Gå till innehåll

[Löst] msu-filer


e-son

Recommended Posts

Laddade nyss ner Virtual PC, och fick den i form av en msu-fil. Nu undrar jag varför jag inte kan starta den med sedvanligt dubbelklick, utan måste gå via kommandotolken och wusa.exe?

Vad är det jag har missat, alternativt glömt?

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har svårt att tänka mig att du glömmer... ;)

Hursomhelst så skulle det normalt gå att dubbelklicka filen. Om det inte går kan det vara så att wusa inte tycker att filen passar din dator. Då är alternativet att köra via cmd som du gjort. Om det fortfarande inte skulle funka... ring ms B) jag vet inte mer än så :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag har också för mig att den skall starta normalt, men blev lite osäker nu när den inte gjorde så på ett helt nyinstallerat system. Formatet msu fanns heller inte med i associationslistan. I registret står datavärdet som Microsoft.System.Update.1, och jag har försökt att manuellt associera msu med wusa.exe, men det vill sig inte heller. Det enda som händer är att ett fönster som jag inte hinner se, blixtrar till när jag försöker starta en .msu.

Att det är rätt fil har jag naturligtvis dubbelkollat, och det var som sagt inga problem att starta den via kommandotolken och wusa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skumt.. jag har associerat men det funkar ändå inte. Fick i alla fall fram en felkod...

Det går inte att installera Windows-uppdateringen på grund av felet 2147957505 Det finns ingen inläst MUI-post i resursinläsarens cache.

...faen vet om jag blev så mycket klokare. :unsure:

Edit:

Det kan väl aldrig vara wusa.exe.mui man skall associera till? :unsure:

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inga problem att installera VPC... bara att associera .msu-filer! ;)

Prova det som står i den här länken > http://ipggi.wordpress.com/2008/01/14/msu-windows-update-standalone-installer-missing-association/

Vad jag inte förstår riktigt, det är att .msu verkar mest att ha att göra med uppdateringar, enligt vad jag läste nyss på nätet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är redan testat... otaliga gånger! ;)

Msu är ett format för uppdateringspaket ja.

Prova då att associera till FEL program, logga ut och logga in igen.

Associera till RÄTT program, Violá!

Ett gammalt yrkesknep till windows, det knepet har nog funnits sedan win95' glansdagar. ;):D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag har inga problem med min installation. Det visade sig saknas ett startkommando i registret... varför vet jag inte, men nu är det löst och även msu-filer startar därmed på dubbelklick. :)

Att det saknas ett startkommando i registret...

Det kanske inte låter så allvarligt...

Men man bör nog fundera på varför startkommandot har försvunnit, iallafall. ;):)

Är din dator eftertraktad av de cyberkriminella?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...