Gå till innehåll

Paketering av webbsida för lokal körning.


Recommended Posts

Postad (redigerade)

Någon som känner till något program/metod för att paketera en webbsida, helst i en fil, för att köras lokalt? Jag tänker mig typ, en .exe-fil som startar upp sidan, som man sedan kan navigera i som vanligt... fast allt sker lokalt.

Jag vet naturligtvis att det bara är att köra sidan lokalt direkt från protokollfilen, men nu handlar det om att den enkelt skall kunna köras av en amatör, utan att rota i mappar med tillhörande filer... särskilt om man betänker att dom flesta normalanvändare inte ens ser filformaten i utforskaren.

Jag känner på mig att det finns en jätteenkel lösning, som jag säkert borde känna till, men det står helt still för tillfället... så jag får väl slå mig för pannan när svaret kommer istället. :rolleyes:

Edit:

Jag vill kunna skicka surfbara designförslag via mail.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

En googling på FREE HTML TO EXE ger en hel del träffar, har inte testat något dock. Har du behov av mer avancerade saker än ren HTML kanske du får ta bort FREE ur sökningen.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

En .exe som startar upp en html offline ? .. eller ?

Varför en .exe ? Borde vara samma med html.. eller ?

:unsure:

Det måste naturligtvis inte vara .exe... vilket format som helst duger, bara det kan öppnas utan specialprogram.

Edit:

Får väl kanske tillägga att jag kodar sidorna i php/css.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag vet inte om jag är med riktigt

Alltså som en fristående html applikation ? ( vred tungan av mig ) :lol:

Knacka ner en html-sida som fungerar offline.. eller.. ?

De flesta har en webbläsare,, htm fungerar.

Edit : Knacka ner lite html bokstäver i ett Textdokument, och spara som .htm. ?

Redigerad av jarru
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om jag är med riktigt

Alltså som en fristående html applikation ? ( vred tungan av mig ) :lol:

Knacka ner en html-sida som fungerar offline.. eller.. ?

De flesta har en webbläsare,, htm fungerar.

Edit : Knacka ner lite html bokstäver i ett Textdokument, och spara som .htm. ?

Alltså... för att ta min egen sida svenskasprakfiler, som exempel.

Den består av 5 .php-filer, 1 .css, 1 .js och en mapp med bilder samt lite andra konfigurationsfiler som inte nödvändigtvis måste vara med lokalt. Allt detta vill jag paketera i en enda körbar fil!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joo,, jag menar att Du kan lokalt länka till tex. bilder eller till konfigurationsfiler genom .htm.

Du kan lika gärna länka ifrån lokalt till en extern källa.

Html eller .htm fungerar bra, men det är som en Schweitzerost emellanåt.. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du visa sidorna på din egen dator är det ju bara att ha någon AMP installerad och köra dem lokalt som vanligt.

Ska du maila dem till någon så kan man nog anta att denna har Internetuppkoppling och då kan du ju istället lägga sidan på en webserver och bara skicka en länk istället.

Besöker du någon och har med dig sidan på ett USB-minne kan du ju skapa en genväg till startsidan.

Men jag antar att du redan uteslutit de uppenbara sätten och för att bättre förstå situationen undrar då VARFÖR?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du visa sidorna på din egen dator är det ju bara att ha någon AMP installerad och köra dem lokalt som vanligt.

Ska du maila dem till någon så kan man nog anta att denna har Internetuppkoppling och då kan du ju istället lägga sidan på en webserver och bara skicka en länk istället.

Besöker du någon och har med dig sidan på ett USB-minne kan du ju skapa en genväg till startsidan.

Men jag antar att du redan uteslutit de uppenbara sätten och för att bättre förstå situationen undrar då VARFÖR?

Jo jag har uteslutit dom vanliga sätten att visa en webbsida. JAG vet hur man kör en sida lokalt... dom skall sålunda inte visas på min dator. Jag ville också slippa publicera. Det handlar om förslag på möjliga webbsidor. Det kan bli rätt många, innan vederbörande är nöjd och det är ofta i princip omöjligt att synka någon sorts visning. En fil som vederbörande kan kolla i lugn och ro när tid finnes (utan att jag behöver stå på tåspetsarna i flera dygn) hade varit den perfekta lösningen.

Men, men... finns det inget sådant, får jag väl fortsätta att publicera. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv ser jag mest fördelar med att publicera och dela ut en länk. Då vet man t.ex att det är rätt version som tittas på och man behöver inte lämna ifrån sig koden bakom sidorna.

