Gå till innehåll

Aktivering av Win7 Ultimate


lellec56

Recommended Posts

Jag har läst ang förlängning av aktiveringsperiod här på forumet och testat det, men det verkar inte fungera om man har en sk skarp version av Win7, stämmer det eller har jag gjort ngt fel? Jag har provat med kommandot slgmr -rearm med mera.

Ett annat problem som uppkommit är det att jag vill installera Win7 på en Seagate 1,5tb disk som det inte finns ngt på enligt diskhanteraren, men när det ska installeras så säger den att det inte går att installera på den här partitionen för det saknas ngn drivrutin för disken.

Kan man komma runt det om man installerar det innifrån Win7 om denna disk ligger som andra disk?

Kan det vara ngt med chipsetet på moderkortet, vilket är ett asrock k8 upgrade med 2Gb minne?

Hoppas på hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommandot skall vara slmgr /rearm, och det måste köras från ett kommandofönster med administratörsbehörighet. Vill du sedan kolla hur mycket tid som är kvar kan du köra kommandot slmgr /xpr.

Vad gäller hårddisken så kan det hända att ditt moderkort helt enkelt inte stöder så stora diskar som 1,5 TB. Gå till datorns/moderkortets hemsida och kolla om det finns några drivrutiner eller BIOS-uppgradering som möjligen kan tillföra ett sådant stöd.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst ang förlängning av aktiveringsperiod här på forumet och testat det, men det verkar inte fungera om man har en sk skarp version av Win7, stämmer det eller har jag gjort ngt fel? Jag har provat med kommandot slgmr -rearm med mera.

Inte för att jag riktigt förstår varför man INTE skall aktivera W7 med en gång när man väl har en giltig licens, för det är väl det du vill? Jag skall därför inte uppehålla mig vid den punkten.

Ett annat problem som uppkommit är det att jag vill installera Win7 på en Seagate 1,5tb disk som det inte finns ngt på enligt diskhanteraren, men när det ska installeras så säger den att det inte går att installera på den här partitionen för det saknas ngn drivrutin för disken.

Kan man komma runt det om man installerar det innifrån Win7 om denna disk ligger som andra disk?

Kan det vara ngt med chipsetet på moderkortet, vilket är ett asrock k8 upgrade med 2Gb minne?

Hoppas på hjälp.

Skall man tolka det här som att du har en ny ren hårddisk som du satt in som förstahårddisk i din dator? Vad jag brukar göra är att jag ser till att Windows formaterar hårddisken under avancerade alternativ före installation.

Skulle det vara vara som så att du har en C: hårddisk (första hårddisk) redan och vill ha dual boot på datorn så kan ju just ditt problem bero på att hårddisk 1/ hårddisk C inte har utrymme att skapa recoverypartitionen. Kan det också vara som så att du inte har kontakt med NÄTVERKET och Internet och att det är där det egentliga problemet ligger?

Du har frågat ganska allmänt så det är svårt att ge några definitiva svar på ditt/dina problem. Om du kan beskriva vad du gör och vad för felmeddelanden som du får upp när det installationen avbryts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta att jag skrev fel, jag menade givetvis slmgr -rearm och det har körts från kommandotolken med adminbehörighet men aktiveringstiden blir inte annorlunda för det, kan det vara så att perioden måste gått ut innan man kan ändra? Enligt tidigare inlägg på forumet så ska man kunna se perioden med kommandot slmgr.vbs -dlv, gäller det bara trialversion?

Ang disken, så tycker jag att det är konstigt, man kan se den i datorns diskhanterare och initiera den där samt formatera men det kanske inte är samma sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att perioden måste gått ut innan man kan ändra?

Nej, men du förbrukar antalet återställningar för var gång du kör kommandot. Det kan bara användas 3ggr.

Enligt tidigare inlägg på forumet så ska man kunna se perioden med kommandot slmgr.vbs -dlv, gäller det bara trialversion?

Kommandot slmgr.vbs -dlv ger en översikt över div uppgifter om operativsystemet, men det visar inte hur många dagar som är kvar innan aktiveringen går ut... det gör slmgr /xpr.

Ang disken, så tycker jag att det är konstigt, man kan se den i datorns diskhanterare och initiera den där samt formatera men det kanske inte är samma sak.

Mjoo... jag missuppfattade dig här. Jag fick för mig att den inte syntes i diskhanteringen.

Du skulle kunna prova att partitionera disken, med en mindre partition på t.ex 60-80 GB där du installerar operativsystemet, och en större partion på resten som du använder för lagring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att köra "rearm" innan de 30 dagarna har gått ut fungerar alldeles utmärkt... efter de 30 dagarna är det värre. Du har inte angivit produktnyckeln under installationen? I så fall kan det mycket väl vara så att "rearm" inte riktigt vill som dig... inget jag kan bekräfta men jag har en god vän som gjorde just detta... angav produktnyckeln och sen funkade inte alls "rearm"-funtkionen.

Att din disk syns i diskhanteraren är ju inte så konstigt alls. Windows kan ha installerat de nödvändiga drivrutinerna via Windows Update. Jag har samma på två av mina datorer. Disken syns inte under installation men efter första vändan på Windows Update så installeras drivrutiner och efter omstart så kommer den upp som vanligt. Följ e-sons råd att besöka tillverkarens hemsida för lämpliga drivrutiner eller en BIOS uppdatering.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag provade kommandot för att kunna förlänga aktiveringsperioden, det fungerade inte nu får det vara som det är.

Däremot så gick det inte att installera på den hårddisk som jag tidigare skrivit om, även fast jag gjorde en partition på 80Gb, formaterade den så att det inte skulle finnas något, men vid installationen av Win7 så kommer felmeddelandet upp om att det inte går att installera på denna partition pga det saknas drivers, för vad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
  • 4 veckor senare...

Jag har läst ang förlängning av aktiveringsperiod här på forumet och testat det, men det verkar inte fungera om man har en sk skarp version av Win7, stämmer det eller har jag gjort ngt fel? Jag har provat med kommandot slgmr -rearm med mera.

Hoppas på hjälp.

Du skriver du har en skarp version av windows 7. Du skall då kunna ringa MS och få den validerad. Har du betalt för en licens skall du inte behöva aktivera den igen. Du får en ruta med att aktivera ditt windows. klicka på länken och ring upp numret du får här. Svårare än så blir det inte. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...