Gå till innehåll

Det blev inte mer minne...


Beardo

Recommended Posts

Jag kollade nyss i kontrollpanelen för System och Minnes information. Där står det 4Gb installerat, men bara 2,93Gb tillgängligt. Jag trodde man fick tillgång till allt installerat minne med 64-bit versionen. Eller är det jag som missförstår informationen?

Jag har Windows 7 Home Premium 64-bit och 2x2GB Minnen installerat. I BIOS står det 3GB tillgängligt. Något stämmer inte vad jag förstår. Eller måste jag uppdatera mitt BIOS för att erhålla mer minne?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Windows 7 Home Premium 64-bit och 2x2GB Minnen installerat. I BIOS står det 3GB tillgängligt. Något stämmer inte vad jag förstår. Eller måste jag uppdatera mitt BIOS för att erhålla mer minne?

Du skriver hur mycket minne du har tillgängligt men du får ju kontrollera vad du har totalt.

Öppna aktivitetshanteraren (ctrl-alt-delete) och välj "Starta aktivitetshanteraren" och välj Prestanda". Tii vänster i detta fönster får du info om ditt minne("Fysiskt minne"). Totalt, tillgängligt osv.

post-1361-0-90098300-1294329456_thumb.pn

Redigerad av fredde
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står totalt fysiskt minne 3007Mb.

Cachelagrat 1200Mb

Tillgängligt 1199Mb

Ledigt 41Mb

Men stapeln för minne under Processoranvändning visar 1,75Gb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tittade efter i BIOS men hittade ingen inställning för 32 eller 64-bit. Kanske dags att uppdatera BIOS? Jag har Asus P5B moderkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag uppdaterat min BIOS från ver.1803 till 2101. Men jag ser ingen skillnad i BIOS, allt ser ut som förrut. Hittar ingen inställning för remapping eller liknande. Tack i alla fall :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag uppdaterat min BIOS från ver.1803 till 2101. Hittar ingen inställning för remapping eller liknande.

Det finns ett nyare BIOS, version 2104.

Om du följer beskrivningen på följande site, ser du då inställningen för Memory Remapping?

http://www.ehow.com/how_7197900_enable-memory-remapping-asus-p5b.html

Skriv msconfig i Kör -> Systemstart -> Avancerade alternativ. Om du bockar i Högsta mängd minne, vad står det då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjärtligt tack, japanmannen!!

Jag gjorde som det beskrevs på sidorna, nu fungerar Windows 7 perfekt med 4Gb minne installerat och tillgängligt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...