Gå till innehåll

Sony ericsson arc eller iphone4


shysstkille

Recommended Posts

Hej på er alla,jag undrar om det finns några här som kan säga vilken telefon dom tycker av ovanstående,gärna ngn som själv har provat båda två kanske,har haft en stora "gamla" x10 och var nöjd med den men nu är det dags att byta.

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv gillar jag inte alls Ericsson utan skulle valt en annan Androidlur. Men jag håller trots allt med Teodor, gillade du X10 så fortsätt på det spåret. Arc'en ligger åtminstone ganska skönt i handen, alltid något. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...har haft en stora "gamla" x10 och var nöjd med den men nu är det dags att byta.

Inget direkt svar på din fråga, men är du nöjd med X10 kan jag inte tänka mig annat än att du kommer vara mer än nöjd med arc.

Jag har båda, X10 i tjänsten och arc privat.

X10 känns klumpig i jämförelse. Arc är snabbare i användandet, har större skärm och som ger märkbart klarare och skarpare bild. Bättre batteritid.

Det enda som är bättre med X10 är det "gummerade" bakstycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är en stor iPhone-fan som dock har börjat testa Android. Har min iPhone som huvudtelefon och Androiden att "leka" med. Nu har jag testat flera Androidtelefoner... bl a X10 mini och X10:an. Är du nöjd med X10 så blir du bara positivt överaskad av Arcen, helt klart. Men för att uppnå den ultimata androidkänslan så ska man nog inte riktigt satsa på någon SE telefon. Deras egna "launcher" som lägger sig ovanpå Android är verkligen urusel i min mening. Det både slöar ner telefonens fulla potential och även batteritid. Å andra sidan har du, rent hårdvarumässigt, en riktigt vass telefon i grunden med en Arc. Att lägga in en "ren" androidversion på den kan jag nog tänka mig som en härlig upplevelse. Nu är ju inte det något man gör på en nyinköpt telefon utan något man väntar med ett tag.

Så... står valet mellan en iPhone 4 och en Arc direkt från lådan så är valet absolut en iPhone 4 för mig. Den är mer komplett och mer varaktig i kvaliteten. iOS är mer genomarbetat än vad SE´s Android-launcher är. Planerar du däremot att lägga in en bättre version av Android så kan nog Arc, på lång sikt, vara ett bättre val. Synd att du inte har fler telefoner att välja på... en HTC är aldrig fel. Dessutom har dom en hel del nya modeller i butik nu... och några till inför sommaren.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att lägga in en "ren" androidversion på den kan jag nog tänka mig som en härlig upplevelse. Nu är ju inte det något man gör på en nyinköpt telefon utan något man väntar med ett tag.

Helt sant, jag väntade flera veckor innan jag rootade min Desire. :) Det blev klart märkbar skillnad på min Desire, både flytet och batteritiden. Och jag tror nog Manneman har rätt att skillnaden är ännu större på SE lurarna, deras gränssnitt känns lite tyngre/sämre optimerat. Vid mitt nästa Androidköp kommer root och moddning vara med i beräkningen från början. Det är i de flesta fall både lätt och relativt ofarligt att göra om man läser de guider och tips som finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med en Sony Ericsson Xperia arc behöver man inte ens tänka tanken rootning/moddning. Den är outstanding out-of-the-box.

Och som jag skrev, batteritiden är bättre än i X10. Jag kan ha min igång i drygt 2 dygn innan batterinivån kryper under 30%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Och som jag skrev, batteritiden är bättre än i X10. Jag kan ha min igång i drygt 2 dygn innan batterinivån kryper under 30%.

Håller med, 2-2,5 dagar innan batteriet dör....

Har en arbetskamrat om också beställde en Arc som haft Iphone förut... Han fick det inte att fungera med en arc så han lämnade tillbaka den. Han hade som han sa blivit iphonifierad eller nått.

Redigerad av PCGuiden
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med en Sony Ericsson Xperia arc behöver man inte ens tänka tanken rootning/moddning. Den är outstanding out-of-the-box.

Och som jag skrev, batteritiden är bättre än i X10. Jag kan ha min igång i drygt 2 dygn innan batterinivån kryper under 30%.

Det låter ju som ett bra utgångsläge, men att göra den ännu bättre är ju fortfarande ännu bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Garantin är bortblåst om du rootar telefonen

Nej nej nej... inte alls. Så länge man har möjligheten att återställa telefonen så kan ingen påvisa vad du har gjort med den. Det är hur enkelt som helst att sopa bort alla spår, speciellt med en SE. Bara att koppla upp den mot SEUS och installera om senaste uppdateringen. Lämnar man sen in telefonen på garantiärende så finns där inga spår kvar alls. Just på ARC så kan man avinstallera själva rootningen också, precis som vilket program som helst. Det är först om man lägger in en annan Androidversion (ROM) som man verkligen måste köra en sk SEUS för att återställa telefonen.

