppnar/startar vara komprimerat.

2. Ovanstående alternativ fungerade ! :)

3. Men varför synns detta ?

Går det inte att få bort att allt detta med BLÅ text synns ? Dölja på något sätt ?

Det verkar ju krylla utav mappar & filer som vissa inte ens är klickbara som är BLÅ..

Ganska irriterande & förvirrande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blå (= komprimerade och/eller krypterade) filer och mappar brukar vara avinstallationsfiler för uppdateringar. Du kan låta CCleaner städa bort sådana filer genom att markera Hotfix Avinstallerare under Avancerat.

När defragmenterades disken senast? Start > Alla program > Tillbehör > Systemverktyg > Diskdefragmenteraren. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör själv XP SP3 med 1 GB problemfritt.

Den här Datorn > Egenskaper > Avancerat > Prestanda och Inställningar > Visuella effekter..

Provat med ? : "Använd visuell stil för fönster och knappar" och "Visa skuggor för ikontext på skrivbordet",, eller

"Justera för bästa prestanda".

Lite överkurs,, kolla antalet processer,, borde kanske ligga på runt 20- 25 st. beroende på AV och BV.

http://www.blackviper.com/WinXP/servicecfg.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är en inställning i Den här datorn och Utforskaren.

En av dessa:

Verktyg - Mappalternativ - Visning

Välj visa inte dolda filer och mappar

Bocka för Dölj skyddade operativsystemfiler

OK , Nu är det gjort !

1. Blå (= komprimerade och/eller krypterade) filer och mappar brukar vara avinstallationsfiler för uppdateringar.

Du kan låta CCleaner städa bort sådana filer genom att markera Hotfix Avinstallerare under Avancerat.

2. När defragmenterades disken senast ? ;)

1. OK , Nu är det gjort !

2. I går 2010.08.09

Kör själv XP SP3 med 1 GB problemfritt.

1. Den här Datorn > Egenskaper > Avancerat > Prestanda och Inställningar > Visuella effekter..

Provat med ? :

"Använd visuell stil för fönster och knappar" och "Visa skuggor för ikontext på skrivbordet"

2. Lite överkurs,, kolla antalet processer,, borde kanske ligga på runt 20- 25 st. beroende på AV och BV.

http://www.blackviper.com/WinXP/servicecfg.htm

1. OK , Nu var det gjort

2. Säkert jätte bra... ;) , Engelska kan jag bra men jag fattar inte DATA snacket som tuggas där... :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en inställning i Den här datorn och Utforskaren. En av dessa:

Verktyg - Mappalternativ - Visning

Välj att inte visa dolda filer och mappar

Bocka för Dölj skyddade operativsystemfiler

Blå (= komprimerade och/eller krypterade) filer och mappar brukar vara avinstallationsfiler för uppdateringar.

Du kan låta CCleaner städa bort sådana filer genom att markera Hotfix Avinstallerare under Avancerat.

Inget utav ovanstående hjälpte !

BLÅ "grejer" fortfarande synligen kvar...

Nedan ett exempel :

namnls17.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ligger ju en hel del gammalt skräp där.

Högerklicka på "Documents and Settings" i bilden och välj Egenskaper. Klicka på knappen Avancerat. Bifoga en bild på hur det ser ut.

Vet du hur mycket ledigt utrymme det finns på C: och hur stor C: är?

Om inte tryck på knappen som är en uppåtpil ovanpå en mapp och högerklicka sedan på C: och välj Egenskaper. Skriv av det står om utrymme och kapacitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, den känns igen. Har en precis likadan.

Varför inte göra en systemfilsgranskning. Recovery skivan fungerar till detta.

Start>Kör>sfc(mellanslag)/scannow.>sätt in din Recovery CD.

Just nu ser det ut så här på min skärm :

namnls18.png

Vilket alternativ skall jag välja och vad gör jag sedan ?

Berätta gärna i steg för steg... TACK !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det ligger ju en hel del gammalt skräp där.

Högerklicka på "Documents and Settings" i bilden och välj Egenskaper.

Klicka på knappen Avancerat.

Bifoga en bild på hur det ser ut.

Vet du hur mycket ledigt utrymme det finns på C: och hur stor C: är ?

Om inte tryck på knappen som är en uppåtpil ovanpå en mapp och högerklicka sedan på C: och välj Egenskaper.

Skriv av det står om utrymme och kapacitet.

Det är väl en 120 GB hårddisk.

Nu är jag lite osäker på om jag fattat dig rätt...

Men jag tror att det är detta du är ute efter :

( Är jag ute å cyklar så hojta till ! )

namnls19.png

Var hittar jag "Documents and Settings" ?

Redigerad av 2stroke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gått om plats på hårddisken, det är bara ungefär en fjärdedel använt. Då finns det ingen anledning att hårddisken ska vara komprimerad. Komprimering sparar diskutrymme men det tar ju tid för Windows att packa upp filerna varenda gång de ska användas. Ta bort bocken framför texten "Komprimera enheten för att spara diskutrymme". Jag vet inte om det gör att hela hårddisken packas upp (komprimeringen tas bort) på en gång eller om det bara gäller för nya filer. Men om det betyder att hela hårddisken ska packas upp kommer det att ta tid och hårddisken används mycket under tiden så det lär du ju märka. Berätta vad som händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Gott om plats på hårddisken, det är bara ungefär en fjärdedel använt.

Då finns det ingen anledning att hårddisken ska vara komprimerad.

