Gå till innehåll

Hur stor SSD behöver jag


Recommended Posts

Jag tänkte lägga in en SSD disk i min laptop men vet inte hur stor disk jag behöver.

Hur kollar jag hur mycket plats mitt system tar just nu?

En gissning jag har är att jag tar storleken på C: och drar av användarmappen, kan det stämma?

I så fall: Min C: har 228Gb totalt i sig, Användarmappen är på 171Gb Då borde mitt system ta 57Gb. Tänker jag rätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessvärre är ju SSD-diskar rätt dyra fortfarande, speciellt 2,5"-varianten, det ser du på länken.

Jag har just nu 82GB ledigt av de 148GB som det blir efter formatering. Av de 66 som gått åt står c.\Users för 29, dvs 37GB har gått åt för systemet och alla applikationer.

Nu har inte jag så värst många apps, men de vanligaste (Anti-virus, Office 2010, iTunes, bokföring, pdf-läsare mm).

/G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skall man dra bort användarmappen det förstår jag inte riktigt

jag har en 80 GB med office pro och photoshop installerat och lider inga utrymmeskrav

har allt viktigt på extern disk

Redigerad av PCGuiden
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, det verkar som ni inte riktigt läst frågan.

Hur ser jag i min dator hur mycket plats mitt system tar, Alltså win7 och alla program utom mina egna bilder och dokument?

Användarmappen tar jag bort pga de 165Gb bilder som ligger där, dom får väl knappast plats på en 80Gb disk :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklicka på C:

Det som är inringat är OP + Användarmapp/ Office 2010/Photoshop CS5/

Bilderna behöver man ju inte ha där om du nöjer dig med en 80 GB

post-9713-0-56277500-1295117450_thumb.pn

Redigerad av PCGuiden
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Isåfall är du nog på rätt spår, men inte heller där kan vi ju svara säkert eftersom vi inte vet vad mer du har på din disk. T.ex kanske där är kataloger direkt på C:\ som innehåller spår från installationer och dylikt som du inte heller skulle behöva räkna med, C:\ATI\ är en typisk sådan. Har för mig att även MS Office gör en liknande katalog som bara är till för att man ska slippa sätta i CD'n vid uppdateringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte heller nödvändigt att installera program på C:, det brukar ju gå bra att välja att installera dem på en annan hårddisk under installationen.

Stämmer helt. Fast gör man inte det försvinner ju lite av vitsen med att ha en SSD. Dessutom är där ju ofta bara plats till en hårddisk i laptops så isåfall hade det kanske fått bli på en extern disk vilket kanske inte är att rekommendera av flera anledningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer att skaffa en 120 eller 128Gb ssd, på något sätt som jag inte vet än kommer jag att klona C: efter att jag plockat ut mina dokument med allt vad det innebär.

Jag lägger in klonen på ssd disken, sen gör jag som e-son beskriver här

Jag har kommit fram till MLC eftersom SLC är rasande dyra.

Jag är däremot lite osäker på om det är en 2,5tum jag skall ha i min bärbara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag har nu beställt en ssd 120Gb och undrar lite över tillvägagångssättet.

Så här tänkte jag göra.

Jag har en extern hårddisk och backupprogramvara i den.

1. Jag har tömt datorn från allt utom system och program. det blev då ca 60Gb kvar.

2. Jag kör en fullständig backup.

3. jag installerar min ssd och återställer backupen till den. den är väl typ D: då?

4. startar om och gissar att jag får frågan om vilket operativsystem jag vill starta och startar det på ssdn.

5. raderar det operativet på den "gamla" disken ev. formaterar den.

6. Startar om och önskar att min ssd automatiskt blivit C: allt frid och fröjd!?

Är det så man gör eller har jag missat något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...