Gå till innehåll

Köpa ny processor


Recommended Posts

Hejsan jag hoppas att jag har postat detta rätt arrnas för ni placera denna tråd rätt.

Jo det är så att jag har en datalåda som är ca 3,5år gammal fujitsu siemens datalåda som jag ny tänkte köpa en ny processor till.

Den processor som sitter monterad ínuti datalåda idag är en AMD Sempron 1800MHZ 3400+ den sitter monterad på ett modekort från Ausus M2R-FVM det är vad jag får fram som moderkortsnamn enligt Everest.

Den processorn jag har tittat på är en AMD AM3 Sempron 140 2,7GHZ 1mb (40w) boxed.

det är här jag behöver eram hjälp kan jag monterar denna processor på mitt moderkort? eller ni har förslag på processor som jag kan montera som passa. Ska ha den till att spela tunga spel på. Sen kolla film på.

Skulle bli tacksam för alla svar som jag får. Ni får säga till om ni behöver fler uppgifter om moderkortet för Everest var väldigt begränsad med info om modekortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller hur processorer passar på moderkort så är jag inte den man ska prata med. Jag har aldrig bytt en processor. Men jag kan vad namnen står för. Sempron är för dom som bara ska sufa eller film, det är motsvarigheten till Intel® Celeron®. AMD Athlon är för dom som ska spela spel och det är motsvarigheten till Intel® Core 2 Duo

Redigerad av Teodor
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den processorn passar inte på dit moderkort.

Den klarar Socket AM2, Athlon 64/X2 (maximum 6000+)

Så du ska leta efter en am2 cpu. Den har inte stöd för att köra am3 cpu alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej. jag hittade denna AMD Sempron processor LE- 1300 hos www.sdbdata.se det är en AMD2 processor dock en sempron och ingen athlon som du skrev om. Ifall du har tid om du är villig kan du hjälpa mig att leta efter en bra processor som passar mitt mordekort ska mest använda den till att köra tunga spel med..

tack på förhand Tommy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker faktiskt det verkar lite dumt att lägga pengar på en ny processor till den datorn, tror inte skillnaden är värd pengarna. Tycker du borde köpa ett helt uppgraderingspaket med moderkort, processor och minne istället. Men jag vet inte hur din fujitsu låda är att bygga i, kanske har speciallösningar. Ett nytt grafikkort är ett måste också och då kanske även en ny starkare nätdel med rätt kontakter behövs. Det kostar tyvärr en hel del om man ska hänga med och kunna lira de modernaste tunga spelen, en 3,5 år gammal färdigdator är inget bra utgångsläge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan jag hoppas att jag har postat detta rätt arrnas för ni placera denna tråd rätt.

Jo det är så att jag har en datalåda som är ca 3,5år gammal fujitsu siemens datalåda som jag ny tänkte köpa en ny processor till.

Den processor som sitter monterad ínuti datalåda idag är en AMD Sempron 1800MHZ 3400+ den sitter monterad på ett modekort från Ausus M2R-FVM det är vad jag får fram som moderkortsnamn enligt Everest.

Den processorn jag har tittat på är en AMD AM3 Sempron 140 2,7GHZ 1mb (40w) boxed.

det är här jag behöver eram hjälp kan jag monterar denna processor på mitt moderkort? eller ni har förslag på processor som jag kan montera som passa. Ska ha den till att spela tunga spel på. Sen kolla film på.

Skulle bli tacksam för alla svar som jag får. Ni får säga till om ni behöver fler uppgifter om moderkortet för Everest var väldigt begränsad med info om modekortet.

Datorlådan du har från FujitsuSiemens har förmodligen, dock inte säkert, för små mått för en uppgradering av ett eventuellt grafikkort, du behöver ett bättre grafikkort än ett som är 3.5 år gammalt för att spela dagens spel på mediokra inställningar. Du får inget nöje i ditt spelande annars, till grafikkortet kommer du behöve en starkare nätdel, misstänker att den du har nu ligger någonstans på 350-400W på sin höjd.

Att köpa en ny processor till annars så gammal hårdvara kommer inte ge dig den kraft du längtar efter till dina nya spel, tyvärr.

Spara istället ihop till en budget på ca 7000:- och beställ exempelvis från www.inet.se där talar vi om enskila komponenter som du sedan får monterade av www.inet.se eller monterar själv, hemma. Du sparar en slant på att göra det själv. Känner du dig osäker på vad du behöver så kan du skriva ner vilka spel du kommer att spela, vilka program du kommer att använda, så ska jag plocka ihopa ett par paket till dig så du ser skillnaden.

Hälsn

EDIT, glömde bort att forumet SweClockers har en underbar tråd där två personer med nickname CatchMe&xJom knaprar ihopa 4st AMD och 4st INTEL paket varje månad.

Du finner deras tråd här, http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad/706709-basta-datorpaketen-5-10k-uppdateras-1-2-ganger-i-manaden/

Paketen finns på första sidan med direkta länkar samt så kan du diskutera med dom i tråden om vad dom tycker. /om du inte nöjer dig med hjälpen du får här.

Redigerad av nasarf
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...