Gå till innehåll

Port forwording Huawei b260a


Recommended Posts

Hej

Jag har gjort port forwording i routern och detta fungerar i LAN men inte i WAN. Speciellt för denna router.

Brandväggen har jag gjort disable men inget fungerar. Premium Support på Telia har gjort en scanning av mina portar men ingen port är öppen! Inte ens port 80 som borde vara öppen.

Går alltså inte att anslutan utifrån till min kamera.

Har även försökt med DMZ som inte heller fungerar.

Någon som har en lösning?

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att du har en öppen port om du ansluter internet till routerns LAN-port men inte om internet ansluts till WAN-porten?

När man ansluter till LAN-porten brukar inte NAT och brandväggen i routern användas, dvs alla portar är öppna.

Använder sig kameran av port 80 eftersom du skriver att den borde vara öppen?

Du kan själv kolla om en viss port är öppen t ex på sidan http://www.pcwintech.com/port_test.php

Har du konfigurerat virtuella servrar som det skrivs om på sidan http://www.boards.ie/vbulletin/showthread.php?t=2056230733

Har du satt upp en fast IP-adress till datorn så att du är säker på att routern "forwardar" det som kommer in på porten till rätt dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Tack för att du uppmärksammar mitt problem.

Jag kan alltså ansluta till kameran i LAN med IP nummer 192.168.1.40 och port 53.

Men kommer jag via en annan dator, via ip nummer......:53 och med vanlig bredbandsuppkoppling så kommer jag inte in.

Port 80 borde alltid vara öppen enligt flera användare.

Jag har kollat portarna med Portforwarding och pcwintech som båda inte klarar av att öppna portarna till WAN.

Jo jag har konfigurerat och sett problement som beskrivs i www.boards.ie... men där har de inte heller löst problemet.

Har installerat programmet "Simpel Port Forwarding" och det fungerar i LAN men inte i WAN, anger misslyckad kontroll vid check.

Tar gärna emot fler förslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man tittar utifrån internet, som Telias support gör, kan man inte avgöra om det är stopp i routern eller i datorns brandvägg utan det går bara att kolla om det är något program som svarar på porten.

Har du stängt av datorns brandvägg helt?

Finns det några loggar i routern, eller i datorns brandvägg, där man ser vad som händer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn är ju egentligen inte inblandad eftersom IP WAN nummret går till routern.

Kameran som ip.....:53 går till har ingen egen brandvägg, bara login sida, utan kan bara ställas in på statict ip och portnr.

Tyvärr så finns ingen logg i routern.

Jag har 10 st kameror monterade mot olika ADSL asnlutningar och det är endast i denna anslutning som det inte fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fingret klickade för fort.

Nej jag har inga begränsningar i routern

Och har gjort som "mobilitym... "skriver.

Har talat med Telia och de har endast några få portar låsta på sitt nät och de berörs inte här.

Det är något i routern som blockerar alla inkommande anrop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla

Nu är det troligtvis löst.

Telia blockerar all inkommande trafik på abonnemang Telia bredband litet men tillåter trafik på alla andra abonnemang.

Ingen personal på Telia har kunskap om detta så en strid med Telia är på gång från min sida.

Tack alla ni som försökt att lösa mitt problem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Jag hade motsvarande problem med mitt Huawei B260 och en NAS i mitt LAN. Kunde inte nå NAS:en från Internet.

Använder Telenor som operatör. (Telenor Hemma men både telefoni och bredband via Huawei-routern)

Lösningen i mitt fall verkade vara att slå av LAN IP Filtering i säkerhetsinställningarna: Avaktivera IP adressfilter i brandväggsomkopplaren i routern. Parametrarna påminner mycket om Virtual server med koppling mellan WAN och LAN-portar. Går antagligen att konfigurera men jag slog av det och vips fungerade det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...