PCGuiden Posted October 31, 2010 Share Posted October 31, 2010 Vilket packningsprogram tar minst kraft från datorn vid packning respektive uppackning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jarru Posted October 31, 2010 Share Posted October 31, 2010 Tjaaa-a ,, 7-Zip ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted October 31, 2010 Share Posted October 31, 2010 Vilket komprimeringsformat, vilken komprimeringsmetod och vilken komprimeringsgrad? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PCGuiden Posted October 31, 2010 Author Share Posted October 31, 2010 använder 7zip nu men det verkar ta en massa kraft av burken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted October 31, 2010 Share Posted October 31, 2010 Det beror mer på komprimeringsformat, -metod och -nivå, än på vilket program som används. Väljer du zip och nivån Snabbaste, tar det inte mycket kraft, men filerna blir heller inte så små Väljer du 7z och nivån Ultra, tar det förstås mycket kraft, och filerna blir smärre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PCGuiden Posted October 31, 2010 Author Share Posted October 31, 2010 När jag skall packa upp då hur skall jag då ställa in i 7zip ... det får gärna ta mer tid om datorn jobbar mindre pga det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Opptokoppter Posted October 31, 2010 Share Posted October 31, 2010 Brukar köra med WinRAR på mina egna datorer, ett smidigt program i mitt eget tycke. Körde för ett tag sedan en upp-packning på en nedladdad setup på ungefär 6MB. Verkade hur bra som helst innan jag satte igång..Visste dock inte den riktiga storleken. Säger bara..KGB -> 1 dygn senare Poff ->1GB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted October 31, 2010 Share Posted October 31, 2010 När man packar upp är det inte mycket att välja på, endast CPU-prioritet Det är vid packning man kan välja hur kraftkrävande det skall vara att packa och packa upp! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LJ52 Posted October 31, 2010 Share Posted October 31, 2010 Jag använder 7-Zip med standard inställningar , tycker inte alls att det tar nån större kraft av datorn. Packade nyss upp en windows 7 32 bit ISO. Eftersom vi har liknande dator kan det ju vara intressant. CPU ökade bara med ca 3 % Ram minnes användning ökade med ca 600 Mb Tid 3 min. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicklas Posted October 31, 2010 Share Posted October 31, 2010 Jag kör med 7zip och märker inte direkt att det drar processorkraft. Däremot kan det ju gå slött om man försöker göra något annat samtidigt med de hårddiskar som är involverade i upp/ner-packandet. Speciellt om det är externa USB diskar kan jag tänka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts