Yoyo Posted August 11, 2010 Share Posted August 11, 2010 Hej allesammans. Jag har en dator med Windows 7 Professional. Nu huxflux så har några av mina mappar fått ett hänglås på sig, se denna bild; mappen soffa är ny, och den har fått ett hänglås på sig, och visar ingen "bild", mappen Solnedgång är ett par månader och har inget hänglås, och visar en "bild". Vad är det som har hänt? Jag kan gå in i mappen och komma åt innehållet utan problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted August 11, 2010 Share Posted August 11, 2010 Det verkar uppstå när man har hållit på med hemgrupper och/eller ändrat i rättigheter/behörigheter på mappar/filer. Låset innebär att inte alla har åtkomst till innehållet i mappen. Se http://www.howtogeek.com/howto/17117/remove-the-lock-icon-from-a-folder-in-windows-7/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 11, 2010 Share Posted August 11, 2010 Om gruppen användar (eller domain users) saknar behörighet på mappen så visas den med ett lås. Högerklicka mappen och välj Egenskaper > Säkerhet och kontrollera vilka som har tillgång till mappen, och redigera om du vill lägga till gruppen användare för att bli av med låset. Tänk på att inte redigera behögihet på systemkataloger eller användarkatalogen. EDIT: Grupperna "autentiserade användare" eller "everyone" går också bra att lägga till, där den senare endast bör användas i nödfall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted August 11, 2010 Share Posted August 11, 2010 (edited) Högerklicka på den låsta mappen och välj egenskaper -> Säkerhet och ge "Autentiserade användare" rättighet till den. Edit.. Oops.. var visst lite sen Edited August 11, 2010 by Venoms Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yoyo Posted August 11, 2010 Author Share Posted August 11, 2010 Ja men så klart, visst har jag försökt få igång hemmagrupp, men misslyckats.. men där är svaret och lösningen. Tack så mycket för svaren allihop! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts