Gå till innehåll

Två kärnor verkar ha dött på i7 860


Recommended Posts

Hej!

Jag reagerade häromdagen på att CPU-fläkten gick lite hårdare än vanligt så därför kontrollerade jag temperaturen med programmet CoreTemp. Då upptäckte jag till min stora förvåning att endast två kärnor detekterades istället för fyra. Samma sak om jag kör stresstestprogammet OCCT, där detekteras också endast två kärnor. Windows aktivitetshanterare visar också bara aktivitet på fyra trådar istället för åtta (fyra kärnor med hyperthreading). Detta förklarar säkert den ökade fläkthastigheten eftersom de två kärnor som nu är aktiva visar något högre temperatur än tidgare (ca 35 grader i idle).

Vad kan ha hänt? Har CPU:n gått sönder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ställde frågan för snabbt, då jag efter lite elementär felsökning kom fram till att detta berodde på att jag tidigare hade utfört tipset i denna artikel:

http://tipsomvista.se/windows-vista/avancerade/541-halvera-starttiden-foer-windows-vista.html

Jag hade där valt 4 processorer istället för 8, som ju uppenbarligen är det val man ska använda om man har en Quad Core med Hyperthreading. Detta borde ha stått i artikeln, då det torde vara lätt hänt att göra det misstaget om man slaviskt följer artikeln (eller så är jag osedvanligt klantig). Så vissa kanske plötsligt har halverat den teoretiska maxprestandan på sina datorer efter att ha följt rådet i denna artikel. Det man ställer in här verkar ju inte bara gälla just under uppstarten utan även under drift. Någon som håller med, eller vet bättre?

Redigerad av andreas72
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia,

Frågan är ju vad det där tipset ger egentligen. Om man inte gjort någon inställning av antalet processorer så borde väl alla kärnor användas, eller? Om man däremot ställer in fel värde här så har man däremot sett till att degradera sin dators prestanda utan att man kanske är medveten om det. I mitt fall upptäckte jag det av en slump när jag felsökte varför datorn blivit mer högljudd (i nämnda progam CoreTemp).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har för mig att det där är ett av de tips som brukar listas under vanliga myter i Windows-världen, i alla fall när det gäller XP.

Ja, vad som däremot inte verkar vara en myt är att man får sämre prestanda om man väljer färre antal kärnor än vad man faktiskt har :) Ett farligt tips med andra ord, speciellt med tanke på att många inte heller verkar märka någon förbättring av prestanda när de gör rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...