Gå till innehåll

Fel vid installation [LÖST]


theswede

Recommended Posts

Skall du nedgradera så måste du först byta bootloader, från Vista till XP, och för det behöver du en Vista-skiva. Det går bra med en Recovery-CD om du inte har någon Vista-DVD.

Boota alltså på vista-skivan och gå till reparationskonsollen. I konsollen skriver du...

x:\boot\bootsect.exe /nt52 ALL /force

...och trycker Enter! X byter du ut mot dvd-spelarens enhetsbokstav.

När det är klart byter du ut Vista-skivan mot XP-skivan och startar om. Har du gjort rätt skall det nu inte vara några problem att få igång XP:s installtionsprogram... möjligen kan du behöva sata-drivrutiner för din dator.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall du nedgradera så måste du först byta bootloader, från Vista till XP, och för det behöver du en Vista-skiva. Det går bra med en Recovery-CD om du inte har någon Vista-DVD.

Boota alltså på vista-skivan och gå till reparationskonsollen. I konsollen skriver du...

x:\boot\bootsect.exe /nt52 ALL /force

...och trycker Enter! X byter du ut mot dvd-spelarens enhetsbokstav.

När det är klart byter du ut Vista-skivan mot XP-skivan och startar om. Har du gjort rätt skall det nu inte vara några problem att få igång XP:s installtionsprogram... möjligen kan du behöva sata-drivrutiner för din dator.

Det fungerar inte. Det står bara "the system cannot find the drive specified"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fungerar inte. Det står bara "the system cannot find the drive specified"

Du måste ändra X mot den enhet som är din DVD-enhet. Testa olika, då det inte är troligt att den har samma enhetsbokstav som inne i Windows!

Testa d: (enter) och sedan Dir... då ser du om innehållet i katalogen stämmer överens med dvd:n. Sen fortsätter du så tills du hittar rätt...

e: (enter) Dir

f: (enter) Dir

osv osv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med felmeddelandet "the system cannot find the drive specified" kan man utgå ifrån att bootloadern nu är rätt. Nu är det sata-drivrutiner som saknas.

XP-installationen känner inte igen sata-hårddiskar utan att man tillför drivrutiner i inledningsskedet av installationen. Nyare moderkort brukar dock ha en biosfunktion för att fixa detta. Annars får man ladda ner sata-drivrutin och tillföra från diskett... men det kräver förstås diskettläsare.

Många gånger fungerar det också med en XP-skiva som har Servicepack 3 integrerat.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med felmeddelandet "the system cannot find the drive specified" kan man utgå ifrån att bootloadern nu är rätt. Nu är det sata-drivrutiner som saknas.

XP-installationen känner inte igen sata-hårddiskar utan att man tillför drivrutiner i inledningsskedet av installationen. Nyare moderkort brukar dock ha en biosfunktion för att fixa detta. Annars får man ladda ner sata-drivrutin och tillföra från diskett... men det kräver förstås diskettläsare.

Många gånger fungerar det också med en XP-skiva som har Servicepack 3 integrerat.

Okej, har ingen diskettläsare. "Nyare moderkort brukar dock ha en biosfunktion för att fixa detta", mitt dator är relativt ny (något år gammal) så då har den väl förhoppningsvis ett modernt moderkort....hur ser den biosfunktionen ut då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med felmeddelandet "the system cannot find the drive specified" kan man utgå ifrån att bootloadern nu är rätt.

Precis så står det om man anger fel enhetsbokstav för x:\boot\bootsect.exe /nt52 ALL /force

Felmeddelandet som anges (the system cannot find the drive specified) kommer väl inte under installationen?

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, har ingen diskettläsare. "Nyare moderkort brukar dock ha en biosfunktion för att fixa detta", mitt dator är relativt ny (något år gammal) så då har den väl förhoppningsvis ett modernt moderkort....hur ser den biosfunktionen ut då?

Du har en modern dator ja. Gå in i bios och disabla AHCI, så slipper du storagedrivers.

I vissa BIOS kan AHCI heta nåt annat, minns inte exakt nu, men använd fantasin där och kolla runt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, har ingen diskettläsare. "Nyare moderkort brukar dock ha en biosfunktion för att fixa detta", mitt dator är relativt ny (något år gammal) så då har den väl förhoppningsvis ett modernt moderkort....hur ser den biosfunktionen ut då?

På en ett år gammal dator, så har dessa alltid stöd till att hämta "maten" från USB-sticka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Manneman har naturligtvis rätt, jag har blandat ihop felmeddelandet med det man får vid avsaknad av sata-drivrutin... ber om ursäkt för det!

Du måste alltså köra kommandot "x:\boot\bootsect.exe /nt52 ALL /force" igen, där du byter ut x mot spelarens enhetsbokstav. Börja med D och fortsätt uppåt i alfabetet tills datorn accepterar kommandot utan felmeddelande... då är det dags att byta till XP-skivan och starta om.

Nu kan det fortfarande hända att XP inte hittar disken, och då är det alltså dags för ovannämnda ändring i bios. Vill du ha hjälp att hitta exakt vilken inställning som måste ändras, får du tala om vad du har för dator (märke och produktnamn finns på baksidan), så att man om möjligt kan ladda ner en manual.

Sata-drivrutin på usb-minne, som mario nämner, kommer inte att fungera då XP:s installationsprogram endast accepterar diskett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sata-drivrutin på usb-minne, som mario nämner, kommer inte att fungera då XP:s installationsprogram endast accepterar diskett.

Det handlar inte om "diskett" som du skriver om, det handlar om att XP har en default sökväg till A: -drive

Jag lade in storagecontroller sata/raid på en Dell samt FujituSiemens så sent som förra veckan.

Den hitta USB som a: vid F6 uppstart.

Sedan finns det många datorer som är spärrade att ta emot "XP", det finns även de fabrikat som senare bjudit på denna issue via biosbyte.

Några i Amilon -serien har släppt bios för downgrade till XP te.x.

Allt ovan är inget jag gissar. Jag vet.

Redigerad av mario
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlar inte om "diskett" som du skriver om, det handlar om att XP har en default sökväg till A: -drive

Jag lade in storagecontroller sata/raid på en Dell samt FujituSiemens så sent som förra veckan.

Den hitta USB som a: vid F6 uppstart.

Jag kanske borde skrivit diskettläsare (A:-drive) istället, men jag tror alla förstod vad jag menade.

Det är säkert som du säger, fast jag har själv aldrig lyckats få en XP-installation att hitta storagecontroller på usb. Å andra sidan är detta inget jag håller på med dagligen och möjligheten kanske inte har funnits på dom burkar jag har stött på, och numera uppgraderar jag vista-burkar till W7, snarare än nedgraderar till XP. Min "reservplan" har dock varit att vid behov bränna en ny XP-skiva med rätt drivare integrerad.

Hur som helst är ju AHCI-inställningen i bios det första man bör undersöka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...