Gå till innehåll

NTLDR saknas och även systemfiler


Shultono

Recommended Posts

Efter att ha fått meddelandet NTLDR saknas har jag demonterat HD:n och kopplat in den till min andra dator för att se om HD:n funkar. Det verkar som HD:n är okey. Alla kataloger och filer finns kvar.

Till det olyckliga:

Både "NTLDR" och "NTDETECT" samt systemfilerna "IO", "MSDOS" och andra filer i Rotkatalogen fattas. Vad jag förstår så kan man kopiera både "NTLDR" och "NTDETECT" till Rotkatalogen.

Min fråga: Hur överför man systemfilerna "IO", "MSDOS" och andra filer som behövs till Rotkatalogen?

Tacksam för all hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan boota/starta på din windows xp-cd och köra en reparation.

Tack för ditt svar. Jag kan inte köra reparation på min XP-skiva.

Jag får 3 alternativ:

* Ta bort befintlig partition

* Skapa ny partition

* F3 Avsluta

Inga av ovanstående alternativ är bra lösning för mig, för att jag vill behålla

all min data och program kvar.

Jag uppskattar fler möjliga alternativ för lösning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag experimenterat med att kopiera alla filer i Rotkatalogen (NTLDR","NTDETECT","IO", "MSDOS" m.m.)från min andra dator till HD:n och installerat HD:n tillbaka i den havererade datorn och startade. Datorn börjar starta Windows utan några problem samt körde "sfc /scannow" där datorn kunde återställa saknade .dll filer. Men till min förvaning så har alla filer i mina dokument och på skrivbordet försvunnit, det verkar som om de är raderade.

Kan någon hjälpa mig med att rekomendera en bra program som kan återställa/återskapa dessa förlorade filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag experimenterat med att kopiera alla filer i Rotkatalogen (NTLDR","NTDETECT","IO", "MSDOS" m.m.)från min andra dator till HD:n och installerat HD:n tillbaka i den havererade datorn och startade. Datorn börjar starta Windows utan några problem samt körde "sfc /scannow" där datorn kunde återställa saknade .dll filer. Men till min förvaning så har alla filer i mina dokument och på skrivbordet försvunnit, det verkar som om de är raderade.

Kan någon hjälpa mig med att rekomendera en bra program som kan återställa/återskapa dessa förlorade filer.

Trevligt systemet startade upp igen:)

Ett + också för genomgången med System filsgranskaren sfc.

Helst bör man alltid låna nya filer från installationsskivan, anar att detta kan vara en anledning till varför vissa filer nu efteråt har försvunnit. Vanligtvis brukar platser som skrivbordet bli tomma efter ominstallation/reparation av Windows.

Troligt att filerna kan återskapas med lämpligt Recovery program.

Men se till så du INTE installerar något eller gör några andra förändringar inne i det skadade systemet dessförinnan. Kan rekommendera en sk Live CD som datorn startas med in till Ram minnet istället för in till hårddisken. Gör därför alla förberedelser på den andra datorn när CD'n hämtas ner från nätet, bränns med brännarprogram etc.

Man kan med fördel använda Hiren's boot CD som innehåller en handfull olika återställande program, finns mer & läsa i följande länk.

http://www.hirensbootcd.net/cd-contents/138-hbcd-111.html

Dessa är också mestadels helt kostnadsfria, bara välja & vraka & testa :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Scavenger är ett bra program.

Fast om du skrivit över den tidigare katalogen med filer från den andra när du kopierade över så får du troligtvis inte tillbaka något.

En fråga: Kopierade du över hela kataloger eller bara systemfilerna från root från din andra dator?

Om du högerklickar på "Mina dokument" -> Egenskaper och kontrollerar sökvägen till katalogen, den kanske har ändrat sig när du kopplade in hårddisken i din andra dator även om det är långsökt. Om du vill, kan du trycka på "Återställ standardvärden" eller liknade, för att få sökvägen till standard och kontrollera därefter innehållet.

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör inte Windows något mer från hårddisken där det verkar ha försvunnit filer, eftersom det är stor risk att filer blir överskrivna, utan stoppa in hårddisken igen i den andra datorn.

Har du kollat direkt med Utforskaren i "Documents and Settings" om det finns några av de saknade filerna där?

Här är tre gratis filräddningsprogram som IDG har testat: http://www.idg.se/2.1085/1.141401

Ett annat gratis: http://www.piriform.com/recuva

Ibas rekommendation (återställer bara en fil gratis, men man kan se allt vad den kan återställa): http://www.ibas.se/ontrack-datarecovery/easyrecovery/

Ett tips till på betalprogram: http://www.idg.se/2.1085/1.205239/dataaterstallning-for-den-efterkloke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förtydligande:

Du bör med andra ord absolute inte skriva något nytt till den krånglande disken.

Inte installera några nya program eller spara filer på denna disk.

Om detta görs finns risken att den gamla lagrade datan som saknas blir överskriven.

Själv brukar jag alltid använda Hiren's boot CD just för den innehåller väldigt många bra program för många tänkbara situationer som kan uppstå med fel i mjukvaran eller för undersöka fel i hårdvaran. Finns en mängd benchmark testare för kontrollera minnen & hårddiskar bl.a, allt sammlat i samma CD, enkelt och behändigt.

Kör några tester i lungn & ro, inte omöjligt hårddisken eller moderkortet kan ha någon skada som orsakat att filerna pajade även om vi nu får hålla tummarna för att det var bara systemet som råkade bli korrupt.

När datorn ändå är öppen, passa på & rengöra elektroniken :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...