Komprimering sparar diskutrymme men det tar ju tid för Windows att packa upp filerna varenda gång de ska användas.

Ta bort bocken framför texten "Komprimera enheten för att spara diskutrymme".

Jag vet inte om det gör att hela hårddisken packas upp (komprimeringen tas bort) på en gång eller om det bara gäller för nya filer.

Men om det betyder att hela hårddisken ska packas upp kommer det att ta tid och hårddisken används mycket under tiden så det lär du ju märka. Berätta vad som händer.

Jag bockade ur och tryckte verkställ.

När jag gjorde det så frågades det om 2 olika alternativ..

1. Packa upp bara C:

2. Packa upp C: och alla undermappar filer osv.

Jag valde då alternativ 2.

När jag då tryckte kör så stod det att vissa atribut inte kunde köras/användas på XXXXXXX fil/filer och att man då

kunde välja avbryt eller ignorera , Jag valde ignorera.

Sen så körde den klart.

Gjorde jag rätt ?

Vad göra nu ?

Så här ser det ut nu :

namnls20.png

Redigerad av 2stroke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du startar om datorn och ser om det hela gjorde datorn något snabbare.

Jag upplever datorn som lite stabilare ( hackar kanske inte lika mycket ) men snabbare... Nej ! :mellow:

Vad är nästa steg att: Kolla / Rensa / Ta bort / Ställa in ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu suttit och tok surfat med datorn bara för att typ provocera den och

flera gånger så har all surfning avbrutits å så kommer det

upp varningar med att explorer.exe måste avslutas och

så stängs hela skiten. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den bild på en CD-skiva som du bifogade tidigare är nog CD-skivan för din nyare dator. Skivan är från 2004 eller senare medan du skrev att datorn var äldre än så. Har du någon annan XP-skiva?

Men explorer.exe har ju inget med surfning att göra utan det är programfilen som har hand om Utforskaren, Den här datorn och Skrivbordet mm. Programfilen för Internet Explorer heter iexplore.exe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det ligger ju en hel del gammalt skräp där.

Hur tar vi bort detta gammla skräp ?

1. Den bild på en CD-skiva som du bifogade tidigare är nog CD-skivan för din nyare dator.

Skivan är från 2004 eller senare medan du skrev att datorn var äldre än så.

Har du någon annan XP-skiva ?

2. Men explorer.exe har ju inget med surfning att göra utan det är programfilen som har hand om Utforskaren, Den här datorn och Skrivbordet mm. Programfilen för Internet Explorer heter iexplore.exe.

1. Oooppppssssssi.... :ph34r: Råkade fota skivan som hör till den nyare datorn ! *SORRY*

Men den andra skivan ser till 99 % ut likadant.

2. Kan mycket väl vara så som du säger, men i felmedelandet som har kommit har det stått explorer.exe

Jag väntar på fler ideér & förslag på hur vi går vidare med denna "Stenåldrs" PC ;):D

Fler TIPS !!

Redigerad av 2stroke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

meh du verkar ha så mycket problem med att datorn går slö, och inget verkar hjälpa MEN du verkar ha XP-skivan, då kan du bara formatera om hela datan så ska du se att det kommer gå mycket snabbare, men innan du gör det spara alla nödvändiga filer bilder etc och efter du formaterat hämta en bra antivirus och uppdatera alla windows update så ska du se att datorn blir som NY och snabb som när man köpt den.

Lycka Till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du verkar ha så mycket problem med att datorn går slött, och inget verkar hjälpa MEN du verkar ha XP-skivan,

då kan du bara formatera om hela datan så ska du se att det kommer gå mycket snabbare,

men innan du gör det spara alla nödvändiga filer bilder etc och efter du formaterat hämta en bra antivirus och

uppdatera alla windows update så ska du se att datorn blir som NY och snabb som när man köpt den.

:mellow: Men... Om det "bara" är att göra det och det är så "lätt" så kan man ju fråga sig varför ingen har föreslagit detta innan ? :mellow:

Jag tror inte riktigt att det är så enkelt, men jag kan ha fel så klart !

Fler åsikter mottages tacksamt !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:mellow: Men... Om det "bara" är att göra det och det är så "lätt" så kan man ju fråga sig varför ingen har föreslagit detta innan ? :mellow:

Jag tror inte riktigt att det är så enkelt, men jag kan ha fel så klart !

Fler åsikter mottages tacksamt !

Tyvärr så är det så enkelt, och det var det Manneman föreslog i trådens inledning:

http://www.alltomwin...post__p__166609

Alltså... med tanke på att jag är moderator i forumet så kommer jag nog få påhopp nu... :rolleyes:

Annars är det ju en ominstallation som gäller. Sitter orginallicensen under datorn så är det bara att använda en XP-skiva av samma version och installera och sedan updatera vi Windows Update.

// Manneman

Med tiden samlas en massa "skräpfiler" som inte ens hin håle själv kan avinstallera till 100%...

Tänk dig datorn som en bil med gammal smutsig motor och flera år gammal olja, om du då renoverar motorn och byter oljan, ja då hackar inte bilen längre, likadant med en dator. Ominstallerar du Windows XP så blir datorn snababre.

En regel utan undantag är faktiskt att man bör ominstallera operativsystemet minst en gång om året, och ta backup på alla viktiga filer och dokument.

Sedan så kan inget städprogram / registerrensare / tweakprogram i världen ersätta en ren ominstallation. Så jag går på Nilsoons linje, ominstallera datorn som även Manneman skriver i första svaret.

Redigerad av ByggareBob
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...