Gå till innehåll

Mobilt bredband


Recommended Posts

Postad (redigerade)

Hej PC:

Detta var lite otydligt, kan du förklara lite mera ingående tack!!!!

Nås ju även på FB!

Redigerad av Sunshine
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Programmet som gör att man får kontakt med internet när man sätter i den mobila bredbandspinnen

3 har programvara som heter Mobile partner

telia har programvara som heter telia mobile bredband

telenor har programvara som heter Bredbandsbolaget Stay Connected

Det borde finnas ett program som oberoende av vilken mobilbredbandspinne man sätter i reagerar att det är fråga om något mobilt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja nu är det inte så enkelt som man kanske kan tro. Det är vad jag gissar olika USB-modem vi pratar om och då gäller mest troligt olika drivrutiner för dessa också. Sen så framkommer ett annat problem som gäller APN (åtkomstpunktnamn) eftersom alla operatörer har olika nätadresser. Telia har online.telia.se, TRE har bredband.tre.se osv. Vad man skulle behöva är ett universiellt program som kan hantera de olika USB-modemen, men jag tror inte nåt sånt finns. Möjligen vill ag minnas det fanns ett program som hette något med Network Change eller så, som hämtade olika profiler beroende på vilket nätverk/kort man ville ansluta till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag själv ser på saken så hade nog den valfriheten framstått en aning enklare om man inte hade gjort sig beroende av mixen USB - drivrutiner - programvara.

Frågan är ju vad man skulle kunna använda istället. Sedan ovanpå dessa saker så har vi SIM-kortet & tänka på precis som med mobiltelefoner.

Summa sumarum, det skulle antaglien behövas en nyare bättre teknisk lösning för kunna samverka mellan olika leverantörer men för den skull så borde de ju fungera att installera programvara parallellt ifrån flera på samma dator...När den ena används - används inte den andre. Access till hotspots APN kan ju vara av kanske lite mindre värde iaf för egen del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lösningen jag funderade på heter NetSetMan som finns här: [NetSetMan] Med denna kan man byta mellan olika nätverk men hur det i sig fungerar med tanke på de olika modemen du använder ska jag låta vara osagt. Man kan ju installera de olika programmen och byta mellan dem då man byter pinne. Personligen skulle jag välja Telia som ISP eftersom de är de enda med fullgod täckning överallt, men det är bara min personliga åsikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, Är jag hos morsan kan jag inte använda telia så jag måste ha tre för det är det enda som fungerar...

Skall kolla in det programmet som du föreslår....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...