Gå till innehåll

Acer Aspire 3203 bootar ej


Hans42

Recommended Posts

Jag hade min desktop igång för backup ett antal timmar medan jag var hemifrån. Vid hemkosten var skärmen svart och datorn hade hängt sig. Omstart genom att bryta 220 V. Datorn var väldigt slö och efter ett par omstarter så var den nästan död. Dvs den snurrar igång, och piper till var 30:e sek ungefär, men sedan händer inget. CPU-fläkten snurrar, men kan det vara så att CPU blivit överhettad och lagt av?

Inget fel på HDD som jag nu tagit ur för att rädda data.

Något tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligt RAM-problem... kolla så minnena sitter som dom skall, Kanske testa med ett åt gången om du har fler. Försök sedan boota på Windows7-DVD´n eller recovery-cd, vilket du nu har, och kör ett minnestest ifrån reparationskonsollen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 4 st 2Gb minnen och dom sitter som dom skall. Recoveryskivan går inte igfång.

Vad händer? Blir det samma som när du startar vanligt?

Om det skulle vara så att CPU blivit skadad pga överhettning, hur skulle det yttra sig?

Omöjligt att svara på, det beror helt på hur skadad den är, men rent generellt kan sägas att det är ytterst sällan CPU går sönder. Det finns spärrar i BIOS som stänger ner datorn när det blir för varmt, och då hade du kunnat starta den igen så fort den svalnat lite... även om det inte hade blivit långvarigt.

Har du provat med en minnesmodul åt gången? Lämna kvar den som sitter i Slot 1 och ta bort dom andra... byt sedan och försök igen!

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, då kan vi nog utesluta minnesfel! Eftersom du inte heller får igång den på recovery-cd, så gissar jag fel på antingen PSU eller någon komponent på moderkortet... svårt att undersöka utan testutrustning.

Edit:

Kommer du in i BIOS?

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag kommer överhuvudtaget int in någonstans, eftersom datorn inte startar upp. HDD snurrar etc, men det är som om något fattas, sätter stopp helt enkelt.

Trist eftersom jag var hyfsat nöjd med datorn. Jag får väl köpa en byggsats, alternativt köpa nytt moderskort, sedan kanske PSU, CPU etc tills jag har en fungerande dator. Kan det vara en rimlig väg? Frågan är vad man skall börja med för komponent.

Eller köpa en byggsats från någon leverantör typ Komplett etc?

Nu åker jag bort till imoprgon kväll och försöker glömma eländet :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte "låna" en PSU någonstans, för att testa? Jag hade nog tagit det i den ordningen i alla fall... PSU först, sedan moderkort. Du kan ju börja med en okulärbesiktning av moderkortet, trots att det känns lite för nytt... kolla kondensatorerna (små runda burkar) runt processorn. Ser det ut som om dom har läckt? Brukar synas som brunaktig beläggning på/runt kapseln.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak till. De fyra minnen som sitter i burken har beteckningen:

2GB.2xR8.PC2-6400U-666-13-E1.800

MM098272AG.X2

Är de DDR2-minnen eller vad skall man matcha dem till om jag köper nytt mainboard om det inte funkar med ommontering av CPU och byte av PSU?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gammal är datorn? Man kan ju pröva med att reklamera ända tills datorn blir 3 år.

Datorn är köpt 28 dec 2009, men jag har ju öppnat den och monterat in extra hdd, usb etc, och det lär väl sabba möjligheten till att utnyttja garanti.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Garanti och reklamation är i och för sig olika saker, men datortillverkaren lär väl skylla på dig i ett sådant läge så det blir svårt att få igenom reklamationen. Kan det vara nätaggregatet som inte orkar med eftersom den nu ska försörja mer än det var tänkt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har beställt och hämtar nytt nätaggregat i morgon. Hoppas att det hjälper.

Hur är det med socket AM2, AM2+ och AM3? Är de kompatibla med varandra? Ifall jag behöver gå så långt som att köpa nytt moderskort.

- - - - - -

Jag fick denna informativa länk ang AM2 etc

http://smart.idg.se/topic/48399-amd2-socket-eller-amd2/

Redigerad av Hans42
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hemma igen och har kollat vad som står på min CPU: AMD Alhton II ADX 24 OOCK2300. Vad kan det vara för socket? AM2, AM2+ eller AM3? Jag fick ingen användbar dolumentation när jag köpte min ACER M3203Athlon 240.

Redigerad av Hans42
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag skaffat pasta och monterat om CPU, men ingen skillnad.

Jag köpte även ett nätaggregat 500W ATX12V 2.2 men det skulle jag inte ha gjort. För det är ju andra kontakter, dvs mainboardkontakten är mindre och han bara 20 stift och mitt gamla har 24. Så det passar inte. :(

Vad gör jag? åker till Webhallen igen och tar med min gamla PSU för att försäkra mig om att få ett som passar. Eller är det lika bra att köpa ett moderskort som passar PSU ATX12V 2.2?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...