Men det finns som sagt gott om sådana program du eftersöker, det är bara att googla. Du brukar ju gilla att testa så det är väl bara att gå genom dem alla. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv ser jag mest fördelar med att publicera och dela ut en länk. Då vet man t.ex att det är rätt version som tittas på och man behöver inte lämna ifrån sig koden bakom sidorna.

Men det finns som sagt gott om sådana program du eftersöker, det är bara att googla. Du brukar ju gilla att testa så det är väl bara att gå genom dem alla. :)

Det är inte alltid lämpligt att publicera icke sanktionerat material. ;)

Jag hittar bara skräp eller betalprogram... trodde inte jag behövde säga att det skall vara freeware. :rolleyes:

Jag har alltså inget emot att betala för bra program, men då skall det vara något jag verkligen använder ofta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till den ursprungliga frågan,, Du vill tex. kunna visa sidan "Svenska Språkfiler" offline ?

Du har allting färdigt och iordninggjort, tryck in allting i ett USB minne och utgå ifrån det..

Skapa ett .htm utöver det Du har gjort, som innehåller tex. "Svenska Språkfiler".

I "princip" ska Du kunna ha innehållet i 3.5" diskett som Du delar ut, med eller utan offline innehåll.

Jag är väl ute och cyklar som vanligt. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är väl ute och cyklar som vanligt. :lol:

Har du hjälm på? ;)

Jag fattar faktiskt inte hur du menar. Hur skall jag kunna få en fungerande sida i en enda htm-fil, utan att skicka med hela webbkoden? Går det, så ligger det utanför mina kunskaper.

Jag vill ju ha hela sajten i en enda körbar fil, som kan e-postas, alternativt delas på annat sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fattar inte,,

Visserligen är det komplicerat.

Men,, varför packa ihop filer ?

En länk fungerar lika bra.. ( krafsar mig på flinten )

Du vill ha hela sajten i en körbar fil,,

Du kan fixa det med .htm..

Joo, hade helmut på ( hjälm ) :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alltså visst kan du packa det hela i t.ex en NSIS installationsfil (http://nsis.sourceforge.net/Main_Page)

Men hur ska du köra php-filerna, vilket kräver en webbserver med PHP installerat.

Det är ju just detta jag frågar om! Finns det något sätt att packa hela sidan i en enda körbar fil, som visar en fungerande webbsida lokalt? Det är liksom själva andemeningen i tråden... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

knappast troligt på ett enkelt sätt om du nu "måste" använda PHP för det måste köras på en server som tolkar koden...

i så fall måste du göra en installer med en webbserver som installeras, startas upp och sedan visar sidan du lagt med.. men känns båda krångligt och som en onödig säkerhetsrisk.

Men med några html filer så borde det gå, typ bara lägga den i ett paket och sen exekvera webbläsaren att öppna den efter upppackning, borde gå även med att skapa t.ex ett "Winzip self extractor" paket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

knappast troligt på ett enkelt sätt om du nu "måste" använda PHP för det måste köras på en server som tolkar koden...

i så fall måste du göra en installer med en webbserver som installeras, startas upp och sedan visar sidan du lagt med.. men känns båda krångligt och som en onödig säkerhetsrisk.

Men med några html filer så borde det gå, typ bara lägga den i ett paket och sen exekvera webbläsaren att öppna den efter upppackning, borde gå även med att skapa t.ex ett "Winzip self extractor" paket.

Nu är jag inte med riktigt igen... :rolleyes: Jag kör webbsidor direkt från index.php i alla webbläsare utom IE... från localhost då! :unsure:

Hittade iaf ett fungerande program som kommer jäkligt nära det jag försöker göra. Dock blir det fortfarande INTE en fil, utan 5 inkl. exe-filen. Sidan körs som ett portabelt program alltså... men kräver då ett par dll-filer och ett par .bin

http://www.zzee.com/phpexe/

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Postad (redigerade)

...och som på beställning, uppenbarar sig ett chrome-tillägg som åstadkommer i det närmaste exakt det jag ville... :D

Jag får visserligen inte hela "domänen" i en och samma fil, men väl varje enskild webbsida snyggt paketerad i en helt "vanlig" htm-fil. Enkelt att e-posta vid behov, och inga problem att hantera ens för en "datoranalfabet". :)

https://chrome.google.com/webstore/detail/mpiodijhokgodhhofbcjdecpffjipkle

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...