Gå till innehåll

2 datorer med ett mobilt modem från 3


Recommended Posts

OK, så blev jag då med den andra datorn i en hast.

Jag har två routers - av nåt slag- men jag är lite fundersa

Skulle man kunna koppla det mobila bredbandet "3-pinnen" till routern för att där ifrån kunna koppla upp

2 datorer när man ändå bara sitter hemma och jobbar. slippa den där pinnen som är i vägen... ???

OCH framför allt, innan man har fixat till allt som fanns på den gamla datorn till den nya, slippa koppla upp och ner sej då viss info inte ännu har

hittat rätt i den nya datorn...

Kanske jag bara önsketänker ??? Eller skulle det fungera ?? Vad ska jag i så fall ha för rauer ?? De två som jag har fattas det usb port på:angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, så blev jag då med den andra datorn i en hast.

Jag har två routers - av nåt slag- men jag är lite fundersa

Skulle man kunna koppla det mobila bredbandet "3-pinnen" till routern för att där ifrån kunna koppla upp

2 datorer när man ändå bara sitter hemma och jobbar. slippa den där pinnen som är i vägen... ???

OCH framför allt, innan man har fixat till allt som fanns på den gamla datorn till den nya, slippa koppla upp och ner sej då viss info inte ännu har

hittat rätt i den nya datorn...

Kanske jag bara önsketänker ??? Eller skulle det fungera ?? Vad ska jag i så fall ha för rauer ?? De två som jag har fattas det usb port på:angry:

Bör du inte ha en 3G Router då, så du kan dela ut det mobila intenetet en sån här kanske

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderat lite på detta själv efter man skaffade mobilt bredband.

För egen del var de mest för möjligheten till kunna dra nytta av allting trådlöst och samtidigt kunna köra emot en extern lagringsenhet för alla sparade filer och då slippa USB minnen & CD/DVD skivor & kablar på sikt iaf. hemma.

Beror ju på lite hur en Router kan hantera programvaran ifrån USB modemet som en mellanhand till ansluten dator :unsure:

I annat fall går det ju också att låta USB modemet vara anslutet som vanligt till en dator som sedan "delar ut internetanslutningen" till övriga datorer runt omkring via t.ex trådlösa andra enheter.

Personligen använder jag en 3 meters förlängningskabel till stickan, funkar mycket bra och då behöver man heller inte va så försiktig vid USB kontakten eftersom det bara är en liten böjbar sladd som sticker ut vid datorn. Den andra änden där USB modemet sitter hänger just nu på ett skyddat ställe där så lite som tänkbart kan skada enheten.

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, det var intressanta svar, ska undersöka saken i nästa vecka....

tack snälla

OK... kollade Tre's hemsida och just nu så är det nog det här modemet, Huawei e5s

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.379081/huawei-e5s-smidigt-mobilt-bredband

Kostar 1400 :- om man köper det i handeln enligt IDG, du får då troligen förhandla med Tre

om vad som är rimligt. Operatörerna är oftast förhandlingsbara men priset blir ofta att man binder sig för x tid så får man prylarna hemskickade, så det får man räkna på vad som egentligen är billigast !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror på vad du har för router. Har du en Dlink Dir-655 eller annan modell med Shareport och USB-kontakt ska det gå. Har dock ej provat på min egen så om det verkligen fungerar vet jag ej.

Jag har Dlink Dir-635 med Shareport där jag har ett Usb-minne inkopplat, och där fungerar det så att bara en dator kan vara inloggad åt gången för att använda Usb-minnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...