Gå till innehåll

Java updateringar?


nick

Recommended Posts

:rolleyes: Hej på er.Jag skaffade ny dator för ett tag sen och har problem med Java uppdateringen.Sen jag köpte datorn så måste jag ha fått ett 20-tal uppdateringar för Java?.I början så installerade jag uppdateringarna innan jag började tycka att det verkade mysko med så många,men det spelar ingen roll,nu är där 2 nya som blinkar i aktivitetsfältet så fort jag slår på datorn.Uppenbarligen så fattar inte datorn att uppdateringarna är installerade och jag fattar å andra sidan inte vad jag ska göra åt det.Tacksam för hjälp.Nick. :rolleyes:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta kan du stänga av när du installerar java med följande tillägg i installationssträngen:

JAVAUPDATE=0 AUTOUPDATECHECK=0

Typ denna strängen i kommandopromten:

jre-6u23-windows-i586-iftw.exe -JAVAUPDATE=0 AUTOUPDATECHECK=0

Det ska jag prova.Stort tack på dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså tycker du ska börja med att gå in i kontrollpanelen, lägg till / ta bort program och kontrollera hur många javaversioner du har installerade, och avinstallera ALLA dessa utom den senaste.

Tidigare var det så att installerade versioner staplades på varandra, men nu mera så uppdateras dem gamla versionerna till dem nya, så bort med alla gamla och så borde problemet vara fixat :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Observera att det är viktigt att hålla Java uppdaterad eftersom många skadliga/hackade webbsidor infekterar datorer genom säkerhetshål i gamla Java-versioner. Har man alltså inte automatisk uppdatering igång måste man hålla koll manuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså tycker du ska börja med att gå in i kontrollpanelen, lägg till / ta bort program och kontrollera hur många javaversioner du har installerade, och avinstallera ALLA dessa utom den senaste.

Tidigare var det så att installerade versioner staplades på varandra, men nu mera så uppdateras dem gamla versionerna till dem nya, så bort med alla gamla och så borde problemet vara fixat :)

Hej si3rra.Jag gick in i Program och funktioner,där var 3 Javainstallationer:-1-Java6 Update 15 (64 bit)-2-Java6 Update 22-3-JavaSE Development kit 6 Update 15(64bit).På min förra dator fick jag en Java uppdatering kanske en gång om året,nu har jag minst haft 20 på 4 månader.Det måste ju vara något fel,så många uppdateringar kan dom inte släppa.Nu har jag iallafall trots Cecilias varningar stängt av automatisk uppdatering och får göra det manuellt istället.Stort tack för alla svar.Nick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1-Java6 Update 15 (64 bit)- Avinstallera eftersom det är en gammal version med säkerhetshål

2-Java6 Update 22- Även detta är en gammal version även om det inte finns kända säkerhetshål i den. Update 23 är den senaste-

3-JavaSE Development kit 6 Update 15(64bit) - Avinstallera eftersom det är en gammal version med säkerhetshål. Dessutom är det en version av Java som är gjord för utvecklare (Development) och om du inte håller på med Java-utveckling behöver du ingen Development-version.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1-Java6 Update 15 (64 bit)- Avinstallera eftersom det är en gammal version med säkerhetshål

2-Java6 Update 22- Även detta är en gammal version även om det inte finns kända säkerhetshål i den. Update 23 är den senaste-

3-JavaSE Development kit 6 Update 15(64bit) - Avinstallera eftersom det är en gammal version med säkerhetshål. Dessutom är det en version av Java som är gjord för utvecklare (Development) och om du inte håller på med Java-utveckling behöver du ingen Development-version.

Jaha nu har jag plockat bort alla äldre versioner av Java och installerat den senaste.Ska jag förstå det som så att det faktiskt är normalt med alla dessa uppdateringar från Java på sistone?.Jättetack hursomhelst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har inte kommit några 20 uppdateringar på 4 månader utan bara några stycken. Min gissning är att den automatiska uppdateringen har misslyckats och därför försökt ladda ner samma uppdatering många gånger.

Ja det låter ju logiskt.Vad gör man om man vill ha automatisk uppdatering och det problemet kvarstår?.Nick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"problemet" med dessa "automatiska" uppdateringar är att dem inte är så "automatiska" utan man måste klicka på ikonen vid klockan och köra igenom installationen, den installerar inte sig själv utan att du väljer att göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser bara fördelar med den automatisk uppdateringen även att man måste klicka på iconen och godkänna, precis som med Windows uppdateringar och gamla versioner, tas också bort, per automatik.

Jovisst jag håller med er,och jag vet att jag börjar installationen med att klicka på ikonen/ikonerna som dyker upp nere i aktivitetsfältet.Men det har inte varit problemet,jag har hela tiden fått nya uppdateringsikoner i aktivitetsfältet trots att jag precis har installerat dom nya.Därför är jag inne på Cecilias linje.Efter att ha följt instruktionerna igår om ominstallation så verkar det ha löst sig,inga nya ikoner har dykt upp.Stort tack allihop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med stigande ålder tenderar man att vilja göra det enkelt för sig. Om det beror på lathet eller

ökade empiriska kunskaper ligger i betraktarens ögon att avgöra.

:D

Använder ett program som både kollar senaste Java och avinstallerar den gamla versionen.

JavaRa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med stigande ålder tenderar man att vilja göra det enkelt för sig. Om det beror på lathet eller

ökade empiriska kunskaper ligger i betraktarens ögon att avgöra.

:D

Använder ett program som både kollar senaste Java och avinstallerar den gamla versionen.

JavaRa

Det sistnämnda.Tack för tipset.Nick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...