Gå till innehåll

Det gick inte att validera att Windows är äkta [LÖST]


Kaj

Recommended Posts

Jag har äkta Windows XP SP3 (köpt med egen CD och produktnyckel) sedan många år och det har fungerat alldeles utmärkt med uppdateringar och installationer fram till idag.

Jag får ett meddelande i samband med uppstarten att maskinvaran på den här datorn har ändrats markant sedan Windows aktiverades. Windows måste därför omaktiveras inom 3 dagar.

Men länken fungerar inte om jag klickar på Ja (att jag vill omaktivera).

Jag har inte gjort några maskinvaruändringar eller program installationer, möjligen uppdatering av Microsoft Security Essentials sedan det fungerade senast (igår).

Allt fungerar som vanligt, förutom meddelandet om omaktivering som kommer varje gång jag startar om datorn och att Microsoft Security Essentials varnar om att datorn kan vara oskyddad och rekommenderar mig att köra en valideringskontroll. Valideringskontrollen på Internet (Microsofts hemsida) ger meddelandet "Det gick inte att validera att Windows är äkta".

Jag har kört Microsofts diagnostikprogram som verifierar att jag har rätt produktnyckel (stämmer med CD-skivan).

Jag har kört Microsoft Update, men det stannar vid att valideringen måste genomföras och som inte fungerar.

Är det någon som har ett förslag på lösning av mitt problem? Jag kan inte hitta en tråd i forumet som diskuterar detta med valideringsproblemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ring 020-140 00 15 och du hamnar hos en automatisk röst som hjälper dig igenom processen. Funkar inte det kopplas du till en person som hjälper dig vilket känns troligast då du ej kommer åt aktiveringsprocessen.

Varför detta har hänt kan jag inte svara på. Jag råkade ut för detta hemma hos en vän för inte så länge sedan men koncentrerade mig på vad som hjälpte... inte varför... inte den gången iaf.

Källa: http://support.microsoft.com/directory/worldwide/sv/guides/faq_windows_xp/c01.asp?SD=gn&LN=sv&gssnb=1#c01sc02

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Manneman.

Jag återkommer om jag hittar en orsak och en lösning till problemet. Annars blir det att ominstallera XP med allt det innebär. Jag kan fortfarande ta säkerhetskopior på allt, men vet inte vad som händer om 3 dagar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är klart dom hjälper dig på Microsoft med detta. Det finns ingen anledning att ominstallera för detta. Jag tror nog du skulle kunna ringa nu, fast det är söndag kväll. I alla fall för att testa den automatiska aktiveringen.

Svar på varför? Ja, se vart tråden leder... :)

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ringde MS-supporten och fick en bra hjälp, men vi lyckades ändå inte lösa problemet, men jag fick tips på vilka filer som var intressanta i mitt fall. Under felsökningen kom vi till att jag skulle köra msconfig under Start -->Kör, men det fanns ingen fil. Det problemet löste vi inte då. Jag fick rådet att skapa en ny vpa.dbl genom att döpa nuvarande till vpa.old, vilket inte löste problemet efter omstart av datorn. Här slutade vårt samtal med att jag kanske ska installera om XP.

Jag gav dock inte upp utan fortsatte söka lösningen på nätet. Jag hittade lösningen som blev följande två åtgärder:

1. msconfig som inte fungerade löste sig genom att kopiera av msconfig.exe under C:\WINDOWS\PCHEALTH\HELPCTR\Binaries och klistra in den i C:\WINDOWS\system32. Det fanns ju ingen fil där.

2. under C:\WINDOWS\system32 ändrade jag vpa.dbl till vpa.old och i stället kopierade av vpa.bak och klistrade in den i C:\WINDOWS\system32 samt döpte om den till vpa.dbl.

Startade om datorn och nu fungerar allt igen. Windows är äkta och validerad, vilket den var innan problemet dök upp.

Det måste ha funnits något virus eller så, som gjorde att msconfig-filen togs bort samt att vpa.dbl ändrades i samband med att jag kört ett virusprogram.

Man lär så länge man lever och min gamla dator med XP får leva ett tag till, tillsammans med den nya som har Windows 7.

/Kaj

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det måste ha funnits något virus eller så, som gjorde att msconfig-filen togs bort samt att vpa.dbl ändrades i samband med att jag kört ett virusprogram.

Ett högst rimligt antagande för att inte säga troligt, och därmed har du ingen aning om vad mer för ohyra som kan finnas i datorn... eller vad som mer kan ha tagit skada. Jag hade absolut övervägt ominstallation, trots att det nu verkar fungera hjälpligt. Eller åtminstone be Cecilia om hjälp med en initierad Malware-undersökning och eventuell rensning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack e-son för ditt inlägg.

Jag tror att det kan finnas något kvar som ger problem framöver, men tillsvidare fungerar allt OK.

Jag har gjort en snabbskanning med Malwarebytes Anti-Malware, resultat "Inga illasinnade poster hittades". Jag har också kört Microsoft Security Essentials utan att något hittades. Nu ska jag köra fullständiga skanningar.

Kampen går vidare...

Hur får jag kontakt med Cecilia?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst, läste jag det :) fast allt i forumet läser jag inte, långt ifrån.

Till att börja med starta en ny tråd i http://www.alltomwindows.se/forum/index.php/forum/41-borttagning-av-virus-och-andra-skadliga-program/

I din tråd klistrar du in en länk till den här tråden så jag ser orsaken.

Spara DDS på Skrivbordet.

http://download.bleepingcomputer.com/sUBs/dds.scr

Starta programmet genom att dubbelklicka på det.

Tryck Yes/Ja om frågan om Optional Scan dyker upp.

I din tråd klistrar du in loggen DSS.txt. Medan du bifogar Attach.txt som en fil.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort en fullständig skanning och några snabbsökningar med resultatet "Inga illasinnade poster hittades".

Jag genomför inte DDS nu och avslutar tråden för min del samt hoppas att datorn fungerar framöver,vilket den gör just nu utan problem.

Tack för att ni lämnar en snabb och bra respons på våra problem. /Kaj

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan väl åtminstone göra någon online-skanning för bättre kontroll, för det finns ju mycket som kan missas av MSE och MBAM.

http://www.eset.com/onlinescan/

http://www.f-secure.com/sv_SE/security/security-lab/tools-and-services/online-scanner/

http://www.pandasecurity.com/homeusers/solutions/activescan/

Ställ in programmen också så att de söker igenom arkiv, efter rootkits etc, vilket i Esets skanner kräver att du väljer Advanced settings. Hur man ställer in de andra för bästa detektering kan jag inte utantill.

Om något hittas så spara loggen och klistra in i ditt svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag skannat med online-skanning. Total tid 4 tim, inga infekterade filer och inga borttagna filer. Nu har jag totalt kört 3 olika sökningar och ingen av dessa har hittat något.

Nu kör jag vidare och hoppas att det inte finns något som stör Windows mer, men den som lever får se. Jag återkommer om felet återkommer i framtiden.

Tack till er alla. / Kaj

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...