Gå till innehåll

Grafikkortsproblem


Recommended Posts

Har som sagt haft problem med mitt grafikkort under kvällen. Det hela började med att jag fick skumma pixelfel på bildskärmen. Och efter det så hade jag 5 gula ränder i rad. Tänkte som så att nu är grafikkortet på väg och paja. Stängde av datorn kopplade loss sladdar flytttade datorn till köksbordet där jag öppnade den. Och såg en massa damm i grafikkortsfläkten. Lossade kortet o tog bort dammet i fläkten. Efter det så testade jag med ett annat liggande PCI-express kort men det var trasigt för det kom ingen bild. Satte tillbaka mitt Nvidia GeForce 8800 GTS kort på 640 mb på sin plats o sen så funkade det. Skulle testa ett spel som test o efter en stund så fick jag grafikfel direkt en massa konstiga streck o pixelfel spelet kraschade bilden blev svart. Vore tacksam och veta om ni vet vad det är för fel. Kan det vara GPU:n som blir för varm. Kanske vore enkelt med att byta grafikkortsfläkt om det går med mitt grafikkort.

//DAson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kortet har jag fått av en kompis förra året o han hade 2 såna i sin dator men det ena gick sönder. Så det är som du säger det är nog på väg och gå sönder! Ska lugna mig ett tag med o spela eftersom detta uppstår har fått grafikfel förr men inte så här allvarligt. Ett nytt kort är nog kanske värt eller en bättre grafikkortsfläkt och sånt är inte jag så bra på. Här är en länk på hur kortet ser ut: http://www.mvktech.net/images/reviews/gw88gts/gwgts-box-bg-06.jpg

//DAson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det finnas speciella Gainward drivrutiner för mitt Grafikkort. Hade drivrutiner innan som var version 197.45 Windows 7 x64 kan dem ha varigt felaktiga tro som kan ha orsakat värmeproblemet?

//DAson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissar nog på att fläkten är för undermålig och att kortet således ger upp i rask takt... Det är inte den bästa kvaliteten på grafikkortsfläktar på Gainward-korten. En ny fläkt kyler bättre, ger tystare dator och framförallt bättre prestanda.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Grafikkortet är ju rätt gammalt vet inte exakt vilket år det kom ut på marknaden. Kanske står på kartongen där den låg i. Fick veta att det kostade att köpa det kostade 3500:- grafikkortet fick jag som sagt av en kompis förra året! Grafikkortet är från 2006.

//DAson

Redigerad av DAson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker också det låter som värmeproblem. När du hade grafikkortet ute skruvade du av plastkåpan och blåste ordentligt rent mellan kylflänsarna också? Där kan nämligen sätta sig rejält med damm med tiden och då hjälper det inte hur bra fläkten än snurrar. Kompressor, tryckluft på burk eller bara ett sugrör att blåsa i (inte suga och inte spotta ;)) brukar funka bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligen behövs ny bättre fläkt googla eller kolla på kylning på olika internet data affärer. Inte speciellt svårt byta heller men det kan också vara så att ditt kort blivit skadat av denna dåliga fläkt redan kanske....

Det står vilka kort fläktarna är meningen att sitta på

Redigerad av Silenz
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemen kvarstår skulle bara testa med ett icke krävande spel kom inte så långt den började småblinka bilden spelet slutade fungera o sen så kom blåskärmen, så jag tror att det blir ett grafikkortsbyte så snart som möjligt! Försökte komma in i Windows det gick inte det kom blåa ränder och ytterligare en blåskärm.

//DAson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkade bra senare under natten. Nu när jag startade i eftermiddags så gick allting bra tills det var värre med fel. En massa konstiga tecken, blåa o gula ränder och blåskärmar i följd hinner inte o se vad det är för felkoder.

Sitter och skriver detta inlägg på en annan dator hemma har fler än en.

//DAson

Redigerad av DAson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade på hemsidan du länkade till JimmyJazz och det ser ut som exakt samma grafikfel som på bilderna på den hemsidan. Jag känner igen grafikfelen väl.

//DAson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite svårt o trycka in F8 i det läget för Moderkortets bootläge ligger på just F8. Kör tillfället på det inbyggda grafikkortet på Moderkortet men bara för enkla saker och inga spel inte förräns jag byter ut det nuvarande kortet.

//DAson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...