*SEUS=Sony Ericsson Update Service

hm.då lutar det nog åt en arc,men vad innebär det egentligen att "roota" en mobil?,påverkas garantin?,i detta fall skulle det gälla en arc som är låst till "tre"

mvh

Peter

Rootning innebär inte nödvändigtvis att du låser upp telefonen från operatörslåsningen. För mer info kring vad som gäller för en ARC får du titta närmare på nätet. Rootningen ger dig tillträde till systemfiler som du inte når annars. Detta innebär att du har möjligheten att modifiera telefonen, installera "fulprogram" osv osv. Det är att jämföra med Jailbreak på en iPhone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej nej nej... inte alls. Så länge man har möjligheten att återställa telefonen så kan ingen påvisa vad du har gjort med den. Det är hur enkelt som helst att sopa bort alla spår, speciellt med en SE. Bara att koppla upp den mot SEUS och installera om senaste uppdateringen. Lämnar man sen in telefonen på garantiärende så finns där inga spår kvar alls. Just på ARC så kan man avinstallera själva rootningen också, precis som vilket program som helst. Det är först om man lägger in en annan Androidversion (ROM) som man verkligen måste köra en sk SEUS för att återställa telefonen.

*SEUS=Sony Ericsson Update Service

Rootning innebär inte nödvändigtvis att du låser upp telefonen från operatörslåsningen. För mer info kring vad som gäller för en ARC får du titta närmare på nätet. Rootningen ger dig tillträde till systemfiler som du inte når annars. Detta innebär att du har möjligheten att modifiera telefonen, installera "fulprogram" osv osv. Det är att jämföra med Jailbreak på en iPhone.

:( hade fel tydligen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Ok då är jag nog med,kan jag roota mob själv?,finns det ngn här som kan förklara hur jag ska göra,vad jag behöver tänka på osv,kanske ngn som har en länk?

mvj

Tänk på EN sak som gör PCGuidens påpekande om garantin jätteviktig... man kan avinstallera en rootning så länge telefonen fungerar. Skulle du ha oturen att t ex tappa telefonen och skärmen lägger av? Ja då kan du inte återställa den eftersom du inte ser något. ... då kan garantin sluta att gälla. Lämnar du in telefonen MED rootning osv så kan du få nobben.

Börja med att fråga dig själv: vad vill du göra med telefonen? Varför vill du roota? Är det för att ha möjligheten att installera saker som du annars inte kan... ja, jag säger det rakt ut: warez. Är det för att kunna lägga in andra versioner av Android? Det är trots allt viktigt att kunna motivera en rootning när du ännu är novis på det. Att sedan återställa allt kräver trots allt lite kunskaper även om det är tämligen enkelt. Personligen kan jag inte tänka mig en Androidtelefon som INTE är rootad. Möjligheterna med telefonen blir så mycket större oavsett om man bara leker med nyare och renare Androidversionen eller installerar modifierade program. Ett perfekt exempel är Google Maps med navigering som egentligen inte fungerar i Sverige. Med en rootad telefon kan man installera det helt lagligt.

Hur som haver... här har du de bästa länkarna:

Rootning av Arc:

http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=40139

och här

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1042978

Svensk Arc-forum: http://www.swedroid.se/forum/forumdisplay.php?f=86

Bästa forumet för Android och Arc: http://forum.xda-developers.com/forumdisplay.php?f=962

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skälet till att jag vill rota den är ju att jag skulle vilja ta bort vissa program i den som jag vet att jag inte kommer att använda,kostar det ngt om jag rootar den själv (typ program eller ngt?),hur fick du tag på google navigator med röstvägledning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skälet till att jag vill rota den är ju att jag skulle vilja ta bort vissa program i den som jag vet att jag inte kommer att använda,kostar det ngt om jag rootar den själv (typ program eller ngt?),hur fick du tag på google navigator med röstvägledning?

Att roota kostar inget... bara följ instruktionerna enligt länken ovan.

Navigationsfunktionen på Maps hittar du mer om i denna tråden: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?p=13037487

...och instruktioner här: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1007132

Good luck!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Att roota kostar inget... bara följ instruktionerna enligt länken ovan.

Navigationsfunktionen på Maps hittar du mer om i denna tråden: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?p=13037487

...och instruktioner här: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1007132

Good luck!

Hallå,ska skulle ta hem gingerbreak men lyckades inte riktigt med det,finns det ngn som har en länk?

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå,ska skulle ta hem gingerbreak men lyckades inte riktigt med det,finns det ngn som har en länk?

mvh

Länkarna finns ovan... kollade dem nyss och där finns vad du behöver. Däremot verkar det som det är problem med Arc och rootning just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länkarna finns ovan... kollade dem nyss och där finns vad du behöver. Däremot verkar det som det är problem med Arc och rootning just nu.

Finns det ngn som vet när det går att roota arc med den senaste programvaran (2.3.3) för oss som inte är experter inom detta område?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utvecklare jobbar på det...

Kolla på XDA så får du den senaste informationen. När rootning är möjlig för 2.3.3 (senaste uppdateringen för ARC) så är det första stället som släpper nyheten om det.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...