Gå till innehåll

webbläsare öppnar långsamt


kontakten

Recommended Posts

Blir det likadant om du startar dem utan att några tillägg går igång?

Internet Explorer: Start - Program - Tillbehör - Systemverktyg - Internet Explorer (inga tillägg)

Firefox: Start - Program - Mozilla Firefox - Mozilla Firefox (felsäkert läge)

Hur går det att byta till olika webbsidor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta att jag dröjt med svaret, har inte hunnit. Nej det hjälper tyvärr inte. Har många tillägg på Firefox förvisso,

men använder även Seamonky, som är "ren". Den är lika seg att öppna. Har även provat Opera och Google cr. Samma sak där.

IE använder jag inte för att den är så slö även i webbsökningen. Firefox och Seamonky(Mozilla den också) är hyfsat

snabba att hitta webbsidor. Har många program på starmenyn, kan det inverka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Är det själva webbläsaren som tar lång tid att starta eller är det innan sidorna visas som tar lång tid?

Prova ange t.ex "about:blank" som startsida och se om det går snabbare att starta den.

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När de gäller Internet Explorer t.ex så finns där ett fel enligt vad jag själv lagt märke till under ganska lång tid & i flera versioner.

Just när det handlar om laddning vid öppnande av nytt fönster, vilket ibland kan ha sina anledningar. Men framförallt laddningstiden vid öppnande av Ny flik.

Den väntetiden är så onaturligt lång så man nästan börjar misstänka att vi har att göra med en inbyggd fördröjning.

Tittar man på hur t.ex Startmenyn & program menyerna är konstruerade i Windows så finns där inbyggt förinställda värden för timeout.

Skulle inte va omöjligt om liknande inställningar ligger dolda även för flikars hantering innuti IE.

Comodo Dragon och SRWare Iron är betydligt kvickare och kan vara bra som jämförelse vid felsökningen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan dröja en halv till 1 minut beroende på program, ibland ngt snabbare.

Om det handlar om installerade program som startas ifrån början utan att dem ligger d.v.s förladdade i minnet via t.ex tray så kan en halv minut verka ganska normalt.

Beror ju på vad för sorts processor som sitter installerad, om snabbare hårddisk används som SSD eller vad för typ av moderkort som datorn innehåller.

Men på en normalt utrustad genomsnittslig arbetsdator så är ungefär en halv minut helt ok :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en tre år gammal Vista-dator, som var billig och har därmed inte särskilt bra processor eller snabb hårddisk, men Internet Explorer startade just på ca 15 s och Infranview på max 5 sekunder. Inget av programmen har varit igång sedan jag startade datorn sist eller är förladdade på något annat sätt.

Jag föreslår att du testar hårddisken. Enklast är ju att se vad t ex HD Tune visar medan det testprogram som tillverkaren av hårddisken har på sin webbplats är mer noggrant. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren. Artikelnumret står också i HD Tune.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

HD Tune: http://www.hdtune.com/download.html'>http://www.hdtune.com/download.html ej Pro

Benchmark-fliken ska se ut som bilden på sidan http://www.hdtune.com/ och ha ungefär de värdena. För att få rätt resultat ska inget annat program använda hårddisken under testtiden så stäng av så mycket som möjligt.

På Health-fliken ska allt ha OK som status.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en tre år gammal Vista-dator, som var billig och har därmed inte särskilt bra processor eller snabb hårddisk, men Internet Explorer startade just på ca 15 s och Infranview på max 5 sekunder. Inget av programmen har varit igång sedan jag startade datorn sist eller är förladdade på något annat sätt.

Varför så blygsam :rolleyes:

Den datorn skulle säkert många vara tacksamma för om alla fick erfara samma prestanda :D

Låter som det var ett bra köp :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...