Gå till innehåll

Comodo Internet Security


Recommended Posts

Instämmer med Mickilina och Malou! Fint jobb! Eller: "Snyggt byggt, sa Mulle Meck!" :D

Finns väl ingen manual på svenska, eller...? Det finns ju en inbyggd på engelska, men svenska är ju ändå svenska.

Annars duger väl "default" inställningarna för vanligt surf, om man håller sig borta från nätets allra mörkaste gränder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 839
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

Tack alla. :wub:

Nej, manual på svenska finns tyvärr inte. Tanken har varit att översätta den engelska hjälpfilen också, men det har vi (och garanterat många andra också) inte gjort. Problemet är främst att den engelska inte är särskilt uppdaterad, den täcker helt enkelt inte in v 3.9 och knappt 3.8 heller. Då hjälpfilerna är mycket omfattande känns det därför lite tveksamt att ta tag i dem. Dessutom väntar CIS 4.0 runt hörnet med nytt gränssnitt och en massa annat. Det bör i och för sig dröja några månader, kanske ett halvår, innan nästa stora steg tas. Jag vill dock inte spekulera för mycket i detta.

Default-inställningarna skall vara tillräckliga för den genomsnittlige användaren, det är därför de är "default". Personligen har jag dock ändrat konfiguration (enklast är att högerklicka på tray-ikonen) till Proactive Security, som höjer nivån ett snäpp (har även gjort ett par manuella inställningar).

Den här tråden har f.ö. blivit så stor att jag undrar om den fyller sitt syfte fortfarande? Vi diskuterar ju alla möjliga CIS-frågor här, många av dem hade säkert varit vettiga att ligga i separata trådar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gillat CIS 3.9 ända till RC2. Den och den färdiga har inte varit så tyst som betan. Nu måste man godkänna än det ena o än det andra. Till slut så tröttnade jag och avinstallerade CIS....

Låter helmysko, tycker jag. :unsure:

Det är ingen skillnad mellan RC1 och senare byggen, vad jag vet (eller har märkt). Vilken systemskyddsinställning har du använt?

Om du installerar CIS, och utför den rekommenderade skanningen, eller hoppar över den och svarar ja på frågan om datorn är ren (se bild), används läget Ren dator efter omstart, och allt som redan finns i datorn betraktas som säkert.

EQrHWYSZt.png

Svarar du däremot nej på frågan, används Tryggt läge, som kommer att ge betydligt fler varningar, utom för program som är signerade av betrodda utgivare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ny version (igen ;)): 3.9.95478.509

509 addresses system freezes and BSODs some users may be experiencing. You do not need to reinstall anything. Automatic update will do this simple update for you.
Download Locations:

32-Bit Setup

========

URL: http://download.comodo.com/cis/download/se...P_Vista_x32.exe

Size: 72.2 MB (75,755,808 bytes)

MD5: 6f0110e28854142cfdc26572781d6534

SHA1: b374856819294b23e8663f8434407b0bf3bbbd7a

64-Bit Setup

========

http://download.comodo.com/cis/download/se...P_Vista_x64.exe

Size: 73.7 MB (77,369,632 bytes)

MD5: 70db4a9cae82387c0e23cfeffe34d62b

SHA1: 82490b8dc390cc76d8a2c59581cc127ebebd516e

Källa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter helmysko, tycker jag. :unsure:

Det är ingen skillnad mellan RC1 och senare byggen, vad jag vet (eller har märkt). Vilken systemskyddsinställning har du använt?

Om du installerar CIS, och utför den rekommenderade skanningen, eller hoppar över den och svarar ja på frågan om datorn är ren (se bild), används läget Ren dator efter omstart, och allt som redan finns i datorn betraktas som säkert.

EQrHWYSZt.png

Svarar du däremot nej på frågan, används Tryggt läge, som kommer att ge betydligt fler varningar, utom för program som är signerade av betrodda utgivare.

Jag svarar ja. Lite synd att den blev sån. jag har ingen förklaring på varför den blev gapig som 3.8 var. Men jag dyker nog på den igen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag svarar ja. Lite synd att den blev sån. jag har ingen förklaring på varför den blev gapig som 3.8 var. Men jag dyker nog på den igen :)

Hm, kanske detta kan förklara något:

If you prefer the old way, you need to change the popup layout to the "More Options" so that you will receive more popups. In Basic popup Layout, you will only see 1 popup per application. If you allow everything will be allowed, if you deny everything will be denied.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:)

Som ni ser är vissa saker fortfarande på engelska men det beror förstås på att det är grafik.

JoWa, har du i hemlighet översatt avtalet? :Dhttp://www.comodo.com/repository/chatbased...ces_swedish.pdf

Undrar vem som har gjort detta dokument, jag misstänker att Comodo har anlitat något "proffs"? Detta proffs har dock inte riktigt bra koll på särskrivningar...

EDIT: Ju mer jag läser i dokumentet desto sämre skrivet verkar det vara. Google Translate? Detta rör faktiskt en kommersiell produkt som de tar betalt för, tycker att man borde skriva ett snyggare avtal. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JoWa, har du i hemlighet översatt avtalet? :Dhttp://www.comodo.com/repository/chatbased...ces_swedish.pdf

Undrar vem som har gjort detta dokument, jag misstänker att Comodo har anlitat något "proffs"? Detta proffs har dock inte riktigt bra koll på särskrivningar...

EDIT: Ju mer jag läser i dokumentet desto sämre skrivet verkar det vara. Google Translate? Detta rör faktiskt en kommersiell produkt som de tar betalt för, tycker att man borde skriva ett snyggare avtal. :rolleyes:

Hehe, nä och ej heller dessa sidor:

http://www.comodo.com/repository/css_priva...nt_swedish.html ”Comodo Förrådshantering”!? :lol:

http://www.comodo.com/repository/terms_swedish.html

Trevligt i alla fall att svenska särskilt nämns i pressmeddelandet. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni ska ha all cred för det suveräna jobb som ni gör med CIS LeoniAquila och JoWa :)

CIS larmade om min portabla SIW och jag har försökt skanna den på virustotal men får bara gammalt datum med gamla defenitioner

från alla antivirus trots 4 försök men jag utgår ifrån att detta är F/P

Mvh MrO

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visste du inte att de erbjuder förråd för möbler och dylikt? De försöker bredda verksamheten! :lol:

Skämt åsido, känns faktiskt inte seriöst att ha denna sortens texter i så dåligt skick. Det rör sig som sagt om kommersiell verksamhet som de tjänar pengar på. Då borde de lägga några tusen på att få en vettig översättning av en jurist eller någon som kan översätta juridiska texter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni ska ha all cred för det suveräna jobb som ni gör med CIS LeoniAquila och JoWa :)

Tackar och bockar! :D

CIS larmade om min portabla SIW och jag har försökt skanna den på virustotal men får bara gammalt datum med gamla defenitioner

från alla antivirus trots 4 försök men jag utgår ifrån att detta är F/P

Mvh MrO

VirusTotal har ännu inte installerat 3.9. Det har däremot VirSCAN.org.

Jag kan leta reda på SIW och rapportera som falsklarm. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har laddat ned 2009.5.12.0. Får ingen varning, ens med heuristiken på hög. :unsure: Resultatet på VirSCAN är Heur.Suspicious, d.v.s. misstänkt enligt heuristiken.

Tillägg: min fil har andra kontrollsummor än den du lät skanna:

MD5: E8B4B4FFB2A0C4348E916C2CB849C197

SHA-1: C5D7ED4E96D236B8C6012C87DA40005DBEA27E01

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...