Gå till innehåll

Hjälp med genväg [LÖST]...kind off


Manneman

Recommended Posts

Som alla Windows 7 användare säkert känner till så finns det en liten "knapp" längst ner till höger på aktivitetsfältet. Klickar man på den så minimeras alla fönster och enbart skrivbordet syns. Känner någon till ett regiserhack som kan ändra funktionen på denna genväg? Jag skulle vilja ha den att låsa datorn istället...

...men ännu hellre

OM nu inte detta skulle vara möjligt... kan man lägga en ikon bredvid klockan och de andra små ikonerna som låser skärmen? Skulle helst vilja ha en stor ikon där (som resten av ikonerna på aktivitetsfältet) som låser skärmen. Det går ju att lägga en stor papperskorg där... skulle man inte kunna göra samma med "rundll32.exe user32.dll,LockWorkStation" och sen ha en ikon med ett hänglås?

Jag vet att det finns flera på forumet som är sjujäkliga på denna typen av "hack"... får se om jag kan få någon att jobba lite trots det fina vädret :lol:

Tack för uppmärksamheten!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ kan kanske vara att trycka på tangenterna Win+L, det funkar bra i XP. Om det funkar i Win7 vet jag inte, men Windows brukar vara duktiga med sina tangentbordsgenvägar.

Hehe...jo, det vet jag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ändra på funktionen för "Visa skrivbordet" vågar jag mig inte på, men det går utmärkt att göra som du själv föreslår.

Skapa genvägen direkt i "%userprofile%\AppData\Roaming\Microsoft\Internet Explorer\Quick Launch", byt ikon och följ "papperskorgsguiden" för att visa ikonen i aktivitetsfältet... eller Snabbstartfältet, som det egentligen är.

https://blogs.technet.com/b/danwei/archive/2009/09/25/tips-trix-papperskorgen-p-aktivitetsf-ltet.aspx

btw... det går bra att stänga av aero-funktionen förhandsvisning, på "Visa skrivbordet-knappen" med följande hack... om någon skulle vilja det. ;)

DisablePreviewDesktop.reg

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Advanced]
"DisablePreviewDesktop"=dword:00000001

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idén är helt lysande... tyvärr så hoppas aktivitetsfältet upp flera millimeter om man väljer att "Visa Stora ikoner"... småsaker, men viktigt för mig. Ska spana lite om det går att "baka" in png-filen i temat (aktivitetsfältet) och sedan ha en helt transparant ikon för att dölja modden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör en genväg på skrivbordet.

Skriv in: rundll32.exe user32.dll,LockWorkStation

Döp till något lämpligt..

Högerklicka genvägen, egenskaper, byt ikon.. shell32.dll har hänglåset.

Fäst i aktivitetsfältet.

Hoppas att det var det du var ute efter..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Venoms Så långt har jag klurat ut. Jag ville lägga den genvägen till höger på aktivitetsfältet intill klockan. e-sons förslag var det jag var ute efter men gör jag så blir aktivitetsfältet en flera millimeter högre än normalt. Jag har klurat ut att jag måste integrera min hänglåsikon.png i själva aktivitetsfältets png-bild och sedan använda mig av en transparant ikon samtidigt som jag har den som "visa som små ikoner". Först då får jag den effekten jag vill ha utan att förstöra designen för mycket. Absolut FÖR mycket jobb för en så liten detalj...

Fram tills dess använder jag ditt förslag med en "spacer" för att få det att se lite snyggare ut.

post-738-0-44899600-1304233086_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta en kanske "dum" fråga?

Om jag gör som Venoms skriver och lägger en genväg på skrivbordet för att kunna låsa datorn...kan jag oxå låsa upp

datorn med samma ikon eller ska det vara en annan ikon till det?!

Jag behöver detta eftersom min katt gärna vill kliva på tangentbordet när jag lämnar det en kort stund, inte bra ;)

Blir kalabalik med programmen om ni förstår...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ursäkta en kanske "dum" fråga?

Om jag gör som Venoms skriver och lägger en genväg på skrivbordet för att kunna låsa datorn...kan jag oxå låsa upp

datorn med samma ikon eller ska det vara en annan ikon till det?!

Jag behöver detta eftersom min katt gärna vill kliva på tangentbordet när jag lämnar det en kort stund, inte bra ;)

Blir kalabalik med programmen om ni förstår...

Du låser upp på samma sätt som när du loggar in i windows. Exakt samma kommando som i Startmenyn/Stäng av/Lås...

Jag skulle tro att du har större nytta av ett tangentbordslås... typ Kid-Key-Lock. Låter dig låsa valfria knappar på både mus och tangentbord... mycket behändigt.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

STORT tack hjälpen, kunde inte fått bättre råd för det fungerar riktigt bra och "Saskia-katt" rör inte till det :D

Det är ju tangentbordet som behöver lås inte hela datorn...har letat så efter ett

liknande program tidigare!

tummen+upp.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...