Gå till innehåll

TFT, LCD, PLASMA, LED mm.


Recommended Posts

Kan någon berätta för mig vad det finns för olika bildskärmar för bärbara datorer?

Mamma har en acer aspire 7540G men jag gillar inte skärmen, jag har inte ännu köpt windows för jag står i valet och kvalet mellan windows och en ny bärbar dator.

Förklara gärna skärmtyperna för bärbara datorer.

Film och internet dator ska jag ha den till.

/Cacke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TFT säger egentligen inte så mycket, det är något som används av flera tekniker. Plasma förekommer mig veterligen inte alls på datorskärmar, bara större TV-apparater där tillverkningstekniken gör/gjort dem mer prisvärda än motsvarande LCD/LED. LED är den nya tekniken som ger tunnare och energisnålare skärmar och är nog det vanligaste idag. Att välja bärbar dator utifrån beteckningen på skärmen funkar nog inget vidare. Du får jämföra bilden på olika modeller själv och/eller läsa tester.

Vad gäller Windows så är det mest prisvärda att du köper en dator där det medföljer.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TFT säger egentligen inte så mycket, det är något som används av flera tekniker. Plasma förekommer mig veterligen inte alls på datorskärmar, bara större TV-apparater där tillverkningstekniken gör/gjort dem mer prisvärda än motsvarande LCD/LED. LED är den nya tekniken som ger tunnare och energisnålare skärmar och är nog det vanligaste idag. Att välja bärbar dator utifrån beteckningen på skärmen funkar nog inget vidare. Du får jämföra bilden på olika modeller själv och/eller läsa tester.

Vad gäller Windows så är det mest prisvärda att du köper en dator där det medföljer.

Ja det är de jag tänkte att jag köper en helt ny dator som det medföljer windows men jag gillar inte bildkvaliten på morsans bärbara.

Får gå på elgiganten, onoff med flera fast jag tänkte beställa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ju en hel del sidor på nätet där man kan läsa vad andra tycker också. T.ex. prisjakt.nu eller notebookreview.com

Jobbigt att kolla alla kanske men kan ju vara bra för att få ett extra utlåtande efter att man själv fastnat för någon viss modell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...